Ik ben 26 april moeder geworden van een zoon, en de borstvoeding loopt nog niet geheel zoals ik gehoopt had. Na de bevalling is te lang gewacht met aanleggen omdat ze me eerst wilden hechten, maar tegen die tijd dat ze hem wilden aanleggen was zijn heldere moment voorbij (hij sliep al) en lukte het niet meer. Ook de keren erna lukte het niet, hij zocht wel maar drinken lukte niet. Ik ben toen wel gaan kolven om de productie op gang te brengen, en hij heeft de eerste twee dagen met een lepeltje kunstvoeding gehad om zijn temeperatuur hoog genoeg te houden. En zodra de productie op gang kwam hebben we hem dat gegeven met het lepeltje, en de derde dag krege hij het met een flesje. Toen is geprobeerd hem aan te leggen mbv een tepelhoedje (gewoon aanleggen hebben we steeds wel geprobeerd zonder resulaat). Uiteindelijk lukte het sinds gisteren om hem via het tepelhoedje te laten drinken, en vandaag heb ik middenin een voeding het tepelhoedje weggehaald, en ging het even goed! Hij dronk echt wel een minuutje. Maar hij liet op een gegeven moment los en daarna lukte het niet meer om hem opnieuw aan te leggen. Hoe kan ik het nou het beste aanpakken, hoe heb ik de grootste kans dat hij toch uiteindelijk zonder tepelhoedje kan drinken? Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Hoi Anique, Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van Can! Als ik het zo lees heb je niet zo'n makkelijke BV start gehad. Heel goed dat je al snel bent gaan kolven. het is belangrijk, ook wanneer je met een hoedje voed dat je met kolven de productie op peil blijft houden. Het is goed dat je nu al wel af en toe met een hoedje kan voeden. Wat je deed was ook al prima. Na eerste aanhappen hoedje weg. Je zal merken dat wanneer hij wat groeit het happen ook steeds makkelijker gaat. Ik zal je proberen via de mail uit te leggen hoe je kan aanleggen. Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen. Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je Cab naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Je kan bij het aanleggen je borst wat vormen om het happen makkelijker te maken. Let dan wel op dat je de borst zo vormt dat je altijd parallel aan de lipjes blijft. Laat hem dus niet happen in een verticaal stokbrood. Als je tepel wat vlak is kan even kolven vlak voor het aanleggen soms net de tepel wat meer naar voren brengen. Voor het voeden zelf maakt het niet uit. Dan heeft hij immers tepel en tepelhof (een heel stuk borst) in de mond. Om zijn mondje meer open te krijgen kan je proberen te spiegelen. Leg hem tegenover je op je schoot. Kijk hem aan en zeg "open"met jemond mooi open. Steek dan je tond overdreven uit. Hij gaat jou nadoen......dat kan helpen te oefenen om hem ook zijn mondje te laten openen. Ga oefenen met aanleggen. Lukt het niet direct, neem dan de tijd. Lukt het bij de ene voeding niet, sla dan eens over en probeer het later weer eens. Blijf als je alle voedingen met hoedje geeft wel 2 keer kolven of nakolven om de productie zeker te stellen. Succes Ilse
Ik had nog een paar vragen: -loopt de melkproductie terug wanneer je met een tepelhoedje voedt? -kan ik hem de melk die ik heb afgekolft om de productie op peil te houden wel later nog geven? Ik vind het eigenlijk zo zonde om het weg te gooien..... -krijgt een baby met een tepelhoedje minder uit de borst dan wanneer hij zonder zou drinken? -Krijgt een kolf meer uit de borst dan een baby die met tepelhoedje drinkt? -als ik direct na een voeding nog melk af kan kolven hoef ik me dan nog geen zorgen te maken over of ik nog wel genoeg melk aanmaak? -hoe snel maakt je borst nieuwe melk aan? Deze vragen stel ik naar aanleiding van de laatste voeding die ik hem net gegeven heb. Hij heeft toen in totaal ongeveer drie kwartier gedronken (30 minuten aan de ene en 15 aan de andere) maar ik had het idee dat ik niet genoeg melk had... hij zoog namelijk op een gegeven moment wel heel veel op de snelle manier (dus om de melk te laten toeschieten) en erg weinig op de rustige slikkende manier. En mijn borst was wel aardig slap. en toen ik hem weer in z'n bedje legde ging hij ook weer huilen. Wat kan ik dan overigens het beste doen? Kan ik hem dan alweer aan de eerste borst aanleggen? Ik heb mijn man deze keer gevraagd of hij hem de afgekolfde melk van vanmiddag wilde geven, hiervan dronk hij nog ongeveer 30 cc) maar ik weet dus achteraf dus niet of dat verstandig was... Toen ik overigens daarna mijn borsten (voor de tweede keer vandaag) leeg ging kolven kreeg ik er toch nog 30 cc uit. Het is misschien weer een beetje een rommelig verhaal, maar hopelijk snap mijn vragen wel en kun je me nog wat advies geven. alvast weer bedankt Anique
Hallo Anique, Ik zal proberen je vragen op een rijtje te beantwoorden. Geplaatst: Zo Mei 04, 2008 1:32 am Onderwerp: -------------------------------------------------------------------------------- Ik had nog een paar vragen: -loopt de melkproductie terug wanneer je met een tepelhoedje voedt? Ja de melk kan door voeden met een hoedje wat teruglopen. Dit omdat de borst toch net iets minder wordt gestimuleerd dan zonder hoedje. Het is al beter dan vroeger toen de hoedjes veel stugger waren maar houdt er wel rekening mee. -kan ik hem de melk die ik heb afgekolft om de productie op peil te houden wel later nog geven? Ik vind het eigenlijk zo zonde om het weg te gooien..... Natuurlijk.....weggooien...nooit doen. Op kamer temp rond de 10 uur houdbaar. In de koelkast tot 5 dagen en in de vriezer 3-6 maanden afhankelijk van hoeveel sterren. -krijgt een baby met een tepelhoedje minder uit de borst dan wanneer hij zonder zou drinken? Tja dat is een lastige. Als hij het hoedje gebruikt om door te kunnen drinken (dat hij daarmee een prikkel krijgt) dan zal hij nu met hoedje meer drinken als zonder (want dan zal hij stoppen en in slaap vallen) Als hij ook zonder hoedje goed kan ddrinken, dan drinkt hij zonder hoedje meer als met hoedje. dat is immers een extra barriere tussen borst en hem. Het hangt dus ook een beetje van de situatie af. -Krijgt een kolf meer uit de borst dan een baby die met tepelhoedje drinkt? Over het algemeen drinkt een kindje de borst beter leeg dan dat de kolf dat kan. In jouw situatie zal het afhangen hoe effectief Can met het hoedje drinkt om te kunnen zeggen of hij minder drinkt dan dat jij kolft. -als ik direct na een voeding nog melk af kan kolven hoef ik me dan nog geen zorgen te maken over of ik nog wel genoeg melk aanmaak? Je maakt dan zeker genoeg melk aan. Je kan je wel afvragen hoe effectief Can dan heeft gedronken als de borst nog niet "leeg" is. -hoe snel maakt je borst nieuwe melk aan? Al tijdens het voeden wordt nieuwe melk aangemaakt. Je borst is dan ook nooit leeg. Op het moment dat er een TSR komt wordt de borst geleegd, dat is een seintje om nieuwe melk aan te maken. Ze zeggen wel dat als je tussen 2 voedingen in je borsten helemaal leeg zou kolven, dat je dan voor een volgende voeding al weer genoeg hebt aangemaakt. De borst is nooit leeg maar de snelheid waarmee de melk komt en de kracht van de stroom zal minder zijn als je borst wat leger is. Als je twijfelt of hij genoeg heeft gehad kan je hem wisselen en steeds de andere borst aanbieden. Als hij een half uur heeft gedronken moet hij wel klaar zijn als hij effectief heeft gedronken. Veel kindjes zakken wat weg en gaan dan heel snelle zuigbewegingen maken in de slaap of wanneer je ze beweegt. Dat is geen effectief drinken meer. Succes, blijf lekker aan elkaar wennen. Jullie leren het wel. Ilse