Voorkeur voor buikligging

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door EmyD, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid sliep de eerste weken heel slecht (overdag en 's nachts). Ze was heel onrustig en sloeg zichzelf veel wakker met haar handjes. We zijn haar toen 's nachts gaan inbakeren en binnen de kortste keren sliep ze 's nachts door (van 22.00 uur tot 7.30).
    Overdag kwam ze nog steeds moeilijk in slaap en sliep ze steeds heel kort (45 minuten). En dan moest ik vanalles proberen om haar in slaap te kijgen. Toen ze een week of 5 oud was ben ik haar op haar buik gaan leggen. Dat was de oplossing. Ze sliep een uur of drie achter elkaar door. Ze was veel beter uitgerust en begon ook veel beter te drinken (doordat ze overdag nooit uitgerust was, dronk ze erg slecht).
    Sindsdien leg ik haar overdag ook meestal op haar buikje. Ze slaapt dan heerlijk. Ze kan haar hoofdje heel goed optillen en draaien en ze ligt nooit op haar gezicht. Toch vertrouw ik het niet helemaal (je wordt toch wel een beetje bang gemaakt door anderen..). Ze ligt dus altijd bij mij in de buurt overdag.
    Nou vraag ik mij af of dat er hier mee moeders (of vaders) zijn met een kindje die een voorkeur heeft voor buikligging. Ik wil haar op een gegeven moment toch wel op haar kamertje leggen overdag en ook 's nachts zonder haar in te bakeren. Hoe gingen jullie hier mee om? Durfden jullie je kindje op de buik te laten slapen, zonder elke 5 minuten te gaan kijken? En vanaf welke leeftijd dan? Ook heb ik goeie dingen gehoord over de aerosleep. Heeft iemand hier ervaring mee, of eventueel andere tips voor een buikslaper?????

Alvast bedankt!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn neefje heeft altijd op zijn buik geslapen en hij is nu een zeer gezonde, voetballende en zwemmende 7 jarige die echt te leuk is! Mijn zus was van het standpunt dat dit zijn natuurlijk manier van slapen was (en IS!) en dat de kans dat er dan iets mis gaat, zeer klein is... en volgens de kinderartsen in mijn buurt (ik werk in de zorg) is dat ook zo.

3. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    als je er bij blijft en haar dus goed in de gaten kan houden zou ik persoonlijk zeggen gewoon blijven doen...op bed tja dat vind ik toch wel beetje eng eigenlijk.....als wij op het kvd kindjes hebben die op hun buik slapen doen we dat de eerste periode alleen in het lokaal dan kunnen we ze extra in de gaten houden....tot we het vertrouwen dan gaan ze naar de slaapzaal ( in overleg met de ouders die moeten in beide gevallen wel een verklaring invullen voor het buikslapen )

4. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik herken heel veel in jouw verhaal. Hier was het ook een drama met slapen de eerste weken/maanden. Vooral overdag wilde hij echt niet slapen. Hij viel eigenlijk alleen in slaap tijdens het wandelen in de wandelwagen, aan de borst, of al wiebelend in je armen. Maar hij sliep ook steeds heel kort en zodra hij wakker werd was het huilen en hij viel nooit weer uit zichzelf in slaap.
    Totdat hij een keer op zn buik in de box lag en zo in slaap viel. Ik was toen zo verbaasd: Hij was ZELF in slaap gevallen. Sindsdien slaapt hij op zn buik. Was in het begin wel een beetje huiverig hoor, maar dat is gewoon angst die je wordt aangepraat.
    Hij slaapt sindsdien veel rustiger, langer en kan weer zelf in slaap vallen als hij tussendoor even wakker wordt.

5. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik denk zelf ook dat een kindje een bepaalde natuurlijke manier van slapen heeft. En als de voorkeur uitgaat naar buikligging, een kindje daar ook klaar voor is..
    Ik heb natuurlijk zelf ook research gedaan (op internet). En ik heb gevonden dat de combinatie buikligging en dekbedje wat onveilig is (een kindje kan zich op de buik makkelijker in een dekbedje draaien..). Dus nu wordt het beiden afgeraden. Ik heb ook begrepen dat er nooit echt onderzoek naar gedaan is (want wie wil er nou aan zo'n onderzoek meedoen..??).

En vanaf welke leeftijd was dat ongeveer? En doe je nog iets speciaals (bepaald matrasje..??), en ligt hij onder een lakentje of heeft hij een slaapzakje aan?

6. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Tot aan 4 1/2 maand heeft mijn dochtertje ingebakerd gelegen, dus op de rug. Daarna in een slaapzakje, waarvan de eerste 2 weken nog in het wiegje. Niet zo veel ruimte om te draaien dus, toen ging ze wel al op haar zij slapen.
    Met 5 maanden verhuisde ze naar het ledikant op haar kamertje. Ze heeft toen nog een paar nachten op haar zij geslapen en sindsdien slaapt ze 9 van de 10 keer op haar buik. In het begin draaiden wij haar nog wel om en dan werd ze in haar slaap helemaal kwaad en draaide zo weer terug op haar buikje.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

fynn slaapt ook alweer 5 weken op zijn buik.hier ook echt een ramp met inslapen op zijn rug en echt kort slapen. totdat hij op zijn buik in een keer als een blok in slaap viel en toen gelijk 4 uur sliep aan een stuk overdag.toen hebben we heb over dag op zijn buik laten slapen maar toen begon hij snachts op zijn rug te spoken. toen hebben we toch een aerosleep gekocht en slaapt hij heerlijk door op zijn buik

8. EmyD

EmyD Niet meer actief

Gelukkig, ik ben niet de enige die erover denkt om z'n kindje op zo'n jonge leeftijd (ook 's nachts) op de buik te laten slapen..
    Heb je hierover trouwens nog overlegd met het cb (of de huisarts ofzo..??)

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier op het cb zeiden ze gelijk ja wij mogen het niet adviseren maar buiten de regels door zeiden ze dat als hij daar beter door slaapt ik het vooral moest doen.

10. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ja, ik kan me voorstellen dat ze het niet adviseren. Maar wel fijn dat ze er niet meteen heel erg afwijzend tegenover staan.

11. Aslanck

Aslanck Actief lid

2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Hier precies hetzelfde hoor!
    Okan vindt het ook heel erg fijn om op zijn buik te slapen. Toen ik gisteren buiten was moest ik hem zelfs in de wandelwagen op zijn buik leggen omdat hij dat fijner vind.
    Hij kan zijn hoofdje ook heel goed draaien dus nu leg ik hem 's nachts ook op zijn buik in zijn wiegje als hij niet anders in slaap kan komen. En hier gaat het gewoon goed hoor. Ik kijk om de half uurtje even hoe het gaat. Op zijn kamertje heeft hij wel een aerosleep maar daar ligt hij op dit moment alleen in de middag.

12. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier precies hetzelfde..
    Ik heb een aerosleep matras maar vind het nog wel wat eng..
    Maar toch gaat hij vanacht op zijn buik..
    Als ik hem op zijn rug leg word hij snel wakker en blijf ik lopen voor een speen.. Op zijn buik is hij zo vertrokken..
    Hij ligt nu ook op zijn buik in bed..
    Ligt onder een laken dat wel, in een slaapzak met lange mouw en een pyama.. (dunne slaapzak)
    Ik ben benieuwd hoe het vanacht gaat...
    Vroeger was ik ook een echte buikslaper, zelfs toen ik in het gips zat met beide benen ivm heupdysplasie draaide ik mezelf om..

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

wij hebben ook de aerosleep en ik heb hem zelf ff getest: nou, je kunt echt volop ademhalen met je neus in dat ding hoor! (En ik krijg het al benauwd als m'n neus half achter de rand van het dekbed ligt). Helemaal goed dus om ze zo op de buik te laten slapen...
    (Ik heb er twee en Thirza slaapt inmiddels weer op haar rug, dus als je er belang bij hebt, moet je me ff pb-en! Wil er wel eentje houden voor het geval dat, maar 2 is nu een beetje overdreven ;)).

14. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik wist niet dat er toch wel moeders zijn die hun (jonge) kindje lekker op de buik leggen om te slapen. Ik dacht dat er wel een beetje een taboe op zou rusten :p .. Maar wat kunnen die kleintjes heerlijk lekker slapen op hun buikje he!

