Steeds minder ouders helpen op school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HappyRabbits, 19 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik had ook geen zin in luizen pluizen... Maar ik had nog minder zin in een luizen uitbraak, dus ik ben het toch maar gaan doen. En wat blijkt, zo erg is het niet, best gezellig en je leert alle klasgenootjes van je kind kennen, en je blijft op de hoogte van wat er speelt op school. Ik neem mijn dochtertje van twee vooralsnog iedere keer gewoon mee hoor, die vermaakt zich wel.

    Met excursies breng ik mijn dochter naar opa en oma. Ik probeer dan meestal ook mee te gaan omdat mijn zoon dat fijn vindt. Plus, bij mij in de auto zitten kinderen goed en veilig.
     
    Spikkeltje, Wen86 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  2. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Er word hier niet heel veel hulp gevraagd maar anders vind ik het geen probleem om te helpen.
    Ze vragen bij pieten ochtend, of andere grotere evenementen vaak wel hulp en en als ik vrij ben help ik graag. Kleine moeite toch..
    Ze vragen ook ouders voor individuele hulp voor 1 op 1 en dat doe ik regelmatig 1 a 1.5 uur per week. Dat plan ik gewoon op mijn vrije dagen.
    Zoon vind het super leuk en ik draag een steentje bij.
    En aan het einde van het jaar word er gevraagd om speelgoed thuis schoontemaken, nou prima dan nemen we een bak mee naar huis.
     
  3. p1982

    p1982 Niet meer actief

    bij ons op school wordt best veel hulp gevraagd een paar dagen van te voren.
    meerdere ouders hebben al gezegd dat het dan niet lukt om vrij te krijgen.

    ook soms activiteit van 10-12 uur wat je eventueel gewoon een hele dag vrij nemen kost

    volgende week krijgen we al speelgoed mee om schoon te maken en dat doe ik dan wel
     
  4. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Bij ons kan je je niet opgeven voor het schoolreisje. De leerkracht vraagt de ouders. Dat zijn dan ouders die óf al vaak helpen óf juist de ouders die wel willen helpen maar niet vaak kunnen.
    Verder herken ik heel erg dat je vaak dezelfde ouders ziet en dat niet de thuisblijfmoeders zijn. Afgelopen jaar met de schoonmaakavond stonden we met 3 moeders en één vader. We kwamen allemaal net uit het werk of moesten die avond nog gaan werken. Er was geen enkele van de vele thuisblijfouders, terwijl er wel voor opvang voor kleuters en peuters gezorgd was.
     
  5. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dit inderdaad. Net als thuisblijfmoeders, wie weet hebben ze wel een hele goeie reden om niet te kunnen helpen. Zo flauw, net alsof ze anders niks nuttigs doen en toch maar thuis zitten te Netflixen ofzo:rolleyes:
    Ben zelf geen thuisblijfmoeder overigens maar wel voorstander ervan om iedereen dit soort dingen lekker zelf te laten bepalen.
     
    Aries en Strandbal vinden dit leuk.
  6. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier mogen ouders niet eens mee op schoolreisje. Ik zou het wel willen!

    En ik help als ik kan, maar ik kon voorheen niet altijd ivm zorg voor jonger broertje en sinds een klein jaar omdat ik weer 2 dagen in de week werk.

    Nu komt de derde eraan en zal ik ook niet altijd kunnen helpen op mijn vrije dagen omdat ik voor hem zorg.

    Maar als ik kan, bijvoorbeeld even luizenpluizen op de dag dat mijn man thuis werkt en ik de jongste even bij hem kan laten, dan help ik.

    De ervaring hier is dat er altijd wel ouders zijn die helpen, er wordt niks afgeblazen hier ivm gebrek aan hulpouders.
    Wat dat betreft is het betalen van de vrijwillige ouderbijdrage hier een groter proberen, maar dat is weer een ander verhaal ;)
     
  7. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.746
    6.557
    113
    Vrouw
    Ik krijg hier echt beelden bij ala Luizenmoeder (de serie dan dus) :eek:

    Wel interessant om zo eens te lezen hoeveel verschil er tussen de scholen zit. Mijn kleine zit natuurlijk (nog lang) niet op school, maar indien mogelijk wil ik wel proberen te gaan helpen. Maar ja. Ben ook maar in mn eentje. Dus schoonmaakavonden enzo wordt al lastig. Tenzij ik oppas regel. En ja, nu werk ik deeltijd.

    Maar goed. Kan niet in de toekomst kijken. Geen idee hoe mn leven er over 3 jaar uitziet. Zie ik dan wel.
    Maar vind t wel leuk om nu alvast allerlei dingen erover te lezen. Dus bedankt voor alle verschillende inzichten en ervaringen :thumup:
     
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Dat is fijn als je je overige kinderen ergens naar toe kan brengen. Hier werken opa's en oma's gewoon.
     
