Welke koperspiraal na zwangerschappen

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door 1981Mama, 20 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb gelezen dat niet alle koperspiralen geschikt zijn na een zwangerschap omdat je dan meer kans hebt dat de spiraal uitzakt.
    Maar welke dan geschikt is weet ik niet?

Welke hebben jullie en hebben jullie al kinderen? Heeft de huisarts die geplaatst of de gyn?

Zelf had ik m'n zinnen gezet op de gynefix omdat die minder koper bevat. Maar geen idee of dat geschikt is in mijn geval

2. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Ik had de t-safe twee maanden na de bevalling. Na al vier kinderen. Na anderhalf maand m er weer uit laten halen omdat ik er gewoon weeen van kreeg. Mn zus heeft dezelfde laten plaatsen tien jaar na de laatste zwangerschap en dat ging gelijk heel goed. Ik denk dat t niet aan t soort koperspiraaltje ligt, maar simpelweg hoe t lichaam er zelf op reageert.

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn eerste spiraal was een multiload (na 2e bevalling), deze is verzakt, daar kwam ik achter toen ik na 2 jaar opeens zwanger bleek te zijn (vroege miskraam geworden).

Na een dramatisch uitstapje naar mirena (na 3e bevalling), heb ik nu een T-safe. Deze 2x meer betrouwbaar dan die multiload was (die wordt als het goed is ook nauwelijks meer gezet... de eerste keus volgens richtlijnen van huisartsen is T-safe).

Ik heb overigens van geen enkele spiraal echt bijwerkingen gehad, behalve dan van de hormonen van mirena. Menstruatie is wel iets heviger, maar voor mij acceptabel. Had om andere redenen een echo 2 jaar na plaatsen en toen zat hij keurig op zijn plek, dus ik neem aan dat kans op verzakken echt heel klein is.

Geen ervaring met gynefix.

Edit: antwoord op je vraag, de T-safe is door gyn gezet. De multiload vroeger door huisarts.

4. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Ik heb ook de t-safe door de huisarts laten zetten zo'n 6 weken na de bevalling van de 2e. Deze spiraal is er in 2 "maten", voor vrouwen zonder bevalling en met bevalling. Uiteraard heb ik de laatste.
    We zijn nu iets meer dan een jaar verder en hij zit nog steeds prima.

Genefix heb ik geen ervaring mee al klinkt die ook wel goed inderdaad.

5. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Een kennis met twee kindjes is super enthousiast over de gynefix. Die wordt in je baarmoederwand vastgemaakt en kan dus niet verzakken.

6. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Ik heb sinds 2 maanden de T-safe en bevalt prima. Menstruatie is wel wat langer maar dat kan zich nog herstellen na zoveel maanden begreep ik hoop dan gewoon weer op 5 dagen te zitten i.p.v. 7/8.
    Verder geen klachten.

Deze is geplaatst door een gynaecoloog.

7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    De gyn heeft mijn baarmoeder opgemeten en een passende maat gepakt. Werkt prima.

Na 3-4 menstruaties is het vrijwel normaal als voor die tijd.

Mn lijf heeft er echt wel even aan moeten wennen. Maar ben er erg blij mee en mijn vriend ook :)

Deel Deze Pagina