Mijn zoontje vindt het helemaal geweldig op het het kdv. Hij geniet daar echt, hij heeft er "vriendjes" en is dol op de leidsters. Ik denk dat het goed is voor ons allebei. En ze voeden daar echt wel op hoor. Sorry zeggen, wachten op hun beurt. Rekening houden met elkaar e.d. En omdat hij voorlopig nog enig kind zal blijven vind ik het heel belangrijk dat hij op deze manier leert met andere kinderen om te gaan.
Misschien een domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat "heffingskorting" is? Ik las dit in één van jullie antwoorden. Thanks!
heffingskorting is de korting op de belasting waar iedereen recht op heeft (bij je 1e baan gaat die heffingskorting er af, heb je 2 banen dan betaal je bij de 2e dus meer belasting). Als je niet werkt kan je ook geen korting krijgen, maar daar heb je wel recht op, dus dan kan je door de belastingdienst dit geld direct uit laten betalen. In 1 keer als je aangifte doet, of per maand als je van tevoren een voorlopige aangifte doet. Voorwaarde is wel dat je een werkende partner hebt!
nog even een vraagje, ik las een aantal van jullie over thuiswerken. werken jullie thuis met de kinderen daar? hoe oud zijn ze dan en krijg je veel gedaan? ik werk ook een dag in de week thuis, maae r mag dit van mijn werkgever niet doen met mijn zoon thuis. ik moet ook zeggen, hij is nu 14 maanden en vraagt ook wel veel aandacht. ik heb nu een oppas aan huis op die dagen. ik vind dat wel erg jammer. hoe doen jullie dat?
hoi hoi, Ik ben ook een thuisblijfmama. Mijn beide zoontjes hebben veel problemen met hun gezondheid gehad en daardoor veel en lang in het ziekenhuis gelegen. Dat was niet te combineren met werk en dus ben ik gestopt. Het bevalt me prima maar soms moet ik me in mijn omgeving echt verdedigen over deze beslissing. Mijn oudste (2 jaar) gaat nu 2 ochtenden naar het kinderdagverblijf (in onze straat) omdat hij erg behoefte had aan spelen met andere kindjes. En ik heb zo mijn handen even vrij voor alle ziekenhuiscontroles met de jongste. Bevalt erg goed zo. Succes met je beslissing. Liefs, Josie
Ik werk dus naast 3 dagen van huis 1 dag thuis. Voor zover gaat het prima. Maar mijn zoontje is pas 6 maanden. Hij slaapt nog 3 x per dag en als hij wakker is werk ik vaak niet, maar hij kan zich prima alleen vermaken mocht dat nodig zijn. Ik werk ook niet 8 uur achter elkaar thuis hoor, ik verspreid het over de hele week.
ik werk 24 uur per maand en ik moet zeggen dat ik graag 16 uur zou willen werken, maar helemaal niet werken is denk ik niets voor mij. ik verdien nu redelijk goed, voor die 24 uur dan, en als ik minder ga werken vallen net die fijne extraatje iedere maand weg en sparen, wat nu al bijna niet lukt, gaat dan helemaal niet meer. maar als ik de keuze had, dan liever 2 dagen ipv 3. nu werk ik ook vaak in het weekend en daardoor kan mijn man bij haar zijn en verdien ik ook extra toeslag natuurlijk. en ik moet eerlijk zeggen dat ik een lekker inkomen iedere maand ook wel erg fijn vind.
kiwi, met 6 maanden ging het inderdaad bij mij ook prima, maar de laatste tijd... zo gauw ik achter de computer kruip wordt hij boos! en een boek lezen of tv kijken of koken mag dus weer wel, maf he? wel erg onhandig...
ik zag iets over thuiswwerken, wij hebben kantoor aan huis en werk daar 4 uur per dag gewoon met Dean in de box erbij (of los spelend met zijn speelgoed) meestal plan ik het zo dat hij zijn middagdutje kan doen tijdens dat ik werk (dat breekt een beetje) zo doe ik het al vanaf 2 weken na zijn geboorte (toen ik weer ben gaan werken, heb tot de bevalling toe gewoon gewerkt) Hier gewoon de fles met een arm en de telefoon aan de andere totdat ie zelf zijn fles kon vasthouden dan kon ik emailen tegelijk, gewoon lekker multitasken haha Sinds ie ene jaar is gaat ie naar het KDV omdat ik zag dat ie behoefte had om lekker even te spelen en hier geen kleine kindjes komen verder.. Het voelt echt als vakantie, gewoon werken, ik kom helemaal uitgerust thuis haha (kantoor zit een paar meter van ons huis vandaar dat ik thuis zeg) DEZE keer doe ik het wel wat anders, wilde zoiezo meer verlof en mag nu aan het einde van de week al (vanwege een conflict maar ik maak er gewoon gebruik van deze keer) ze kunnen de pot op ik haal het van de vorige keer in haha, toen ben ik gewoon weer te snel begonnen maar was geen keuze toendertijd..
Ik begrijp dit niet helemaal. Jij vier dagen werken betekent niet automatisch je kindje vier dagen wegbrengen. Bij ons tenminste niet! Kan papa niet een dag thuis blijven? Dan hoef je je kindje geen vier dagen weg te brengen! Hij zou ouderschapsverlof op kunnen nemen. Als je dat geen optie vindt, zou je ook zelf ouderschapsverlof op kunnen nemen! Een werkgever kan dat weigeren, maar dan moet hij wel aantonen dat het bedrijf er schade van ondervindt als jij een dag minder op je werk bent. Lijkt me stug........ Ouderschapsverlof heeft best veel voordelen. En het zou best kunnen zijn dat het na een periode ouderschapsverlof makkelijker is om voor een paar uur ontslag te nemen, omdat je baas dan heeft gezien dat het wel kan. informatie over ouderschapsverlof vind je hier: http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391817&menu_item_id=13736&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391909&set_id=2517 Overigens vind ik niet dat je moet blijven werken hoor. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik zie het persoonlijk helemaal niet zitten om thuis te blijven en gelukkig hebben wij dat hier van te voren goed geregeld. En ik heb me enorm geërgerd aan het feit dat mij voortdurend gevraagd werd hoe ik dat ging doen als onze spruit er eenmaal was en of ik dan minder ging werken enzo en dat dat geen één keer aan m'n vriend gevraagd is. Dat vind ik dus gek. Maar goed, dat is een btje off topic geloof ik? Bij ons dus over twee weken: één mamadag, één papadag en drie kdv-dagen en in het weekend zijn we met ons drietjes. Dat is voor ons de beste oplossing. Het lijkt me dat jij met je partner (ik ga er trouwens maar zo vanuit dat je die hebt?) het moet regelen zoals het voor jullie het beste is. succes met je beslissing!
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo'n soort partner te hebben, papadag en ouderverlofjes, word er kriebelig van, wij hebben zoiezo een eigen zaak dus die opties zijn er niet maar ben daar eigenlijk helemaal niet rouwig om, ik vind het heerlijk om zelf voor mijn kids te mogen zorgen.. mijn man werkt gewoon en ik werk thuis (had daar al jaren mijn carriere op aangepast) en als dat niet zou werken stop ik gewoon helemaal mijn kids zijn maar 1 keer jong en ik heb nog heel mijn leven om te gaan werken. Alle werkgevers moeten zich maar aanpassen maar wie kiest er nu voor kinderen? Is mijn vraag dan... als je wilt blijven werken PRIMA moet je helemaal doen maar laat niet iedereen voor jouw keuze moeten gaan..
Imd: Dat soort partner? Eentje die begaan is met zijn kind en de verantwoordelijkheid ook op zich neemt? Welk soort heb jij dan?
Hier ook een thuisblijfmama. heb er nooit over getwijfeld, altijd gezegd als ik zwanger raak stop ik met werken en heb er nog geen moment spijt van gehad. natuurlijk moet je er even aan wennen dat je met minder geld moet doen, maar daar rol je in. mijn vriend heeft een goed salaris, waar we lekker van kunnen leven, af en toe weg en we sparen elke maand. ook krijg ik de heffingskorting en kindgebonden budget. wat ook scheelt als je stopt is dat je zorgtoeslag ook omhoog gaat. het zijn allemaal dingen die meetellen. ik zou deze tijd echt voor geen goud willen missen, misschien dat ik over een paar jaar wel wat ga doen, maar momenteel heb ik meer dan genoeg aan mijn fulltime baan als mama succes met je keuze! groetjes, Miranda
eentje die begaan is met zijn kind en de verantwoordelijkheid ZELF neemt, hij zorgt zelf voor zijn gezin en hierdoor hoef ik mijn kids niet weg te brengen. Heerlijk ouderwets dus, ik bedoel met zo'n soort man, een hele moderne metro man, ik kan niet zo goed tegen dat soort types heb liever een ouderwetse versie en als ie thuis is en in het weekend doet ie net zo veel, ik heb er voor gekozen om dean vanaf 1 jaar 2 speelmiddagen te geven (van 3-4 uurtjes per keer) maar het HOEFT niet omdat mijn man zo hard werkt. Dus als ie ziek is of ik zie dat ie het niet wil of goed doet blijft ie lekker thuis, ik heb gekozen voor kids dus ik zorg er zelf graag voor (waarom zou ik anders kinderen nemen om die parttime te zien opgroeien, als ze straks naar school gaan kan ik altijd nog wat parttime gaan doen...
Ik heb niet alles gelezen hoor maar hier mijn evaring! Toen mijn ventje vier maanden was ben ik weer voor 20 gaan werken. Om rond te komen is dit nodig maar ook voor mezelf wou ik het graag. Veel getiert en vaak geroepen dat ik wil stoppen met werken (na een drukke dag!) ik klets over thuisblijfmoeders maar dat komt omdat ik eigenlijik wel jarloers ben..! Het lijkt me namelijk heerlijk als je thuisblijfmoeder kunt zijn (in karakter en financieel) Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind op mijn werk en soms echt blij ben dat ik mag gaan werken! Ik ben een heel onrustig type, als ik vrij ben vlieg ik ook altijd met kleintje overal heen. Dit is voor mij een heerlijk combinatie, maar als ik heel eerlijk ben werk ik nog liever 16 uur i.p.v 20
Het is jammer dat heel vaak een discussie met verwijten ontstaat over dergelijk onderwerp. Geen persoon is hetzelfde en als iemand nou fulltime werkt of thuisblijfmoeder is ze krijgen van mij net zo veel respect! Ik vind het geweldig om zelf voor mijn ventje te zorgen maar als mijn vriend besluit een pappadag te nemen (en dat wil hij wel graag) dan zou ik het hem zo ontzettend gunnen! waarom zou ik anders kinderen nemen om die parttime te zien opgroeien.. Anders zouden er wel heel weinig kinderen geboren worden en veel hele goede en lieve papa's en mamma's kinderloos blijven..
Ik vond het wel grappig hoe je het er neer had gezet. Maar ook al zijn er hardwerkende papa's soms betaald het werk niet genoeg om thuis te kunnen blijven. Maar een man die wel verlof opneemt hoeft helemaal geen metro man te zijn hoor. Mijn man is erg mannelijk, maar zou prima een dag thuis kunnen zijn. Maar ieder zijn of haar mening natuurlijk. Ik vind dat je beide hebt gekozen voor kinderen en niet alleen de vrouw.
ik ben aangenomen bij een nieuwe werkgever toen ik 3 maanden zwanger was. eerlijk gemeld en gewoon gewerkt tot mn meisje er bijna was. 4 weken van te voren verlof genomen en gewoon doorbetaald gekregen. toen ze er eenmaal was bleek ik het toch fijner te vinden om bij haar te blijven en heb ik mijn contract afgewacht en ben ik gestopt. nu werk ik als gastouder en neem de kleine dreumis gewoon mee. ik verdien ermee en ik ben lekker vaak bij mn meisje. heerlijk om haar te zien opgroeien! en als ik geen werk heb, dan geen werk toch. ik voed liever mn kleine op en ga later parttime werken.
ik zeg alleen dat ik houd van ouderwetse mannen, ik ben nou eenmaal zo opgevoed dat de vrouw thuisblijft en dat dat de normaalste zaak van de wereld is, ik zou het echt niet leuk vinden als dat recht van mij afgepakt zou worden (wat al voor een groot deel gedaan word door de emancipatie van tegenwoordig want de keuze om thuis te blijven word al steeds moeilijker) mannen die in het algemeen een papa dag opnemen zijn wat verzorgender ingesteld, moderner dan de ouderwetse man in het algmeen (uitzonderingen daar gelaten) Ik zeg toch DAT IK (met nadruk op IK) mijn kids niet parttime wil zien opgroeien, ik kies ervoor om dat fulltime te doen omdat ik het zonde vind om dat te missen voor (voor mij) Mijn man werkt vaak 60-90 uur (en eerder tegen dat laatste als het eerste) ik doe hier alles thuis zelf, verbouwingen, meubels in elkaar zetten, kindje verzorgen, huishouden, en dan ook nog effe 20 uurtjes werken, ik ben lekker druk bezig maar kan wel alles zien van onze zoon en hoef niets terug te lezen in een boekje dat lijkt MIJ gewoon vreselijk... Ik heb het constant over mezelf en mijn eigen situatie wat andere mensen doen moeten ze lekker zelf weten, boeit me geeneens het zijn namelijk mijn kids en mijn leven niet. Ik heb alleen anders opgevoed en heb ander soort eisen aan ons leven.. Ik zie het als een kado dat ik een vrouw mag zijn die haar kindjes fulltime mag zien opgroeien, en heb geen andere behoeftes (want daar heb ik nog de rest van mijn leven voor) mijn man gunt mij dat gewoon. En geniet extra in de weekenden.. Hij heeft weer eens mazzel als het vriest dan kan ie niet werken en is ie thuis... hij is een prima papa en doet het graag trouwens maar hij is van mening dat kids bij hun mama horen en zou geeneens willen dat ik ging werken buitenshuis (alleen als het echt niet anders ging) daarvoor passen we gewoon goed bijelkaar we denken hetzelfde erover, zo past op iedre potje een dekseltje en andere vrouwen kunnen dat wel (de zorg delen met hun partner) ik niet omdat ik dat niet gewend ben en zo mijn opvoeding niet is..
imd Dit is helemaal niet aanvallend bedoel en ik hoop ook niet dat je het op die manier opvat maar je schrijft dat je alles graag wil meemaken en fultime mamma wil zijn (kan ik me voorstellen!) Ook noem je dat je niet in een boekje wil lezen hoe het met je kindje is gegaan (begrijpelijk) Maar vervolgens schrijf je dat je man 90 uur werkt, dan ziet hij door de week de kleintjes toch helemaal niet? Dat is toch wel heel erg scheef? Vind je man dat niet erg? En jij dan? Vind jij het niet erg dat je hem in mijn ogen zo weinig ziet? Mijn (bijna) man vind het vreselijk als het eens een keertje voorkomt dat hij zijn zoontje een dagje niet zien. Nogmaals niet aanvallend bedoeld maar gewoon intresse..