  9. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Absoluut. Ik zou er geen betaalde opvang voor inschakelen, dat vind ik te ver gaan.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  10. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Ik had mij dit jaar opgegeven voor de oudercommissie. Dat is de club die dus van alles organiseert en helpt bij uitjes etc. En toen kreeg ik een mailtje dat ik op een bepaalde dag en tijd moest langs komen voor een soort sollicitatiegesprek, want er waren toch wel veel reacties gekomen en men wilde een selectie maken.
    Toen heb ik teruggemaild dat ik me vrijwillig terug trok, als er dan toch een overschot aan hulpouders was... Dikke doei, ik ga niet solliciteren naar een pak werk als het niet nodig is. En toen kreeg ik weer als reactie dat ze het toch wel heel jammer vonden omdat ze dachten dat ik echt van meerwaarde kon zijn! Ik vond dat zo raar. Laat me dan niet solliciteren naar een vrijwillige functie op school joh.
     
    snoes79, Lill, Oona en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ik ben hulp ouder Opschool en weet dat ze me daar heel erg dankbaar voor zijn. Onze zoon zit op speciaal onderwijs waar van er maar een paar scholen zijn. De meeste ouders wonen dus echt ver weg +-1 uur rijzen zit er wel tussen. De meesten kindjes gaan met de bus. Waar door het ook moeilijker is om aan hulp ouders te komen.
     
  12. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Gaat dan niet om hele dagen maar even 2 uurtjes, dat gebeurd wel. Maar meestal op een thuiswerk dag van ons beiden even tussendoor.

    Ik eet er geen boterham minder om gelukkig.
     
  13. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Inderdaad. En ze moeten ook maar in de buurt wonen... mijn ouders wonen een uur bij ons vandaan, daar kunnen de kinderen dus niet voor elk wissewasje naartoe ..
     
  14. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Wij helpen waar we kunnen. Hoort erbij vind ik. Hier hebben de vaste hulpouders ook voorrang op het helpen bij schoolreisje, niet meer dan terecht naar mijn mening.
     
  15. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ben ik nou de enige die het überhaupt absurd vind dat scholen zo afhankelijk zijn van hulp van ouders?
    Niets tegen de school hoor: ik snap dat ze roeien met de riemen die ze hebben. Maar politiek gezien vind ik het zo slecht geregeld. Leerkrachten zijn onderbetaald en overwerkt en voor de “extra” dingen zijn ouders nodig. Ook al gehoord dat soms ouders de klas moeten schoonmaken (ingedeeld dus iedere week een paar) of 1-2x per jaar moeten komen om de buitenkant vd school te wassen (ramen zemen ed).
    Wij zijn geemigreerd naar Zweden. Tuurlijk is er overal wat; maar hier kun je je dit allemaal niet voorstellen hoor.
    Kinderen kunnen naar school, krijgen warm eten door de gemeente voorzien. Schoonmaaksters idem. Uitjes betekent extra (inval)personeel dat gewoon opgeleid is.
    En zo kan ik nog wel even doorgaan..

    ..en eerlijk gezegd... Ik werk 40u per week (normaal gesproken) Ik vind t wel mooi zo
     
    Dielle, Whysteria, Jackie87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Ik ga vanavond met mn goeie gedrag helpen om de school schoon te maken :D is 2 avonden, ik heb 1 mogelijke oppas gevraagd en die kan helaas vanavond :roflmao:
    Ik begin wel later. Half 7 vind ik echt niks icm de kinderen. Om half 8 stuk beter.

    En morgen even langs de juf van de oudste om te vragen of ze genoeg hulp heeft bij de vossenjacht. Groep 5 icm mijn peuter moet lukken. Kleuters zochten ook nog maar 4/5 kleuters + mijn peuter vind ik te gek
     
    Salentein en Oona vinden dit leuk.
  17. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    @Poolvos

    Nee ben het met je eens. Ik lees hier dingen waarvan ik echt mijn wenkbrauwen optrek.
    Schoonmaakavonden, verplicht helpen met oud papier, ervan uitgaan dat alle ouders helpen als klaar over etc.
    Mijn zoon zit in groep 1, dus geen idee of er in de hogere groepen meer hulp word gevraagd.
    Maar tot nu toe valt het heel erg mee.
    Ik wil wel helpen met activiteiten, maar ik ga daar geen vrij voor vragen. Die zijn voor mezelf en niet voor school.
    Misschien dat ik mezelf ga opgeven voor overblijf hulp, maar aangezien ik nu alleen ben zal ik ook meer moeten gaan werken.

    En voor mij is oppas regelen sowieso een issue, mijn familie woont niet in de buurt en de andere kant woont allemaal in het buitenland. En ik ga geen betaalde oppas inhuren. Sowieso wil ik niet dat een vreemde oppast.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  18. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Hulp bij knutselen en voorlezen? o_O
    Vroeger deed de leerkracht dat gewoon.
     
    Strandbal vindt dit leuk.
  19. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    Hoe weet je dan dat die ouders thuis zitten te niksen? Houd je ze in de gaten ofzo :D
     
    Dielle vindt dit leuk.
  20. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.746
    6.557
    113
    Vrouw
    Mwah. Ik kan me herinneren dat mijn moeder 'vroeger' (ik ben 30, dus zo'n 20 jaar geleden) al hielp met avi lezen. En mee ging met schoolzwemmen
     
    Zwierezwaai en Salentein vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina