Steeds minder ouders helpen op school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HappyRabbits, 19 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    hier hebben ze ook erg veel activiteiten, ze werken in allemaal thema's met iedere 6 weken een afsluiting met toneelstukje of optreden van je kind. soms ook een week met allerlei workshops en soms redden ze het ook niet om genoeg ouders/opa's oma's of tantes en ooms te vinden om te helpen. maar soms gaat het ook over helpen van 11-13 uur op dinsdag of donderdag....ja dan werken de meeste ouders, en dan kun je niet ervoor en ook niet erna naar je werk zo midden op de dag. Dus dat zo'n dag een activiteit een keer niet doorgaat snap ik wel.
    verder heb ik het idee dat hier wel veel ouders hun steentje bij dragen hoor, zelf ben ik meegegaan op een uitje en mijn man ook afgelopen schooljaar. we nemen hier dan graag voor vrij van ons werk en op de vrijdagen (dat is mijn vrije dag) hebben ze ook weleens activiteiten en die probeer ik ook zo veel mogelijk te helpen, of iets voor te bereiden. of 's avonds inpakken dan wel versieren voor sinterklaas. opruim en schoonmaak avonden, allemaal prima. iemand moet het toch doen. daarbij is het meestal ook gezellig met andere ouders, en leer je wat kinderen uit de klas van jouw kinderen kennen.
     
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    hier mogen kleinere kinderen overigens mee bij activiteiten op school in de kleuterklassen, mits ze de activiteit niet verstoren. dus ik heb de jongste ook wel meegenomen.
     
    IkbenTess en DQueen vinden dit leuk.
  3. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Hier neem ik dochter van net drie om die reden wel mee als ik mee ga als begeleider naar schooltuinen ze vind het fietsen gezellig en ik laat haar daar met een harkje wat spelen Anders kan ik in de middagen nooit.

    Hier op school merk ik dat vooral in de hogere groepen de ouder betrokkenheid minder word, kinderen gaan zelf naar school ouders lopen niet meer langs de inschrijflijst langs de deur en geven zich niet meer op. Bij de onderbouw zijn er altijd ouders genoeg.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    dat kan ik me goed voorstellen ja. Als je kind zelf naar school gaat dat je dan die lijsten niet meer ziet. Of dat je er op gegeven moment wel genoeg van hebt van alle participatie ;)
    De school van mijn kinderen werkt met een school/ouder app waarin dus dit soort lijsten gewoon rondgestuurd worden. dus dan hoef je niet zelf in de klas te zijn.
    Maar ik heb tot nu toe alleen de kleuterklassen kunnen ervaren dus we gaan zien wat de rest van de school jaren nog met zich mee brengen aan hulp van ouders.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ja het gaat bij mij dan ook om mijn oudste 2 (groep 5 en 7) en dan wordt er bijv gevraagd om te rijden of als begeleider mee te gaan op een uitje. Superleuk, maar ik kan niet op een groep van tien 9-jarigen letten en ook nog op die van 3 en 1. ;)
    Rijden doe ik overigens wel vaak, ik heb een 7-zitter en ik kan er dus altijd minimaal 4 meenemen, als ik oppas heb 6. Dus daar zijn ze vaak al wel blij mee :)
     
    DQueen vindt dit leuk.
  6. sleutelbloem

    sleutelbloem Bekend lid

    10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Dat lijkt mij logisch? Misschien werken de andere ouders wel gewoon? Man en ik werken beiden fulltime, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om ook nog uitstapjes en knutselochtenden bij te moeten wonen.

    Het is niet dat ik het niet wil, eerder, toen ik minder werkte hielp ik iedere week met lezen, ging ik mee naar het bos en hielp ik ook wel eens knutselen. Maar dat gaat me nu met geen mogelijkheid meer lukken. Mijn baas ziet me al aankomen.

    En mij zou je écht geen plezier doen met mee te mogen op schoolreis.

    Maar om heel eerlijk te zijn mag het van mij ook wel eens wat minder. Want hebben ze geen spelletjesochtend, dan moet er geholpen worden met lezen. Gaan ze niet naar het bos, dan hebben ze wel een sportmiddag. Er wordt hier op school echt héél veel hulp van ouders gevraagd. En natuurlijk is het allemaal erg leuk hoor, die activiteiten voor de kinderen, maar het mag van mij óók best een beetje minder.

    Toen ik op school zat, kregen we gewoon les, gingen we 1x pj op schoolreis en dan was je happy. Ook niks mis mee toch?
     
    Dielle, Leni88, NiVa0230 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Koekenbakker

    8 jun 2018
    60
    38
    18
    Vrouw
    Hoe hebben jullie het luizenpluizen nu georganiseerd dan?
    Hier ook vaak weinig ouders om te pluizen maar op een luizenplaag zitten we nu ook niet te wachten
     
  8. Koon

    Koon Niet meer actief

    Er worden geen controles meer uitgevoerd.
     
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Als het op mn vrije dag valt, kom ik met liefde helpen. Maar meestal zijn het inderdaad alle denkbare dagen behalve de vrijdag. En ik kan/wil geen vrij nemen hiervoor, the show must go on dus dan moet iemand anders het overnemen. Plus ik heb al niet zo heel veel dagen, die bewaar ik graag voor mijn gezin.
    Komt nog bij dat ook Als je wel lang van tevoren je ergens voor opgeeft, de kans groot is dat je er nooit meer wat van hoort. En van veel dingen is überhaupt niet van tevoren bekend wanneer dat klaarzetten/opruimen/versieren/inpakken/whatever dan plaats moet gaan vinden. Iets met gebrek aan organisatie. Tsja. Dan haak ik ook af na twee keer voor Jan doedel mn agenda leeg gehouden te hebben.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  10. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik zeg ook niet dat ik het raar vind. Ik herken het gewoon. Ik begrijp heel goed dat ouders moeten werken, geen auto hebben, geen tijd hebben, of wat dan ook.

    En qua hoeveelheid activiteiten: een school kan het nooit voor iedereen goed doen denk ik. Schaffen ze wat af, komen er klachten. Komen er dingen bij: wederom klachten. En zoals je al zegt: school doet de dingen die ze doet voor de kinderen. Niet zomaar dus. Heel goed dat ze er de verbinding in zoeken met ouders. Maakt de relatie vaak toch sterker.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  11. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik help ook weleens, niet met knutselen dat vind ik vreselijk. Soms werkt man thuis op zo'n dag en gaat hij helpen. Voor een schoolreis ben ik twee keer gevraagd maar dat vind ik echt vreselijk.
    Wel help ik soms bij natuuractiviteiten. Zo heeft de school een eigen poel om te onderhouden vol kikkers etc, superleuk.
     
  12. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Op onze school zijn er gelukkig altijd ouders genoeg. Schoolreisje van de kleuters is altijd op ongeveer 30 minuten afstand en dan is het een overzichtelijke speeltuin / kinderboerderij, dus dan heb je ook niet extreem veel ouders nodig.

    Dit jaar heb ik niet veel geholpen ivm de baby. Maar voorgaande jaren ging ik vaak mee met kleine uitjes en dan mocht mijn andere dochter die nog niet naar school ging ook mee.
    Ook met spelletjes op school mocht ik haar meenemen. Wel zo makkelijk want anders is het inderdaad bijna niet te doen om te komen helpen op school.

    Voor volgend schooljaar heb ik me opgegeven als brigadier. Daar is wel een chronisch tekort aan!
     
  13. danip

    danip Actief lid

    7 dec 2015
    311
    206
    43
    Goh raar "meer ouders werken" en "minder ouders helpen op school" Ik kan bv weinig helpen bij de oudste op school omdat ik op mijn vrije dagen nog twee kinderen thuis heb. Ze gaan al genoeg naar de oppas. Vrij vragen doe ik soms, maar mijn vrije dagen gaan al grotendeels naar oppasproblemen in vakanties en tijdens ziekte van de gastouder. Dus ik heb weinig keus. Ik doe mijn best met de tijd en mogelijkheden die ik heb, maar in de praktijk is dat vrij karig inderdaad.
     
    Hopeful89 vindt dit leuk.
  14. danip

    danip Actief lid

    7 dec 2015
    311
    206
    43
    Oh en wat ook niet helpt is dat ze hier gewoon alle aanbod aannemen. Ik gaf me een poosje terug op om mee te gaan met een excursie. Bleek die dag dat er zoveel ouders waren dat we allemaal eigen kind plus één extra kind mee hadden. Dan vraag ik me af waarom ze dat niet aangeven zodat ik een ander moment vrij had kunnen vragen voor wanneer de hulp dringender nodig was. Ik neem er namelijk wel een dag voor op.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons op school is dat juist volledig andersom.

    Vrijwel alleen werkende ouders helpen op school. Bij mijn dochter in de klas (inmiddels groep 6) werken 30% van de ouders (1 vd 2 dan) niet, en slechts 2 daarvan hebben ooit meegedaan aan een activiteit.
    MR en OR bestaat vrijwel volledig uit (bijna) fulltime werkende ouders.

    Sinds 2 jaar zijn de meeste activiteiten verschoven naar een woensdag of een vrijdag, omdat het voor ons niet haalbaar was om vrije uren te blijven opnemen, en verder meldde zich niemand aan.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ik help wel veel op school, maar vooral ook omdat ik dat leuk vindt en belangrijk voor mijn kinderen. Over een paar jaar zitten ze op het voortgezet onderwijs en dan hoef je niet meer te komen helpen hoor.
    Het zijn bij ons ook vaak de werkende en actieve moeders die ook nog op school helpen. Degenen die met hun luie kont op de bank zitten zie je nooit. (ik zeg erbij er zullen vast uitzonderingen zijn). Schoonmaakavonden is gewoon triest hoe weinig mensen daar op komen terwijl er verschillende momenten zijn dat je je op kunt geven. Maak je mij niet wijs dat je dan nooit kunt.
    Bij ons moet je verplicht een keer helpen bij het oud papier, maar als je geluk hebt is dat 1x voor elk kind in de hele basisschoolperiode. Daarnaast wordt eigenlijk wel verwahct dat je meedraait in het klaar-over schema. Maar sommige ouders verrekken dat gewoon. Zeggen dat ze niet kunnen maar wel gewoon 's middags bij school staan. Het lastige is dat je dat niet kunt dwingen want ze moeten eerst een cursus volgen (1 avond, stelt niks voor, maar toch) en vervolgens weet ik uit ervaring dat ook al deel je ze in sommigen gewoon niet komen. Echt belachelijk want je hebt het over de veiligheid van kinderen.
    Ik zit ook in de oudervereniging en we zijn best met een grote groep dus je hoeft niet perse met elke activiteit aanwezig te zijn. Ik probeer het wel zoveel mogelijk. Ik werk dan wel niet fulltime, maar zit ook nog in 2 sportbesturen dus het is niet echt dat ik tijd over houd. En dan nog iets met een huishouden. Ik vind het allemaal geen excuus om nooit te kunnen helpen.
     
  17. Noppes

    Noppes Actief lid

    31 aug 2018
    132
    120
    43
    Vrouw
    Ik had mij ook voorgenomen om actief bij mijn dochter op school te helpen, alleen zijn het altijd dezelfde die helpen en zijn ze niet blij (zwak uitgedrukt) als je als nieuweling ook wil helpen.
    Kijk ik hoef er geen gezellig theekransje van te maken, alles behalve dat zelfs, maar ik pas ervoor dat ik genegeerd word, geroddeld enz
    Dus heel veel "nieuwe" ouders doen het 1x en zijn er dan wel klaar mee, wat logisch is.
     
  18. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wij helpen beide heel veel op school, beiden flexibel in werk én willen er tijd voor maken.

    Wat andere ouders doen interesseert me niet, moeten zij weten wat ze missen.
     
    nizzie86, Maslov en Luna86 vinden dit leuk.
  19. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Buiten dat dat echt heel onprettig is om mee te maken zou het mij niet weerhouden. Ik doe het namelijk voor/ met mijn kind.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.281
    5.508
    113
    Ik vind het moeilijk te begrijpen waarom je je niet wilt inzetten voor de school. Je wilt toch betrokken zijn bij iets wat je kind voor een groot deel van de tijd doet?

    Hier zie je een redelijk opkomst. Niet heel hoog, vaak dezelfde, maar altijd wel genoeg ouders. Zo ook voor info-avonden enz. Laatst was er een info-avond over een wat groter onderwerp en toen was de opkomst ineens heel hoog. Dus dan kunnen ouders wel tijd vrij maken en willen ze wel iets zeggen.
     
    Lisa280887 en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina