Steeds minder ouders helpen op school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HappyRabbits, 19 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ligt er aan. Ik had vroeger een paar keer per jaar keuzecursus en dat werd veelal gegeven door ouders. Ook bij het kamp en de musical van groep 8 waren er ouders die hielpen. En bij de bieb, het documentatiecentrum en de overblijf. En vast nog wel meer.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hahahaha nee hoor! Maar ken deze ouders goed genoeg om te weten dat ze dat doen:roflmao:
     
  3. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Ik vind het niet meer dan normaal dat er hulp wordt gevraagd van ouders. Zo raar is een keer schoonmaken, voorlezen of wat dan ook toch niet? Dat ging hier vroeger ook al zo.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    «Een keer» iets doen is inderdaad niet raar. Maar als scholen voortdurend hulp nodig hebben van ouders om hun taken uitgevoerd te krijgen, dan is er toch iets structureels mis? Waarom zou een ouder in godsnaam mee moeten komen knutselen? Of moeten helpen bij de turnles? Of is er regelmatige hulp nodig om te komen poetsen? Dat hoort toch gewoon bij het runnen van een school?

    Ik ken dat soort hulpvragen aan ouders hier in België echt niet. Natuurlijk zijn er auto's nodig voor een uitstapje. Ik zit zelf in het oudercomité, dus ik sta meerdere keren per jaar pintjes te tappen, ijs te scheppen of pannenkoeken te bakken om geld in te zamelen. Maar lestaken, dat hoort toch echt bij een leerkracht te liggen.
     
    Jo79 en Poolvos vinden dit leuk.
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Er is ook structureel iets mis in het basisonderwijs. Anders was al die hulp dus inderdaad niet nodig geweest. Daarom is er zoveel ophef over geweest.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  6. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Precies. Overblijfhulp kan ik mij nog iets bij voorstellen. Leerkrachten moeten tenslotte ook met pauze. Klaarover zijn ook, een leerkracht kan niet op school zijn en tegelijkertijd kinderen helpen oversteken. Luizenmoeder ook begrijpelijk, hoort niet bij onderwijstaken. Ik vind het zelfs de taak van ouders thuis om kinderen geregeld te controleren op luizen. Maar knutselen en voorlezen hoort mijns inziens bij de onderwijstaken van een leerkracht. En voor het schoonmaken kunnen ze een schoonmaker inhuren.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  7. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Haha ja dat is Nederland he;).
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je bekijkt het behoorlijk zwaar ;)

    Een OR heeft vaak een max aantal leden, je kunt niet met iedereen die het wat lijkt in een commissie zitten.

    Mwa, het hoort meer bij het Nederlands onderwijssysteem. 20jaar geleden hadden ze hier ook voorlees- en knutselmoeders.
    Daarin is niks veranderd.

    En in vergelijking met landen waar bovenstaande opmerkingen vandaan kwamen, zijn klassen hier relatief klein.
     
  9. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Ja en dan? Op school van m'n kind weten ze dat ik 4 schooldagen niet werk want ik kom zoon brengen en halen.
    Thuis zit ik ook vaak te niksen. Lijkt anderen misschien helemaal geweldig maar wat ze niet weten is dat 28u werken in 3 dagen voor mij extreem vermoeiend is en ik al m'n energie spaar voor mijn zoontje omdat ik de ziekte van Graves heb. Hier hoeft m'n zoon niet voor te boeten. Alle energie wat ik heb gaat dus naar mijn zoon.

    Dagelijks 4 uur werken is voor mij nog vermoeiender. Liever 3 dagen volhouden en de maandag als een zombie op de bank zitten.
    Ook 1 jaar veel op school geholpen met de lunch en computerlessen. Volgens mij zat ik toen bijna tegen een burn out of depressie aan. Toen wist ik wel niet dat de ziekte van Graves terug was gekomen.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  10. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Op mijn school wordt eigenlijk alleen gezogen en gedweild, de prullenbakken geleegd en de wc's gedaan. Meer tijd hebben ze gewoon niet. In mijn klas wordt verder dus niks gedaan, waardoor ik (met alle liefde overigens, want ik wil een schone klas voor de kinderen en voor mijzelf) elke vrijdag alles in mijn lokaal (tafels, stoeltjes, kasten, aanrecht, bureau, vensterbanken) schoonmaak. Daar kan ik ouders voor vragen, maar dat doe ik niet omdat ik liever heb dat ze een keer meegaan naar een cultureel uitstapje ;)
     
    amdaa vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is precies wat ik dacht. Wij hebben overigens hetzelfde gedaan. Bij ons in de ouderraad kwamen 2 plekken vrij. 5 reacties. Tja toen hebben we met hen een gesprekje gedaan om te kijken met wie de meeste klik was en wie de meeste mogelijkheden had.
    Je trekt in zo'n schooljaar best veel met elkaar op dus fijn als het klikt. En we hebben echt heel verschillende "soorten" ouders erin zitten. Van fulltime werkende "carriere moeders" tot parttime werkende verpleger vaders en alles wat daar tussen zit:roflmao:
    Maar je kunt niet iedereen die wil erin laten, dan zitten we straks met 30 ouders.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat we hier in Nederland, hoeveel er hier ook mis is met ons onderwijssysteem, nog wel altijd het voorrecht hebben dat onze kinderen gratis naar school mogen en kunnen.
    Dat er ouders zijn die geen zin hebben om mee te knutselen, geen tijd om te luizenpluizen en het verrekken om te helpen schoonmaken.... tja dat zegt ook iets over de huidige maatschappij. Overal is een tekort aan vrijwilligers. Mensen kiezen allemaal voor zichzelf.
    Ik denk dat de school een stuk minder gratis zou zijn wanneer er dure schoonmaakbedrijven ingehuurd zouden worden en extra personeel om alle activiteiten te organiseren......
     
    Aszz, Champetter, meintje en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Toen mijn oudste jonger was en net op school zat hielp mijn vader regelmatig. Die was toen net met pensioen(leerkracht basisonderwijs) vond het leuk om dat nog te doen. Nu hij ook ouder wordt vindt hij het niet meer fijn.
    Ik heb zelf veel geholpen met lezen in groep drie. Iedere ochtend een kwartiertje meteen om half 9. Maar nu heb ik nog 2 kleine kinderen erbij en is het dus erg lastig.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als ik hier lees waar ouders allemaal mee moeten helpen, ben ik ook wel blij met hoe het hier op onze school geregeld is. We hebben luizenouders, maar bv poetsen wordt echt niet door ouders gedaan. Ouders zijn er eigenlijk alleen voor uitstapjes en bepaalde activiteiten, maar dat is zeker niet wekelijks. Het gaat dan bv over het schoolreisje en het kerstdiner, een keer met auto’s naar een bos, een keer een sportdag. Dat is het wel zo’n beetje.
     
  15. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nou er zijn wel meer landen met gratis onderwijs.
    Maar mensen zijn gewoon heel druk. Vroeger stopten de meeste vrouwen met werken nadat ze kinderen kregen en was het leven gewoon simpeler.
    Tegenwoordig moet je zoveel. De meeste mensen studeren of werken en zijn al blij als ze eens een dag voor zichzelf hebben.
    Ik denk echt wel dat er meer mensen zijn die wat voor de maatschappij willen doen, maar als je werkt en kinderen hebt is dat gewoon moeilijk. En daarbij komt ook dat mensen steeds langer doorwerken. Mijn oma doet al zolang ik kan heugen vrijwilligerswerk en beide oma’s kunnen goed leven van hun partnerpensioen en aow. Ik heb ze nog nooit zien werken. Maar zo leven kan ook niet meer dus ‘ouderen’ werken ook gewoon.
     
    suus1983 en amdaa vinden dit leuk.
  16. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    #136 Zwierezwaai, 25 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2019
    Mijn moeder ook. Die deed avi lezen, knutselmiddagen, was zelfs overblijfmoeder, mijn vader zat in de OR en regelde elk jaar het kamp. Wat dat betreft is het niet echt veranderd.

    Hier zijn wel schoonmaaksters voor de dagelijkse dingen. Alleen voor de zomervakantie vragen ze ouders om even een dagje kasten uit te soppen en bij de kleuters het speelgoed. Vorig jaar heb ik samen met groep 3 de tafels en laatjes gewassen. Super veel lol gehad samen met de kinderen!

