groente/fruit of papfles, waarmee beginnen bij 4 maanden?

Discussion in 'Voeding' started by maria80, Dec 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,979
    136
    63
    Hoi meiden,

Ons zoontje is nu 4 maanden en kijkt het eten al uit onze mond. Nu wil ik nog even proberen het uit te stellen om met ander eten te beginnen, maar als dat niet meer lukt, een vraagje:
    Met welke bijvoeding zijn jullie begonnen en op welk tijdstip gaf je dan wat?
    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

2. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

Nov 22, 2010
    114
    0
    0
    verwijderd ivm reclame

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik zou dan beginnen met rijstebloem. Dat is nog redelijk neutraal. Dat kun je voor het slapen gaan in de fles doen(bodem voor de nacht), of juist in de ochtend (energie in de ochtend).

Wij gaven rond de 4,5 maand net voor ons avondeten een papje van 1a2 schepjes melkpoeder, 90cc water, en rijstebloem. En dan met de lepel geven. Dat was omdat hij anders de hele avond jengelig was, hiermee kon hij gerust een poosje op teren.

Met 5,5 maand begonnen met groente, en bij 6 maand met fruit.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    als je het wilt uitstellen, gewoon niet beginnen dus! Met rijstebloem kun je wel beginnen en je kunt ook een papje maken wat dikker is, zodat je vast kunt oefenen met hapjes nemen.
    Ik wacht ook nog even, al hebben wij een enorme hongerlap. Het is gewoon nog niet nodig en ik wil de kans op allergieen zo klein mogelijk houden!

5. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

Apr 17, 2008
    1,981
    2
    0
    Wij zijn op aanraden van het cb met 4 maanden begonnen met fruit en rijstebloem

Fruit kun je bijvoorbeeld s'ochtends geven tussen de eerste en tweede fles...
    bijv: ( dit was ons schema)
    0800, eerste fles
    1000, fruit
    1200, fles
    1600, fles
    2000, fles + rijstebloem

Met 6 maanden zijn we begonnen met groente tijdens het avondeten
    bijv:
    0800, eerste fles
    1000, fruit
    1200, fles
    1700, groente + flesje van 90 cc
    2000, fles + rijstebloem

Nogmaals, de schema's zijn puur voorbeelden..

Misschien even het cb bellen???

Succes ermee!

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Is je kindje niet meer tevreden? Als hij nog tevreden is zou ik niet met bijvoeding beginnen. En mocht je wel willen beginnen begin dan met rijstebloem zodat de darmpjes rustig kunnen wennen. Let er wel even op dat sommige kindjes van rijstebloem erg verstopt kunnen raken.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou nog even wachten. Babies van die leeftijd kijken alles uit je mond, ze weten niet eens wat vast eten is; als jij een doos duplo in je mond leegt, zit ie vast ook gefascineert te kijken en als je een peuk opsteekt ook. Heeft helemaal niks met honger te maken maar met de ontwikkeling die bij die leeftijd hoort.

8. emni

emni Actief lid

Aug 11, 2009
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi
    Wij zaten ook met dit dilemma..
    Onze zoon hapt al als hij mijn kop thee ziet staan..en hij kauwt de hele tijd op zijn vuistjes.
    Ik ben gister dan ook begonnen met liga 1e stap koekjes te verkruimelen en mengen met een beetje water(afgekoeld gekookt water)
    hier heb ik hem tegen 10;30 een paar lepeltjes van gegeven
    hij moest even wennen maar vanmorgen werd hij al boos als ik nieuwe pap op het lepeltje moest doen hahahaa
    Aangezien ik borstvoeding geef kan ik niet wat mengen in een fles
    bij het cb zeiden ze dat ik pas mocht bijvoeden vanaf 6 maand maar ja mijn gevoel zei dat hij er aan toe is.. van de Kinderarts mochten we rond de feestdagen mee beginnen (hij was een prematuur van 7 weken te vroeg) tot nu toe is het een groot succes!

Veel plezier bij het geven van de voeding....

Liefs emni

9. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

Nov 22, 2010
    114
    0
    0
    Yep! Grappige vergelijking van die duplo en peuk. Ik hoor het mensen zo vaak zeggen dat dat uit de mond kijken.

10. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

Nov 22, 2010
    114
    0
    0
    Meer aanleggen zou ik denken. Hij kan wel eens in een groeifase zitten en meer voeding nodig hebben ja. Ik heb rond die tijd 12x op en dag gevoed, omdat meneer het nodig had.

Het kan een succes lijken, baby's vinden alles fantastisch, maar is het lichaam er al aan toe?

Bij een prematuur babytje zou je toch ook die weken erbij op 'moeten' tellen? In dit geval dus met 7 maanden pas beginnen met bijvoeding?

11. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik zou dan beginnen met rijstebloem.. Kan hij rustig wennen aan een lepel en het happen.. Kan ook in een fles trouwens:)

Wij zijn begonnen met 4.5 maand.. Zal wel een aantal mensen over me heen krijgen hier over;)
    Waarom? Omdat we al aan de voeding van hongerige baby's zaten en hij NOG honger had na elke fles.. Ophogen kon ook niet, gingen af en toe al ruim over de max. per 24 uur..

Zijn begonnen met groente, 2 eetlepels ongeveer.. Na een week at hij een potje voor 4 maanden op.. Sindsdien een compleet ander kind.. Tevreden na elke fles en geen gejengel meer van de honger..
    Rijstebloem werkte hier trouwens niet.. Hij kreeg er enorm veel krampen van..

12. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij zijn met 4 maanden begonnen met fruit te geven, zijn daarna overgestapt op groente, omdat het dus beter is ze eerst aan groente te laten wennen dan aan zoet fruit.

Wij deden dit dan om 16.00uur en dan 3 dagen dezelfde groentepotje proberen en deden dan weer 1 a 2 dagen fruit, dan weer 3 dagen dezelfde groente etc.
    Zijn toen ook rijstebloem door de laatste fles gaan doen.

Met 5/5,5maanden kreeg Jelmar 's ochtends fruit en 's middags 17.30 groentehapje

en met 6 maand zijn we begonnen met brood tussen de middag en aardappeltje bij de groente, af en toe wat vlees,
    zijn nu met 7 maanden ook begonnen met macaroni, dat was groot succes maar rijst lustie nog niet :)

Dus je mag met 4 maanden wel beginnen met proberen hapjes te geven, het voegt qua voeding nog niets toe, dus hij moet z'n flessen wel gewoon nog hebben! daar mag ja vanaf 6 maanden mee beginnen af te bouwen als hij goed eet.

13. LindaCR

LindaCR Lid

Jan 18, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Hier ook begonnen met 4,5 maanden. Kereltje had namelijk behoorlijk last van reflux en na weet ik niet hoeveel medicijnen, die toch niet werkten in hem gestopt te hebben, las ik dat vast voedsel introduceren zou kunnen helpen. Werkt fantastisch! Hij eet alles met smaak, heeft bijna geen last meer van reflux en hij slaapt nu in 1 ruk door tot de ochtend.

Hoewel ik alle opmerkingen over pas beginnen bij 6 maanden en niet eerder best begrijp, vind ik dat er ook wel ruimte moet zijn voor wat moeders zelf voelen en denken dat goed is.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, dat hoeft niet. De rijping van de darmen start vanaf het moment dat er voeding door de darmen gaat: vanaf dag 1 na geboorte in principe.

15. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan

I agree:)

16. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

Sep 7, 2006
    4,277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    je haalt me de woorden uit de mond!

helemaal mee eens!

meid je moet doen waar jij en je kindje je lekker bij voelen , en ik zou idd eerst eens starten met rijstebloem
    mocht je wel met potjes willen beginnen , is het misschien verstandig eerst met groente te starten en dan pas met fruit

17. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

Nov 22, 2010
    114
    0
    0
    Die ruimte blijft er altijd. Maar blijkbaar weten veel mensen het allemaal niet goed zo, anders zouden ze er toch geen vragen over stellen? :)

18. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

Sep 7, 2006
    4,277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    klopt is ook zo
    ondanks dat het mn 2e is, zit ik soms ook wel met vragen enzo

maar je moet gewoon je gevoel volgen

19. adi

adi Niet meer actief

Inderdaad. Er zijn wel premature kindjes die heel gevoelige darmen hebben en waarbij de KA wel beslist om leeftijd te corrigeren voor de voeding. Maar in beginsel wordt dat niet gedaan, en hoeft het ook niet vanwege de bovenstaande reden.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Onze kinderarts legde die grens bij 1500 gram.

Share This Page