Haha, ja dat wil Emy ook altijd! Ligt ze tijdens het wandelen de hele tijd op haar buik te slapen, lekker gezellig!

En hoe is het gegaan?? Heeft ie lekker geslapen??

Ja, wij zitten er ook over te denken om een aerosleep aan te schaffen, dus ik zal je aanbod onthouden. Lief dat je aan ons denkt!

As maandag moet Emy naar de cb-arts, dus dan zullen we ook effe met haar overleggen. Ik vertrouw Emy wel als ze op de buik ligt, maar mijn vriend is er wat huiveriger voor. En die zal er ook achter moeten staan, anders slaapt hij dalijk de hele nacht niet! En maandag krijgt ze ook de inentingen, dus dan mag ze 's nachts niet ingebakerd worden. Dus dan zullen we iets moeten als ze 's nachts moet slapen..

Bedankt voor jullie verhalen!

15. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het is dat hij honger kreeg, anders had hij door geslapen denk ik..

16. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Hier ook een buikslapertje. Wij hebben de eerste weken echt aangemodderd om Bas in slaap te krijgen. Steeds na 30-45 min weer wakker en dan niet meer willen slapen. Van het CB moest ik Bas wat vaker op zijn buik leggen om zijn nekspieren sterker te maken. Op een gegeven moment lag hij lekker op zijn buikje en ineens sliep hij en wel 3 uur !! lang. Hij was toen 9 weken oud. Sinds die tijd legden we hem overdag in de box neer om o zijn buik te slapen zodat ik kon kijken hoe hij zijn hoofd gebruikte tijdens het omdraaien. Dat deed hij meteen al fantastisch. Na een week of twee zijn we het ook 's nachts gaan proberen. Ik sliep toen de eerste week niet veel gewoon om te kijken hoe hij het deed. Hij sliep echt super goed en meteen de hele nacht door. Wij hebben gelukkig wel een aerosleep dus was ik wel geruster zodat ik af en toe ook in slaap viel en nu slapen we allemaal weer goed.

Op het kdv wilde ik eerst niet dat hij op zijn buik ging slapen omdat ze daar toch een andere controle hebben als dat jezelf doet. Met mijn goedkeuring hebben ze hem de eerste tijd in de box op zijn buik laten slapen zodat ze hem in de gaten konden houden. Nu heb ik wel het formulier getekend dat hij op zijn buik mag slapen aangezien ze daar ook een aerosleep hebben.

Groetjes, Linda

17. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wat fijn dat hij zo goed geslapen heeft. Ik neem aan dat je hem vannacht weer op z'n buik legt..??

@lindabreusers; Tjah, jullie verhaal is eigenlijk hetzelfde als bij ons. Emy is vanaf haar geboorte al vrij sterk in haar nekje en als ze nu op haar buik ligt, draait ze haar hoofd regelmatig en tilt ze haar hoofdje op. Ze ligt ook altijd op een wangetje, niet op haar gezicht. En ik wilde idd binnenkort informeren bij het kdv hoe ze daar staan tov buikslapers (ze gaat pas eind mei voor het eerst), maar ze laten je dus een 'buikslapers-formulier' ondertekenen..??

Maar na de ervaringsverhalen hier, toch maar eens gaan uitkijken naar een aerosleep

18. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ja echt wel..
    Hij ligt nu lekker in de kinderwagenbak op zijn buik naast me, hihi..
    (moest de hond uitlaten)

19. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    @EmyD. ze laten je idd een formulier tekenen zodat zij niet verantwoordelijk zijn voor het buikslapen ivm wiegendood. Is ook wel logisch natuurlijk, maar ik laat Bas daar gewoon op zijn buik slapen, want anders slaapt hij niet. En dat is ook niet de bedoeling.

20. Sandhya

Sandhya Bekend lid

14 aug 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    heb ff lekker zitten neuzen in het forum, mr wilde vannacht ineens op zn buik slapen, slaapt al sinds 2 weken ineens zoooo slecht (lees: mama heeft wallen) ik heb gisteravond voor het eerst ontspannen tv gekeken en warme! thee gedronken, heerlijk!
    wij hebben ook een aerosleep dus ik ga hem ook ff uittesten hihi! kan ik ook met een gerust hart slapen!

Deel Deze Pagina