Hai dames, je leest altijd vanalles over wat je niet mag doen als je zwanger wilt worden ( of al zwanger bent). Maar dit gaat altijd over de vrouw. Nu is mijn vraag: kan alcohol het sperma van een man ook aantasten?! En mijn man die slikt 4 dagen in de week oralgen ( ofzo) voor zijn hooikoorts/allergie, beinvloed dit ook zijn sperma?! groetjes!
heb even voor je gegoogeld en dit vond ik van alcohol; Heeft alcoholgebruik invloed op de zaadkwaliteit? Uit een aantal onderzoeken komt naar voren dat langdurig overmatig alcohol de kwaliteit van het sperma op verschillende manieren kan beinvloeden. Het kan zijn dat de hoeveelheid sperma minder wordt, de beweeglijkheid afneemt, er veranderingen optreden in het erfelijkheidsmateriaal, de zaadcellen veranderen van grootte en dat de zaad-ei-versmelting geremd wordt. Het is natuurlijk erg moeilijk om zonder nader onderzoek aan te geven in welke mate de kwaliteit in een bijzondere situatie is beinvloed. van de oralgen weet ik eigelijk niet, ik weet wel dat als je als vrouw zijn zwanger bent, je het niet mag gebruiken
dank je wel voor het googlen! Ik was er gewoon ff nieuwsgierig naar, want je hoort altijd vanalles over wat de vrouw niet mag. Maar weinig over wat de man niet mag. Gelukkig gebruikt mijn man niet overmatig alcohol, maar wel een klein borreltje elke dag :S
alcohol heeft absoluut invloed op het sperma van de man. Het VU fertiliteitsteam adviseert hierover: vrouwen die zwanger willen worden: niets! mannen: max 2 alcoholische drankjes. Verder is voor mannen vooral belangrijk dat zij "pieken" vermijden. Dus liever 3 avonden 2 wijntjes/ biertjes, dan 1x per week hard zuipen (of meer dan 4 drankjes eigenlijk al). Het duurt wel even voor je een eventueel effect van gezond of ongezond leven merkt in het sperma van de man, het duurt nl 3 maanden voor het helemaal vernieuwd is. Dat betekent ook dat als je iets doet wat schadelijk is voor het sperma (of hoge koorts hebt) dit nog 3 maanden doorwerkt... Dus zeker reden voor hem om zijn levensstijl wat aan te passen indien nodig. Mijn man en ik hebben ook afgesproken dat aangezien ik er nog 9 maanden langer rekening mee zal moeten houden, hij dat tot het moment van bevruchting ook wel kan doen! Wel fair toch? Helaas duurt het bij ons al even, maar het lijkt wel of sinds hij gezonder is gaan leven, zijn zaad wel verbeterd is. Succes met zwanger worden!
Een glaasje whiskey, is één consumptie. Zo lang het bij eentje blijft, kan het wel denk ik hoor. Het valt iig binnen de richtlijn (voor de man) Het is in elk geval beter dan in één keer 7 glazen en de rest vd week niet. Maar persoonlijk lijkt me dat het wel beter is ook eens een dagje niets te drinken om het lijf rust te gunnen.
Als jullie écht voor een kindje willen gaan zou ik dat ene glaasje niet nemen. Kan daarna wel weer toch?
dank je wel voor de tips! Ik ga het er vandaag eens even over hebben met hem haha.. dat zal wat worden.. want hij vind dat ene borreltje op de dag toch wel erg lekker... Maar goed hij wil ook een kind, dussssssssssss!!!