Steeds meer mondjes terug, reflux of overproductie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door JJ1980, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

#1 JJ1980, 17 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2014
    Beste Heidi,

Onze zoon is nu bijna 9 weken (6 weken te vroeg geboren trouwens). In het begin gaf hij nauwelijks melk terug, nu wordt dat steeds meer en vaker.
    Vanmorgen kwam het er in een golfje uit, was ook al lichtelijk verteerd (stukjes/witte brokjes) maar wel direct na een voeding.

Hij piept en kreunt ook vaak na een voeding als ik hem in bed leg. Hou ik hem rechtop of draag ik hem in de doek, dan heeft hij daar geen tot minder last van.

Afgelopen week was ik een dag in het ziekenhuis en heb daar dit ook aangegeven. Hij kreeg nl zijn eerste vaccinatie en prematuren worden dan vaak een dag opgenomen ter observatie.

De arts dacht dat de klachten ook konden liggen aan overproductie. Hij is nl 2800 gram gegroeid in 8 weken. Hij weegt nu 5 kilo.
    We hebben hem toen voor en na de voedingen gewogen. Hij drinkt bij een voeding tussen de 120cc en 160cc. Dit is vaak uit een borst.
    Totaal had hij die 24 uur 915cc voeding tot zich genomen, verdeeld over 7 voedingsmomenten.
    Thuis drinkt hij volgens mij meer, want hij clustert normaal in de avond en dat heeft hij daar niet gedaan (waarschijnlijk door de vaccinatie). Ik had de volgende dag ook wat stuwing.

Ik wil er ook bij vermelden dat ik een vrij heftige toeschietreflex heb en dat mij zoontje tijdens het drinken ook vaak melk uit zijn mond laat stromen. Als hij loslaat op zo'n moment spuit de melk vaak nog rustig door. Zijn ontlasting is soms wat slijmerig, maar stinkt niet.

Ik twijfel nu om zijn voeding in te gaan dikken, maar weet dus niet of daarmee het spugen verholpen zou zijn.

Zou jij me kunnen adviseren wat te doen?

2. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Nog even ter aanvulling. Ik heb gisteren wat info gezocht over overproductie op borstvoeding.com.
    Het lijkt er toch meer op dat ik overproductie heb.
    Ik heb een sterke toeschietreflex, meerdere keren per voeding. Ik moet zoogcompressen gebruiken, want meerdere keren per dag lek ik melk tussen voedingen door. Mijn zoon verslikt zich regelmatig en laat melk langs zijn mond lopen.
    Als mijn zoon zich verslikt en ik haal hem van de borst, dan spuit de melk gewoon door.
    Ik heb dit gisteren in een bakje opgevangen tijdens het voeden, ik heb dan per voeding 40cc melk in het bakje zitten.

Ik zit er aan te denken om dus te gaan blokvoeden, maar moet ik daar in de ochtend mee beginnen? Of mag dat ook midden op de dag?
    Het volgende snap ik nog niet helemaal.
    Stel ik begin het eerste blok om 10:00. Mijn zoontje drinkt dan en bijvoorbeeld ook nog even om 12:00.
    Dan begint het volgende blok om 13:00.
    Maar als mijn zoontje in slaap valt om 12:00 en pas om 14:30 wakker wordt en een voeding neemt, begint het volgende blok dan gewoon 16:00 of moet ik 3 uur rekenen vanaf 14:30?

Hopelijk begrijpt u wat ik bedoel.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Op je eerste vraag: ik zou niet gaan indikken. Dit voegt totaal niets toe en brengt met name ongemak met zich mee.

Dan: ik zou voorzichtig zijn met blokvoeden en terugdringen van de melkproductie op dit punt. Het is heel fijn dat je zo goed produceert. Je kindje gaat nog de nodige spurts maken en je wil niet achter de feiten aan lopen straks. Omgerekend is je kindje 10 weken oud, maar vanaf a terme datum een week of 4....

Ik zou beginnen met eerste toeschieten af laten lopen. Kijk of de voedingen nu rustiger verlopen. Spugen is in principe geen probleem voor je kindje, tenzij het niet meer groeit, wat niet het geval is in jullie geval. Wanneer je gaat blokvoeden zul je minder melk gaan maken zoals ik al zei. Ik zou daar nog even mee wachten.

Overigens als je wel gaat blokvoeden is het inderdaad tussen 12 en 16 een blok. als je kindje drinkt om 14 uur is dat binnen het blok van 12 en 16, zo bekijk je het .

Toeschietreflex laten aflopen doe je als volgt: leg je kindje aan of kijk of je het toeschieten zelf kunt opwekken: zodra je voelt dat het begint haal je je kindje af en kijkt wat de straaltjes doen. Na verloop van tijd zullen de straaltjes minder krachtig zijn en afbuigen of overgaan in druppen. Nu kun je de borst drogen, (ook kinnetje van je kindje) en opnieuw aanleggen. Kijk of je kindje nu rustiger drinkt.

Succes! Goed bezig hoor, voor je mannetje!

4. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Nog bedankt voor je reactie. Ik heb je advies gevolgd en het helpt goed. Het is dus zeker geen reflux, gelukkig.
    Het gebruiken van Nutriton was/is dus niet nodig.
    Onze zoon doet het nu prima en heeft geen last meer van teruggeven/spugen.

Deel Deze Pagina