Jeuk handen en voeten; is dit zwangerschapscholestase?

Discussion in 'Gezondheid' started by jannies, Mar 21, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jannies

jannies Lid

Aug 6, 2012
    75
    0
    0
    Vanaf een paar dagen heb ik jeuk onder mn voeten en handpalmen. Nog niet heel extreem maar wel aanwezig.. vooral savonds. Daarnaast viel het mij op dat ondanks ik goed drink mijn urine wat donker/oranje zag.
    Iemand hier ervaring mee? Als ik dit google kom ik uit bij zwangerschapscholestase..maar dan zou de jeuk volgens mij extreem moeten zijn.
    Ben 34 weken zwanger nu :)

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik zou direct bellen om te laten prikken op cholestase, mijn jeuk begon ook zo en werd al snel steeds erger.

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Dit. Jeuk aan handenpalmen en voetenzolen, mn in avond/nacht is echt karakteristiek voor cholestase!
    (ik heb geen zwangerschapscholestase gehad, maar wel cholestase van andere oorzaak)

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Direct bellen en vandaag nog bloed laten prikken om je galzure zouten te laten controleren. Niet afwachten, het gaat om de gezondheid van je baby!

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Jep klinkt als. Gelijk bellen en prikken. Hoewel soms in het bloed twee weken later wat te zien is. 'Gelukkig' ben je al 34 weken. Jeuk verschilt per persoon en in heftigheid en natuurlijk ook met de hoogte in het bloed.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Inderdaad, typische cholestatische jeuk en jouw termijn past er ook bij... dus bellen en bloed laten checken! Ik belde op zondag de vk, zat op maandag al bij de gyn en kreeg meteen medicatie mee. Dinsdag bloeduitslagen binnen en idd cholestase...

Succes!!

7. jannies

jannies Lid

Aug 6, 2012
    75
    0
    0
    Dat wordt dus bellen.. :)
    Wat is er vervolgens bij jullie uitgekomen of wat is de vervolgstap geweest? Ik heb niet zo'n jeuk dat ik daar medicatie voor hoef. Zijn jullie bijvoorbeeld eerder ingeleid/bevallen?

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Die medicatie is niet alleen voor de jeuk, maar voor de gezondheid van je baby!

Waarom heb je vanmiddag nog niet gebeld en bloed laten prikken?

9. jannies

jannies Lid

Aug 6, 2012
    75
    0
    0
    Ik had niet in de gaten dat dit blijkbaar zo ernstig is of kan zijn totdat ik zojuist de berichten van jullie las. Daarnaast had ik ook vrijwel geen jeuk straks. Morgenvroeg ga ik iig bellen..

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Vandaag gebeld?

11. jannies

jannies Lid

Aug 6, 2012
    75
    0
    0
    Jep. Vanmorgen meteen gebeld en kon gelijk bloed gaan orikken. Vanmiddag de uitslag al gekregen dat de waardes wat verhoogd waren. Was nog niet heel zorgelijk maar ik moet morgenvroeg wel al naar het ziekenhuis voor een hartfilmpje. Hopelijk kunnen ze morgen mij meer informatie geven.. het wordt iig de komende weken goed in de gaten gehouden zoals ik heb begrepen.
    Ben benieuwd morgen..

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Goed dat je gelijk bent gegaan!
    Hier duurde de uitslag helaas een week, en ik barstte van de jeuk inmiddels.

13. jannies

jannies Lid

Aug 6, 2012
    75
    0
    0
    Dat is idd erg lang.. ik moet nu de komende week om de dag naar t ziekenhuis voor bloed te prikken en ctg. Mijn waarde was overigens 16, dus niet heel hoog. Heb evengoed medicijnen gekregen.
    Weten jullie of de hoeveelheid jeuk in verhouding staat met de waardes? En kan dit in principe ook overgaan voor de bevalling of blijft dit in zekere mate aanwezig tot na de bevalling?
    Hoor graag jullie ervaringen..

14. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Hier was de jeuk meteen over na de bevalling!

15. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    De waarden hoeven niet gerelateerd te zijn hoe je de jeuk ervaart. Bij milde waardes is het doorgaans na de bevalling gelijk over. Zit je erg hoog dan kan het ook nog even duren voor je lichaam weer alles in het gareel heeft. Waardes kunnen ineens stijgen of dalen. Het zal niet voor de bevalling overgaan door hormonen en je kindje wat groter word, en dus meer druk op de organen geeft. Goed je medicijnen gebruiken, weinig vetten eten. Bij cholestase word je doorgaans tussen 37/38 weken ingeleid.
    Succes, hou je hoofd koel. Je bent er bijna!

16. jannies

jannies Lid

Aug 6, 2012
    75
    0
    0
    Bedankt voor je uitleg! Morgen weer check up dus ben benieuwd :)

Share This Page