Dag dames, ik ben zojuist bij het CB geweest, ik ben benieuwd hoe jullie kindjes het doen.. (14 maand.) Ik heb een beetje een naar gevoel erover. Al in de eerste maand zeiden ze dat de heupjes stug waren. Ok, foto gemaakt, niets aan de hand. Maar nu blijven ze daar maar op door gaan, dat ze er aan twijfelen.. Kan dit? Mijn dochter is vrij laat, ze trekt zichzelf nu wel op. Maar, ze had eigenlijk al langs de tafel moeten lopen, ws komt het dan dus toch door de heupjes (?) Ik moet nu over 3 mnd terug komen ipv 6, en als ze dan nog niet loopt moet ik weer een foto. Wat doen (deden) jullie kindjes op deze leeftijd? Het volgende is dat haar hartslag erg snel was, nog net te tellen, dat wordt dan ook weer gecontroleerd. Wat denken jullie daarvan? En dan ook nog, dat ze nog niet veel zegt, papa en mama en oma af en toe, terwijl ze wel pienetr is, als je zegt: Waaris.. Dan weet ze al heel veel aan te wijzen. Daar is dan toch niks mis mee?? Ik twijfel ineens aan alles..
Als je twijfels hebt waarom zou je dan nog weer 3 mnd wachten? Ik zou gewoon langs de huisarts gaan, dan heb je meteen duidelijkheid. Qua ontwikkeling durf ik er niks over zeggen. Dat verschilt per kind!
Bedoel je voor de hartslag? Voor de heupen ben ik al eens geweest, daar kunnen hun ook niks van zeggen, alleen een foto geeft uitslag he.
Ik zou ook langs de huisarts gaan, die kan je een verwijzing geven voor een foto. Dan ben je er eerder achter dan als je nog 3 maanden wacht en kan de ha ook gelijk even luisteren.
Is er geen echo er van gemaakt dan? Maar wat vorige al schreef ik zou ook geen drie maanden wachten en via de ha een doorverwijzing naar de kinderarts vragen. Even alles goed laten uitsluiten. En mocht het zo zijn kan je misschien al eerder met fysio of wat anders beginnen. Het ontwikkelen opzich alle kindjes doen dat op hun eigen tempo. Mijn meisje is net 1 ze kruipt trekt op begint over te stappen loopt mee aan het handje maar dat zegt niks qua praten ze begin binnen een paardagen van af haar eerste verjaardag in eens elle dag wel een nieuw woordje te zeggen. En ze was nog flink ziek ook. Maar alle kindjes ontwikkelen zich op hun eigen manier. Mijn advies terug naar ha door verwijzen en alles laten uit sluiten ect zou niet op het cb wachten eerlijk gezegt. Die kunnen ook niet veel doen dan door verwijzen ect ect.
Tja ik zou me niet teveel zorgen maken. En als je dat wel doet wbt het hartje. Gewoon naar de huisarts gaan. Als er foto's zijn gemaakt en die waren goed maar je vertrouwd het nog niet, dan gewoon nog eens vragen of ze nog een keer foto's willen maken. Echter vind ik dat het CB er een handje van heeft om ouders ongerust te maken. Onze dochter zat nog niet met de 11 maanden controle. Ze kon het wel , dat gaf ik al aan, alleen ze wlde het gewoon niet. Op schoot deed ze het wel, maar je hoefde haar niet op de grond te zetten. Mja ik dacht komt vanzelf. Komt misschien wel omdat ze toen nog een spreidbroek had... Nou ik werd toch echt gebelt een paar weken later of ze nou al eens zat. Ook met het eten van brood, ze eet geen brood. Nou CB heeft het gelijk over glutenallergie. Ik gezegd dat dat het niet kan zijn omdat ze alle andere dingen met gluten wel gewoon eet, ze lust gewoon geen brood. Nou ook dat wilden ze met het telefoontje meteen weer weten, of ze dat nu al deed en weer begon ze over gluten allergie bla bla bla. Het is dat ik me er niks van aan trek en het nogal overdreven vind, maar kan me wel voorstellen dat veel mensen hier toch even onzeker van worden.
Van de heupen is een echo gemaakt die goed was. Dan ga ik daar niet aan twijfelen toch?! Hoeft dan niet nog een keer vind ik. Wat betreft ontwikkeling, ze hoeven bij ons nooit iets 'voor te doen', ze hoefde ook niet te staan. Ze heeft nog geen goed evenwicht maar ze staat wel steeds rechter, lijkt me dan meevallen met de heupjes.. Wb de hartslag, dat vind ik niet zo fijn. Maar ze zat nog wel binnen de marge, en was altijd al iets sneller, zei ze nu.. Ik ben helemaal niet zo om ineens naar de dokter.. Ben een beetje verlegen Anders liet ze me toch niet wachten??
Een echo wordt meestal maar gemaakt totdat ze een half jaar oud zijn, daarna kunnen ze het niet goed meer beoordelen en wordt er een foto gemaakt. Ik zou contact opnemen met de huisarts bij alles wat je niet vertrouwd. Je zou voor die heupjes ook eens een fysiotherapeut kunnen laten kijken, daar heb je tegenwoordig geen verwijzing meer voor nodig en je kunt zo een afspraak maken om het een en ander eens te laten zien, zij kunnen dan beoordelen of er eventueel therapie nodig is of kan helpen. Dat was overigens hier het advies van het CB.
ik zou me niet teveel zorgen maken meid. kinderen moeten volgens het boekje gaan bij het cb en niet elk kindje is een geprogrammerd boekje. als je je zorgen maakt over de heupjes en de hartslag ga je even langs de huisarts en verteld dat ze je op de kast hebben gejaagd of hij zijn mening erover wil geven.( en desnoods een nieuwe foto laten maken van de heupjes) als er echt iets zorgwekkends was had je nu allang een verwijzing voor een ka gehad lijkt me. een hoge hartslag kan ook komen doordat je kleintje angstig of onzeker was. ga jezelf maar na als je iets engs moet doen.
Als je een echo hebt gehad voor de heupjes (heupdysplasie) en die was goed, dan kunnen ze geen heupdysplasie meer krijgen.. Tenminste dat is mij 1 maand geleden in het ziekenhuis verteld.. Maar mij maken ze nu ook al onzeker hoor daar op het cb! Pfff Ik zeg maar ja en amen.. maar toch!
Hoi Gonnie, ik zou een verwijzing vragen aan bijv een ortopeed of een fysio. Je bent er onzeker over en waarom nog 3maanden met dat gevoel blijven rondlopen? Gewoon naar de HA gaan en uitleggen wat er is en dan zeggen dat je er onzeker over bent en er niet gerust 3maandne mee kan wachten. Tycho kon bij controle op CB met 6 maanden zijn knietjes niet op de grond krijgen als hij zijn benen gebogen had ( snap je het nog ) Dus de CB arts er een ander iemand bij gehaald en die kreeg het ook niet voor elkaar. "Ja dan moet er toch een foto gemaakt worden hoor, want dat is niet goed". Nou daar sta je dan.. gelijk een soort van in paniek ik dus. Dus ik een verwijzing gevraag bij de HA en diezelfde dag nog foto gemaakt. Op de fote was te zien dat er wel een afwijking was, maar te klein om zo te beoordelen of het heupdysplasie was of niet. Ik heb een verwijzing gehad naar een kinderorthopeed en die gaf aan dat het geen heupdysplasie was, maar dat het gewoon erg stijf was in zn heupen en dat we het met de fysio helemaal op kunnen lossen. Dus nu gaan we daarvoor naar de fyisotherapie. xxx
Denk dat je inderdaad het beste een afspraak bij de huisarts kan maken zodat alles wat sneller verloopt ipv nog 3 maanden afwachten. Wat betreft het CB: het meeste het ene oor in laten gaan en het andere oor weer uit. Bij ons liepen ze nu al te zeuren dat hij onder de groeilijn zat. Je bent mama en je moedergevoel zegt ook een hoop
Wat betreft de heupjes en de hartslag kan ik niet zeggen. Ben niet medisch onderlegd, maar snap dat je je zorgen maakt. Over het praten: de kids van mijn zusje praatten met 14 maanden ook nog niet hoor. Mijn nichtje is nu 19 mnd, maar die zegt af en toe is mamma en daddy (bedoelt ze pappa, geen idee waarom ze dat in t engels doet haha). Ik zou me daar dus echt geen zorgen om maken.
Wat heupjes en hartslag betreft weet ik niet hoe dit zit. Ik moet volgende week weer heen (14 maanden controle). Trek me niet zo veel aan van hun, niet elk kind is het zelfde de ene ontwikkeld zich sneller dan de andere. Als het niet volgens het boekje gaat dan hebben ze wel weer wat te zeuren. Mijn nichtje word straks drie en die kan ik amper verstaan. Was heel laat met praten denk dat ze er pas mee begon toen ze een jaar of twee was. Noa zegt wel wat maar wat ze bedoeld weet ik soms ook niet, maar als je inderdaad vraagt waar is....dan wijst ze het aan of pakt ze het wel. Mama, papa, bah, boe, pake (opa) en beppe (oma) kun je duidelijk verstaan, maar voor de rest heeft ze van die woorden waar ik geen wijs uit kan worden. Vertrouw je het niet wat hartje en heupjes betreft, je kan altijd de huisarts er even naar laten kijken.
ik zou denk ik voor ontwikkeling en de heupjes eens langs een (kinder)fysio gaan. Gewoon op eigen initiatief. Even kijken wat die er van zeggen. Qua praten: ach, met 14 maanden.. tijd zat nog hoor. Hier werd rond die tijd ook amper wat gezegd. Dametje begreep alles dondersgoed - en kon vrij snel heel goed 'Tie!' zeggen en iets aanwijzen maar zelfs mama kwam pas met 19 maanden. Rond de 2 jaar maakte ze z'n spurt dat mensen ineens weer zeiden, dat ze wel héél goed kon praten al?!
Als je al twijfelt aan de deskundigheid van de arts van het cb zou ik al helemaal je vraag niet aan ons 'leken' voorleggen. Het is nogal lastig om een kind te beoordelen op deskundigheid die wij niet bezitten en daarnaast is het nog veel lastiger deze poging te doen als we het hele kind niet gezien hebben! Ik begrijp nooit zo goed dat iemand die twijfelt aan de deskundigheid van een deskundige niet gewoon even langs een andere deskundige gaat. Een huisarts bijvoorbeeld. Maar zoals ik al zei... Ik ben ook maar een leek...
Maar ik twijfel niet aan haar deskundigheid als arts! Maar met zo iemand praat je toch heel anders, met jullie meiden kun je meer eens praten van: hoe gaat dat nou bij jullie, is mijn meisje echt laat? Hoe werd er bij jullie anders op gereageerd? Enz. En misschien mensen die ook zoiets meegemaakt hebben. Ik ga even afwachten hoe het verder met staan en lopen gaat en dan kan ik altijd nog naar de HA.
Ach meid, zelf liep ik pas met 18 maanden en praten ook een beetje pas rond die tijd. En mijn zoontje nu bijna 17 maanden loopt nog niet los en zegt heeeeeeeel af en toe mama. Voor de rest alleen `die!` en wijzen. Stiekem vergelijk ik ook wel met andere kindjes, maar echt, nu letten we erop en straks zijn alle kindjes even ver. Wat hart en heupjes betreft, gewoon naar de huisarts gaan. Dan heb je snel meer zekerheid. Nu maak je je maar druk en dat is misschien helemaal nergens voor nodig. Wees niet bang om naar de huisarts te gaan. Die is er juist voor je. Succes!
even een snelle reactie van mij. Heb nog niet al je reactie's gelezen. Maar onze uk is nu ook 14 maand. Hij trekt zich nog niet eens aan de tafel omhoog en stapt alleen aan de hand. Ook praat hij niet. Hij brabbelt wel en maakt veel klanken en af en toe lijken het woorden. Gisteren op het buro hebben wij het advies gekregen om met hem naar de kinderfysio te gaan. Misschien ook iets voor jullie ? En alle kindjes zijn (gelukkig) niet hetzelfde. Ik begrijp dat je je zorgen maakt. Dat deed ik gisteren ook. Maar dan zie ik opeens meer die ondeugende en lieve glimlach van mijn zoontje en dan weet ik dat ik alles voor hem doe.