Ik was eigenlijk benieuwd of er hier ook dames zijn die zwanger zijn van een tweeling en of het ook in de familie zit.... Mijn oma heeft namelijk een tweeling gekregen, een oom en een tante van mijn kant ook De (oud)tante van mijn man is van en tweeling en 2 achterneefjes zijn een tweeling ben best benieuwd hoe groot de kans zou zijn dat wij ook een tweeling krijgen... groetjes
Je oom en de familie van je vriend tellen niet mee in het erfelijkheidsverhaal. Dus die vallen in ieder geval af. Alleen vrouwen tellen mee in dit verhaal. Dus je oma wel en een directe tante ook. (dus een dochter van je oma, geen schoontante) Verder gaat het er dan om of de tweelingen 1 of 2-eiig zijn. Alleen 2-eiige tweelingen zijn eventueel erfelijk. Het heeft namelijk te maken met een dubbele eisprong en die kan erfelijk zijn. Wij hebben om een andere reden een tweeling op komst, namelijk door IVF. Dat deel kan ik dus niet voor je beantwoorden.
De tweelingen aan mijn kant zijn 2 eiig, ze zeggen ook vaak het slaat een generatie over..we zien het wel 8 april de eerste echo! wel gaaf zeg dat je een tweeling krijgt!
Heel erg gaaf ja We zijn er ook super blij mee. Ik ben erg benieuwd of je een tweeling of een eenling gaat krijgen. Die tante is dus ook echt jouw tante? Dus geen schoontante?
Mijn oma had ook een tweeling, mijn tante ook (allemaal aan vaders kant, daar stikt het van de tweelingen) en ik dus ook. Helemaal spontaan en idd 2-eiig.
Hallo, Ik ben zelf nu 23 weken zwanger van een 2-eiige tweeling ( alleen 2-eiig is erfelijk, 1-eiig is een foutje van de natuur zoals ze dat weleens noemen ) De moeder van mijn overgrootoma was er 1 van een tweeling ( gaat dus enorm ver terug ) en de broer van mn opa heeft een tweeling ( wellicht dat mijn opa het heeft doorgegeven aan mijn moeder...etc etc..Maar er zijn ook situaties waarin het spontaan is gebeurt, tenslotte moet het toch ergens beginnen
De broer van je opa kan dus geen erfelijke tweeling hebben gekregen, want de vrouw heeft de eisprong Daar heeft je oom geen invloed op. Een man kan het via zijn x-chromosoom inderdaad wel doorgeven aan een dochter.
In mijn familie komt het ook voor: Mijn moeder heeft 2 X een tweeling gekregen, ik ben 1 daarvan. Haar broer heeft een tweeling gekregen en de broer van mijn vader heeft een tweeling gekregen. Saillant detail: mijn oma ( van pap's kant) en opa ( van mams kant) zijn achternicht en neef.Dus waarschijnlijk is het wele en familieding. Had gehoopt dat ik dit fenomeen ook zou erven, maar ben nu zwanger van een en ben daar ook dolblij mee want het heeft ons 3 jaar gekost
Hoi! wij krijgen ook een tweeling, maar wij zijn toch echt de enige in de fam! Dus de hele familie staat op zijn kop Volgens mij ligt de erfelijkheidsfactor bij de vrouw.. Dus je moet aan jou kant van de familie kijken. En dan is het volgens mij ook zo dat alleen 2-eiige tweelingen erfelijk bepaald zijn. MAar zeker weten doe ik het niet hoor!
nuja 2eiige twins zijn erfelijk en ééneiig is gewoon moeder natuur die je dubbel geluk gunt wij hebben aan beide kanten van de familie veel tweelingen maar allemaal twee eiig en de mijne zijn ééneiig dus heeft niks met erfelijkheid te maken
Hallo! Mijn oma van moeders kant is 1 van een tweeling. Een twee-eiige tweeling om precies te zijn. En ik geloof dat er in die familie meerdere twee-eiige tweelingen voorkwamen. Deze zwangerschap is een tweeling-zwangerschap geweest, alleen heeft 1 van de 2 beebs het niet gered. Hier heb ik trouwens nooit iets van gemerkt hoor, het vruchtje was al weg voordat ik de 1e echo had. Het is ook een twee-eiige tweeling geweest omdat er 2 seperate vruchtzakken waren/zijn. Bij ons is het dus wel erfelijk! Liefs Elly.
het is idd zo dat tweelingen van de kant van vriend/man geen invloed hebben (al denkt mijn schoonmoeder daar anders over) en alleen twee eiige tweelingen erfelijk zijn. maar dan nog met erfelijke belasting is de kans slechts 4% ipv 1-2%... ik ben heel zwaar erfelijk belast en krijg er eentje. omdat de kans nog steeds vrij klein is ben ik er ook niet eerder op gecontroleerd.
de man kan het alleen doorgeven aan zijn dochter(s) en die kan weer op haar beurt zorgen voor een tweeling ( dubbele eisprong twee-eiig ) de man kan dus niet voor een daadwerkelijke tweelingzwangerschap zorgen maar wel de erfelijkheid aan zijn dochter meegeven.