Hallo, Ik geef gecombineerd borstvoeding en flesvoeding aan onze baby. Nu heb ik twee vragen. - bij de ochtend borstvoeding is onze zoon erg onrustig, hij gaat met z'n hoofdje heen en weer en laat de borst los. Ik heb het idee dat hij tijdens het drinken last van kraampjes krijgt. Komt dit doordat ik daarvoor flesvoeding heb gegeven? - bij de flesvoeding maakt hij een klikkend geluid. Ik heb het idee dat hij erg gulzig drinkt. Wat kan ik hier aan doen. Ik gebruik de dr brown fles. Ik hoor graag. Alvast bedankt. Gr.
Het klikken is waarschijnlijk dat hij het vacuüm even los laat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. - hij kan het vacuüm niet vasthouden - hij laat het vacuüm los doordat de melk snel stroomt (regelen van melkstroom) of omdat er melk langsloopt ergens en hij daardoor over de speen 'schiet' met zijn tong. Je kunt proberen of het helpt wanneer je de fles zo horizontaal mogelijk houdt. Wanneer je kindje zelf niet goed vacuüm kan houden kan dat ook verschillende oorzaken hebben. Wanneer je dit vermoedt, zou ik je aanraden een lactatiekundige of pre-logopedist zijn mondmotoriek te laten beoordelen. Een lactatiekundige kan natuurlijk ook adviseren in hoe aan te leggen zodat dit niet gebeurt en gelijk je eerste vraag mee nemen Overigens kan dit met elkaar te maken hebben, maar hoeft natuurlijk helemaal niet. Het schudden is vaak om toeschietreflex te stimuleren. (melkstroom komt bijvoorbeeld niet snel genoeg naar zijn zin, of juist te snel) Het kan ook zijn dat je kindje ergens last van heeft. Spruw, kramp.... Zorg aan de borst voor een diepe hap, dus puntjes op de i bij het aanleggen. Kom je er niet uit, dan even een lactatiekundige meelaten kijken. Groejtes,