Steeds minder ouders helpen op school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HappyRabbits, 19 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik herken het hier ook niet.
    Veel moeders hier werken niet of parttime en vinden het leuk om betrokken te zijn bij allerlei activiteiten (behalve luizen pluizen dan).
    Met schoolreisje moet er ook altijd worden geloot.
     
  2. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja vraag ik me ook wel af. Mijn zoon is afgelopen maandag geweest (groep 1) en voor zijn klas waren alle 3 de juffen mee. Groepen 1 en 2 gaan gewoon naar een soort speelparadijs/ballebak achtig iets. Vinden die kinderen super leuk!

    En ik lees hier dingen over schoonmaak avond etc, bij ons is dat niet. Vrijwel alles word gewoon door school geregeld. Alleen als ze naar de kinderboerderij gaan oid dan vragen ze ouders. Misschien dat het in de hogere klassen meer is maar bij de kleuters bijna niet.
     
  3. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Hier is aardig wat hulp. Ik ben leesmoeder (rekenmoeder was op dezelfde dag en tijd, dus daar kon ik niet ook nog mee helpen) luizenmoeder, help bij spelletjes en knutselmiddagen. Heb geholpen op het schoolfeest, geholpen in de schoolbieb, om de 3 woensdagen help ik bij een soort thema tassen uitdelen, en klassen poetsen aan het eind van het jaar. Tussen door klusjes zoals verkleedkleding herstellen doe ik ook. Maar ik ben tbm. Zonder rijbewijs dus als er gereden moet worden dan kan ik niet helpen. Schoolreisje in het verleden ook gedaan maar dat vond ik ook helemaal niet leuk...
    Ik zie wel veel dezelfde moeders helpen maar dat komt omdat het vaak op bepaalde dagen is, dat ze hulp nodig hebben en dan zijn zij net vrij van het werk.

    Met carnaval en kampweek zien we ook veel vaders die dat wel leuk vinden.

    Aankomend schooljaar kan ik veel minder doen ivm baby die deze zomer geboren wordt. Vind ik ergens wel vervelend want er worden wel eens dingen afgelast wegens te weinig hulp of er moeten 5 nieuwsbrieven de deur uit voordat ze genoeg mensen hebben om te helpen
     
  4. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier wordt best veel hulp gevraagd, 2x in de week voorlezen/samen lezen, 2x in de week meelopen naar de gymzaal, 2x in de week bij de bieb. Dit zijn allemaal vaste gezichten die zich hiervoor hebben opgegeven net zoals de luizenpluizers en overblijfhulp (laatste is wel tegen kleine vergoeding)
    Daarnaast hebben we best een aantal uitstapjes en activiteiten die begeleiding nodig hebben of vervoer: naar het bos, naar sinterklaas, naar de kaarsenmaker, naar het tuincentrum (les over planten en knutselen), naar de kerk(kerst), koningsspelen, schoolreisje, uitstapje met meester/juffendag, voorleeswedstrijd, verkeersquiz(podium opbouwen en afbreken) carnaval, naar het buitenzwembad, ect
    Daarnaast hulp bij knutselwerkjes en schoonmaken van lesmateriaal.
    Bij het meeste is er verrassend veel hulp en zo nu en dan wordt er nog een herinnering gestuurd.
    Zelf vind ik het best veel wat er gevraagd wordt en kan mij ook niet herinneren dat er zo vaak ergens naar toe werd gegaan vroeger met school.
     
  5. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #45 IkbenTess, 19 jun 2019
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
    Er is gewoon een enorm spanningsveld ontstaan. Ik begrijp niet dat er in Den Haag wordt ingezet op alles tegelijk: ouderen wonen langer thuis, minder thuiszorg en hun kinderen moeten helpen. Maar hun kinderen krijgen steeds later kinderen, dus mantelzorg en jong gezin tegelijk. Daarnaast moeten meer vrouwen fulltime werken en moeten we meer op scholen en andere plaatsen helpen ivm tekorten.
    Hoe moeten we dit allemaal doen? Kan iemand in den haag uitleggen hoe?
    Ff frustratie eruit hoor :mad:

    Ik heb trouwens 2 kinderen op 2 scholen, die vragen vaak nog tegelijk hulp ook..
     
    Dielle, Syane, MyMiracle en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Dat heet de “participatiemaatschappij” :D.
    Mooi woord voor een samenleving waarin we meer zelfredzaam en verantwoordelijk zijn. Maar feitelijk is het ook gewoon een bezuinigingsmaatregel.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  7. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik weet het. Een stuk verzwaring doen we ook zelf natuurlijk, kijk maar eens naar de reacties als iemand post dat ze als gezin geen auto hebben en alles moet zo perfect mogelijk, maar de regering doet een flinke duit in het zakje.
    Ik ben ervan overtuigd dat het op de huidige koers een keer gaat klappen. Dat er bezuinigd moest worden begrijp ik, en ik klaag zelden omdat ik er vanuit ga dat elke minister etc oprecht zijn/haar best doet, maar het gaat nu echt de verkeerde kant op. Maar dat is beetje off topic.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Aangezien dat voor veel mensen het leukste uitje is (geldt niet voor mij en dus ook niet voor @Fantykoekie en @Fuddey ) vind ik wel dat je het dan moet "verdienen" om mee te mogen.
    De ouders die dag in dag uit helpen met andere activiteiten en klusjes gaan dan voor vind ik.
    Ook hoorde ik wel eens dat iemand wel voor schoolreis vrij wil nemen en niet voor een knutselochtend, tja dat vind ik echt larie.
     
    Luna86 en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  9. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Hier word er ook veel hulp gevraagd, standaard elke week met gym is er ook hulp nodig van minimaal 1, liefste 2 ouders. En ook altijd is het drama, omdat veel ouders niet kunnen, om wat voor reden dan ook. Ik zou wel graag helpen, maar ik zit met 2 jongere kinderen die niet mee mogen, dus dat maakt het gewoon al lastig.
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Super herkenbaar! Ik heb 1 mantelzorgdag voor mijn vader en ik zit regelmatig in dubio of ik die gedeeltelijk zal opofferen om te helpen op school. We kunnen het niet allemaal, goed nadenken over wat prio heeft!

    Hier is school vaak niet zo heel eerlijk over de inspanning die gevraagd wordt van ouders en word je voor het blok gezet. Mijn man ging een ochtendje kerststukjes maken in de klas van mijn zoontje (dacht hij) , bleek hij van negen tot half 1 de hele middenbouw in groepjes langs zijn tafel te krijgen o_O(5 klassen) .En toen ik mee ging helpen kerstversiering in de kleuterklas van mijn jongste op te hangen, mocht ik de peuterspeelzaal en de hal en de gang ook meteen doen en ben ik de hele ochtend in gevecht geweest met 4 aftandse kunstbomen die takje-voor-takje inelkaar gezet moesten en door de opruim-ouders van vorig jaar ongesorteerd in een doos waren geflikkerd.... :confused: Dus tegenwoordig reageer ik niet meer blind, maar vraag ik even goed door wat de bedoeling is en maak ik weloverwogen de keus of ik dit echt wil doen.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  11. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Helemaal mee eens. Ik zou willen dat Nederlands eens kapte met zo rechts te stemmen. We hebben echt onze prioriteiten niet op orde, hoor.
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Bij ons werd er vrij veel hulp gevraagd. Soms ook best veel uitjes vond ik. Maar sowieso voor allerlei werkgroepen en themavieringen en dan nog de knutselmiddagen en juffendag etc. Maar ook bijv. ze hadden geen conciërge, ooit een melkertbaan die wegbezuinigd was. Dus er kwamen vragen of er ouders waren voor klussen en kopieerwerk (dit laatste heb ik ook nog een poosje gedaan). Maar eigenlijk is t natuurlijk raar.
    Ik denk overigens bij dit soort berichten altijd. 'Men' (de regering/maatschappij) vindt dat we allemaal moeten werken, en t liefst beide fulltime, dat gebeurd in andere landen ook. Maar aan de andere kant wordt er dus zóveel meer verwacht van ons, mantelzorgen, vrijwilligerswerk, regelmatig hulp op school.... ik denk dan wel eens 'hoe dan?!'.
     
  13. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Mijn kinderen zitten nog niet op school, maar ik kan het me goed voorstellen. De maatschappij vraagt zoveel van ons naast het werk. Vrijwilligers bij sportclubjes, zorg voor ouders of grootouders, de buurt schoon houden enzovoort.
    Je wil ook nog wel eens keer gewoon thuis zijn of iets voor jezelf doen.
     
    littlemunchkin en Strandbal vinden dit leuk.
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor gym?? Waarom in godsnaam heeft een turnjuf daar hulp bij nodig??

    Ik sta er echt van te kijken waarvoor allemaal hulp gevraagd wordt... Misschien moeten scholen eens kritisch kijken naar hoe ze zaken aanpakken, en waar ze allemaal hulp voor vragen (en of dat echt niet anders kan).
     
    Syane vindt dit leuk.
  15. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja precies dit!
    En sommige dingen die ik lees vind ik echt belachelijk. Zoals helpen met gym.
    Ik wil echt wel helpen met activiteiten of uitjes. Ik hoop juist dat ik volgend jaar vaker iets kan doen omdat mijn dochter dan ook op school zit. Maar het moet niet te gek worden. Ik ben geen leerkracht.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Nou waar wij naartoe zijn geweest was het echt top! Pukkemuk in Dongen. Kunnen de kleuters los/zelf rondlopen, rennen, spelen, alles. Eten en drinken wordt daar geregeld. Eigenlijk hoef je zelf vrij weinig te doen! Rondjes lopen om te kijken of alles goed gaat en om bereikbaar te zijn hahaha
    Draag het eens aan op school zou ik zeggen! Mits het niet te ver is:roflmao:
     
  17. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf een kleutergroep. Ouders brengen hun kind nog naar binnen ‘s morgens, dus is het makkelijker elkaar aanspreken dan bij 3 tm 8. Ik merk dat de onderbouw meestal wel snel rond is qua hulp. De bovenbouw moet vaak echt meerdere malen vragen.

    Wat bij ons lastig is, is het feit dat we in een arme wijk zitten met ouders die wel willen helpen, maar geen auto/rijbewijs hebben. Soms heb je auto’s nodig voor een uitje en dan wordt het lastig. Bussen en ov kosten school helaas teveel geld.

    Het zijn meestal wel dezelfde ouders die komen helpen. Met wat dan ook. Heel opvallend. Dit zijn voor ons wel de ouders die ‘voorrang’ hebben met schoolreis en die vragen wij het eerst.
     
  18. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Ik vind het ook niet normaal hoe vaak er hulp ergens bij nodig is. Zowel op school als op de opvang van de jongste. En naar de school mag de jongste niet mee en naar de opvang mogen de oudsten niet mee. Helemaal prima, maar dan kan ik dus nergens bij helpen. De 1,5 dag dat ik vrij ben zit ik met de jongste en de andere dagen ben ik aan het werk. Man werkt 5 dagen dus kan ook niet helpen.

    In de avond helpen zou ik in principe wel eens kunnen doen. Maar eerlijk gezegd ben ik ook blij als ik na een werkdag thuis ben en de kinderen niet naar sporten hoeven te worden gebracht.

    Denk dat het voor veel gezinnen lastig is en dat het inderdaad vaak dezelfde ouders zijn die kunnen helpen.
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet, ik ga liever een middagje knutselen dan voor mijn plezier mee op schoolreisje ;)
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier wisselt het nogal maar dat komt vooral omdat afgelopen schooljaar bijna alle uitjes worden gepland op de ma /di/do en dat zijn toch echt de dagen waarop de meeste ouders werken.
    Ik ga geen vrij nemen om op en neer naar de kinderboerderij te lopen met een groep kleuters. Vorig jaar was ik een stuk actiever want toen waren er meer uitjes op de woensdag en vrijdag, wel een beetje jammer maar voel me er verder niet bezwaard over. Volgend jaar weer beter.
     

Deel Deze Pagina