    En tja... ik ben tbm en wij leven dus wel zo simpel. Financieel is dat niet wat de meeste mensen voor ogen hebben tegenwoordig. Geeft wel enorm veel rust voor de kinderen en ik kan dus dit soort dingen doen op school. Krijg zelfs opmerkingen van de juffen: help je hier ook al aan mee? (Ben zwanger ook) wat fijn!
     
    Zonnestralen, Lill en Liselou vinden dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier gaat het dus precies zo. En bij mijn ouders ging het ook al zo.
    Ik werk wel thuis als gastouder, maar heb dan nog enorm veel tijd om te helpen en ik vind het leuk.

    Zeker dat knutselen, je leert de leerkracht goed kennen en de klasgenootjes ook. Ik vind dat heel waardevol.
    Ik snap ook niet wat ik o.a. in dit topic lees dat men zich druk maakt om het feit dat ze ouders vragen om te knutselen. Als je niet wil ga je toch niet? Ik ga wel graag.
     
    rijo, Zwierezwaai en Liselou vinden dit leuk.
  18. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ja ik vind het ook fijn om de kinderen en de juf te leren kennen op deze manier. Zorgt ook voor meer wederzijds begrip. Daarnaast zijn de kinderen zo veel uur per week bij deze juffen en kinderen. Dat heeft veel invloed op hun leven. Toch wel prettig als je een beetje weet wie dat dan zijn.
     
  19. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Toch vind ik voorlees- en knutselmoeders wat anders dan ouders die schoonmaakdiensten moeten draaien, dat zag je bij mijn weten vroeger echt niet. Hier worden de wc’s bijvoorbeeld tussen de middag schoongemaakt door roulerende ouders, dat vind ik persoonlijk wel echt heel raar. De school kan er niets aan doen, maar het is toch eigenlijk van de zotte dat een school de middelen niet heeft voor dergelijke basiszaken.

    Hier wordt wel met enige regelmaat hulp gevraagd bij kleine uitjes, zoals naar de kinderboerderij of een lokaal educatief project, met versieren voor de feestdagen, schoonmaken van speelgoed, sportdagen, rommelmarkten, boeken van en naar de bieb brengen en natuurlijk het schoolreisje, dat soort dingen. Indien mogelijk wordt dat ruim van te voren via de schoolapp medegedeeld, maar soms ook redelijk kort van te voren. Ik geloof niet dat er ooit echt problemen zijn met het krijgen van hulp. Het zijn bij ons wel vaak dezelfde ouders die overal bij aanwezig zijn. Hartstikke goed van hen, maar je merkt toch soms wel een beetje een bepaalde houding uit dat clubje als er eens anderen ook aan het helpen zijn. Die worden toch een beetje als ‘mooi weer helpers’ gezien. Maar ja, sommige mensen hebben nu eenmaal de tijd niet om overdag op school te zijn. Als ik vrij ben vind ik het leuk om te helpen en meld ik me bijna altijd aan, maar ik werk 4 dagen en ga er geen vrij voor nemen. Voor het schoolreisje heb ik dat wel een keer gedaan, daar heb ik al een paar keer een beetje flauwe opmerkingen over gelezen in dit topic, maar dat deed ik niet omdat ik het zelf nou perse zo leuk vind om mee te gaan, maar omdat dat een dagvullende activiteit was, dus die verlofdag was goed besteed. Ik ga geen dag verlof nemen voor een ochtendje helpen, dat kost me gewoon te veel uren. En toen mijn jongste nog niet op school zat had ik een dagje extra ouderschapsverlof, maar ja, toen had ik een baby/peuter thuis en juist ouderschapsverlof zodat ik daar toen geen opvang voor hoefde te regelen. Voor mij goede redenen om soms nee te zeggen en toch voel ik me nog steeds altijd licht schuldig dat ik zo vaak niet kan. Alleen daarom al vind ik de vele hulp die nodig is een beetje irritant, je voelt toch een soort druk om maar te gaan schuiven en puzzelen om toch te kunnen helpen.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar dan "mogen" ze dus niet om veel hulp vragen omdat fulltime werkende ouders zich dan vervelend voelen?? Tja dat vind ik dan weer van de zotte.
    Al herken ik jouw gedachte in mn omgeving.
    Je wordt erop aan gekeken als je wel elke keer kan:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina