anticonceptie na bevalling. Spiraaltje, de voors en tegens?

Discussion in 'Anticonceptie' started by Dinky, Feb 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik zit er over te denken om voor een spiraal te kiezen, aangezien ik al sinds een aantal jaren geen pil meer mag gebruiken (stemmingswisselingen door de hormonen die er in zitten). Men heeft me verteld dat bij een spiraal de hormonen beperkt blijven tot de baarmoeder, zodat ik hiervan niet die bijwerking kan krijgen. Nu vraag ik me af wat de voor en nadelen zijn van het spiraal.

Hoe veilig is het eigenlijk in vergelijking met bijv. de pil?

Vanaf wanneer kun je het laten plaatsen (moet je wachten tot de eerste menstruatie?)?

Is het plaatsen ervan pijnlijk?

(rare vraag) Voel je het niet zitten in je buik oid?

Hoe zit het met de vruchtbaarheid als ik mocht besluiten om hem te laten verwijderen? Volgens zeggen ben je dan meteen weer vruchtbaar maar hoe zit het met de praktijkervaring?

2. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ik heb mijn spiraal 24 december laten plaatsen.

Volgens mijn HA was het beter om 3 maanden te wachten met plaatsen en dan het liefst tijdens een menstruatie.

Het plaatsen deed wel wat zeer maar ik vond het goed te hebben.

Heb wel inderdaad een tijd gehad dat ik "iets" voelde in mijn buik ter hoogte van mijn baarmoeder.

Heb 8 weken licht bloedverlies daarvan gehad

Volgens de gyn die hem bij mij gezet heeft heeft hij nog nooit meegemaakt in zijn carriere dat er toch iemand doorheen zwanger is geraakt.
    (komt wel voor hoor, maar echt maar heel weinig)

Volgens mij ben je meteen weer vruchtbaar als het spiraal verwijderd wordt.

3. busster

busster Fanatiek lid

Dec 6, 2007
    1,462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    Ik ga ook weer voor een spiraaltje omdat ik de pil niet mag ivm vergoeiingen op mijn lever die ik krijg van de hormonen in depil. Ik weet dus niet hoe het werkt tegen stemmingswisselingen want aan mijn humeur merkt niemand dat ik ongesteld ben verandert namelijk niks aan.
    Ik vond de eerste keer het zetten best pijnlijk en de 2de keer was het al een stuk minder ze zeggen dat het na een bevalling nog minder pijn doet dus we zullen zien.

Ik was na het verwijderen van mijn spiraaltje binnen 3 maanden zwanger dus dat is best snel .

Je voeld het spiraaltje niet zitten hoor in je buik het enige wat je kan voelen is de draadjes an het uiteinde die uit je baarmoeder steken zodat ze het spiraaltje er later ook weer uit kunnen halen maar die voel je alleen als je met je vinger aan je baarmoeder mond zou komen . ( je moet namelijk wel af en toe controleren of hij er nog zit)

Plaatsen kan meteen de eerste menstruatie na je zwangerschap ze plaatsen hem namelijk in de laatste dagen van je menstruatie omdat dan je baarmoedermond nog een heel klein beetje open staat. Makkelijker is het om de 2de menstruatie af te wachten omdat je natuurlijk niet weet hoe lang je menstrueerd de eerste keer na je bevalling kan het namelijk wel eens langer zijn dan je gewent bent.

4. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Ik heb na de geboorte van Hugo ook gekozen voor een spiraaltje omdat ik minder hormonen in mijn lijf wilde als met de pil. Helaas reageerde mijn lijf niet zo goed op het hormoon leverongestrel (oid) dat in de mirena spiraal zit. Ik had heel veel last van bijwerkingen. Minder hormonen hoeft dus niet altijd te betekenen dat het fijner is. In mijn geval dus niet.

Het plaatsen was wel vervelend, maar ik vond het goed te doen. Het verwijderen is een fluitje van een cent en ik was meteen zwanger daarna

5. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Ik heb voor mijn zwangerschap ook een spiraaltje gehad. Eerst een koperspiraal, dat is zonder hormonen. Maar omdat ik heftigere bloedingen kreeg en krampen kreeg tijdens mijn menstruatie heb ik het laten vervangen door en mirena spiraal.

Het plaatsen was zo gebeurd, heb ik eigenlijk niet veel van gevoeld. En ik vind het ideaal, je hoeft er niet elke dag aan te denken zoals bij de pil wel is.

Na het verwijderen van het spiraaltje ben ik meteen zwanger geraakt.

Ik ben ook zeker van plan weer een spiraaltje te laten plaatsen na de bevalling.

Ik heb wel eens gehoord dat de gyn dat tijdens de nacontrole meteen kan doen? Dat zou ik wel ideaal vinden, ben je meteen klaar...

6. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Ik heb 6wk na de bevalling weer een koperspiraaltje laten plaatsen. Heb het voor ons 1e kindje ook 5jr gehad en was erg goed bevallen. Ik was de pil met al die hormonen toen zo zat, het spiraaltje was een verademing.

Het plaatsen was peanuts (zeker vergeleken bij de 1e keer toen ik nog niet bevallen was, AU).

Ik heb nooit iets in mn buik voelen zitten.

Het is een van de veiliger anticonceptiemiddelen. Het grote voordeel is dat je het niet uit kunt kotsen, en het wordt ook niet beinvloed door bij slikken van antibiotica (beide wel bij pil). Wel regelmatig even voelen of je de touwtjes nog uit je bmm voelt hangen. Zeker na de bevalling gebeurt het wel eens dat een spiraaltje er ongemerkt tussenuit piept (opening wijder en zachter).

Qua vruchtbaarheid ideaal: je laat het spiraaltje eruit halen en je kunt gelijk beginnen ;) Je hebt nl. je eigen cyclus, wat niet het geval is bij mirena (hoewel mirena al heel wat minder hormonen is dat de pil!). Hier: meteen de maand erop zwanger.

Vaak heb je de eerste maanden een wat zwaardere menstruatie, maar bij mij trok dat vrij snel weg, hoewel niet zo pijnloos als zonder spiraaltje. Maar ik vond het het waard: van de pil word ik zooo ellendig. Dan maar een paar krampjes en wat extra tampons.

7. Ief

Ief Bekend lid

Oct 4, 2006
    531
    0
    0
    Ik heb afgelopen 22 december het mirenaspiraal door mijn gyn laten plaatsen. Wilde dit eerst bij de huisarts doen, maar toen ik voor nacontrole bij de gyn (ma totaal ruptuur) vroeg over het plaatsten van een spiraal. Vertelde hij mij dat dit pas 12 weken NA de bevalling mag. Dit omdat je baarmoeder die 12 weken nodig heeft om te slinken en weer op de goeie plek komt te liggen. Als je hem eerder plaatst kan het zo zijn dat je spiraaltje gaat zweven en hij niet meer goed zijn werking kan doen. Daarbij heeft de gyn alle apparatuur bij de hand, om het spiraaltje goed te plaatsen (stoel met beugels) en checken ze na het plaatsen nog met de echo of deze goed zit. Na 8 weken moest ik weer terugkomen om te checken of hij nog goed zat (dmv echo). Ik ben dus heel blij dat ik het via de gyn heb laten doen. Ff mijn beleving haha.

Verder heb ik wel dat ik na het plaatsen van die mirena, bruinige afscheiding gehad. Dit schijnt normaal te zijn bij de mirena (zeggen ze). Dit kan tenminste 3 mnd na plaatsen zo zijn. Bij mij heeft dit 8 weekjes geduurd. Ben nu weer ongesteld, maar veel minder. Maar kan er nog niet super veel over zeggen.

Het plaatsen was een eitje. Het is wel iets gevoelig, maar als je je goed ontspant is het echt wel te houden en met nog geen 5 minuten ben je klaar. Ik vind het heerlijk dat je nu niet hoeft na te denken over de pil.

Ook tegen mij is gezegd dat je gelijk weer vruchtbaar bent na het verwijderen van het spiraaltje. overigens kan de mirena 5 jaar blijven zitten en daarna moet je hem weer vervangen (of niet haha).

8. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    @ debbie2007; helemaal mee eens! Kan niks meer aan toevoegen...

9. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Kun je met een mirena-spiraaltje wel borstvoeding geven?

10. Dinky, ik je topic verplaatst naar het juiste forumonderdeel.

11. MissJopie

MissJopie Actief lid

Feb 24, 2009
    387
    0
    0
    Ik heb mijn spiraaltje net laten verwijderen na vijf jaar. Ik vond het plaatsen echt verschrikkelijk, maar ik was/ben nog nooit bevallen. En de voordelen zijn vele malen groter dan de nadelen. Totaal geen spijt, geen last én vijf lekker niet ongesteld! En je hoeft ook nergens aan te denken....

De draadjes kun je wel voelen maar daar heb je geen last van en zover ik weet je partner ;) ook niet.

12. Jilly

Jilly Actief lid

Mar 15, 2009
    215
    0
    0
    Ik heb net mijn 2e Mirena laten verwijderen vanwege een kinderwens. Wanneer er een kindje komt kies ik daarna ook meteen weer voor een Mirena. Het plaatsen is even vervelend, het nabloeden duurt ook een tijdje, maar na een maand of twee neemt je menstruatie af en stopte bij mij uiteindelijk.
    Ik heb niet gevoeld dat hij er zat, maar ik ken ook andere verhalen. Zo ken ik iemand die hem er na een paar weken weer heeft laten verwijderen. Zij was er echt ziek van.
    Verhalen zijn dus erg persoonlijk, misschien is het dan een kwestie van proberen?

Share This Page