Altijd ruggenprik aanbieden bij bevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door zogelukkig, 30 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Altijd ruggenprik aanbieden bij bevalling, mee eens of oneens?

1. Ja, eindelijk!

2. Nee, niet nodig; een ruggenprik is niet zonder gevaar, ik baar liever met pijn.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

'Altijd ruggenprik aanbieden bij bevalling'

(Novum) - Iedere barende vrouw moet op elk gewenst moment een ruggenprik kunnen krijgen. Dat staat in een nieuwe richtlijn die is opgesteld door de beroepsverenigingen van gynaecologen, verloskundigen en anesthesiologen. In veel ziekenhuizen is 's nachts en in het weekeinde geen anesthesist aanwezig die de ruggenprik kan toedienen.

In de richtlijn staat dat iedere barende vrouw op verzoek 'een adequate vorm' van pijnbehandeling moet worden aangeboden. De beroepsverenigingen vinden ook dat voorlichting over pijnbestrijding tijdens een bevalling moet worden ontwikkeld. Met die informatie kan een zwangere vrouw vooraf bedenken welke vorm van pijnbestrijding haar voorkeur heeft.

Er zijn verschillende opties voor pijnbestrijding tijdens bevallingen. De meest effectieve vorm van pijnbestrijding is de zogenoemde ruggenprik, meldt de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologen.

Edit moderator: Verplaatst naar zwangerschap.

2. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Ik weet niet, heb me nog niet verdiept in de voordelen/nadelen van ruggenprik...Mischien omdat ik me bevallingen vond meevallen...Mischien een link waar ik goed info kan vinden over ruggenprik?....Want pijnloos een kind ter wereld brengen... Wie wil dat niet, maar dan zonder risico's zou ik gelijk jah zeggen...

Liefs Jeanney

3. rce86

rce86 Bekend lid

19 sep 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Ik ben sinds een paar dagen doodsbang voor de bevalling! Eerst dacht ik oww dat doe ik wel even gewoon even doorzetten. Maar als ik er nu aan denk... Ik denk gewoon dat ik het niet kan! Het duurt nog wel even bij mij en hoop dat ik tegen die tijd er wel anders over denk. Maar ik vind dat als een bevalling niet meevalt dat er zeker de mogelijkheid moet zijn om een ruggenprik of andere pijnbestrijding te krijgen!

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Antwoord is ja. Ruggenprik moet altijd tot de mogelijkheden behoren. Een zwangere vrouw moet wel goed voorgelicht worden over voor- en nadelen. En als ze er tijdens de bevalling naar vraagt dan vind ik dat er altijd een mogelijkheid moet zijn, ongeacht weekend of nacht.
    Ik heb er op een gegeven moment naar gevraagd, maar het was om 4:00 uur 's nachts en ik kon het pas tegen 8 uur 's morgens krijgen. Tegen die tijd kon het niet meer omdat de ontsluiting te ver gevorderd was.

@rce86: tuurlijk kun je het wel. Niet kunnen is geen optie. Natuurlijk is de pijn verschrikkelijk maar je doet het gewoon. Er is geen weg terug ;)

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb ja gestemd. Ik zou nooit op voorhand voor een ruggeprik kiezen, maar ik vind wel dat je hem zonder discussie, en direct moet kunnen krijgen als het niet meer gaat. En of het niet meer gaat, dat is aan mij om te bepalen. Niet aan mijn vk of de gyn.
    Juist doordat je op deze manier veel meer controle over je eigen bevalling hebt (jij hebt het immers voor het zeggen), denk ik dat je niet eerder dan normaal geneigd zal zijn om de prik te vragen. Je hebt de wetenschap dat je hem altijd achter de hand hebt, en alleen dat idee zal voor veel vrouwen al een grote steun zijn denk ik...

6. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ik ben het er niet mee eens
    iedereen kan het zonder,hoe denk je dat ze dat vroeger deden?
    ze gingen achter een bosje zitten en poepte ene kindje uit
    en een rggeprik vind ik een beetje verwennerij
    ik heb nooit ruggenprik gehad of welke andere verdoving ook,en ik redde me prima hoor
    we zijn in nederland een beetje verwend en worden er makkelijk van

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Jouw/kindje/woog/zeker/geen/5kilo?/(spatie/werkt/niet/vandaar/de/slash

ja/hier/dus/zeker/voor
    zoontje/pastte/niet/erge/pijn/gehad/heel/gelukkig/ruggrpik/vind/niet/dat/je/over/anderen/oordelen/kunt.

Dat/jij/niet/wil/ok/zeg/dan/niet/dat/ik/verwend/en

8. rce86

rce86 Bekend lid

19 sep 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Ja maar dan denk ik weer.. Waarom zoveeel pijn lijden als het niet persee Hoeft?Dat heeft niks met verwendheid te maken.
    Ik denk inderdaad dat als je weet dat je het achterhand heb, dat dat al heel veel scheelt!

9. zogelukkig

Dat gaat nu dus veranderen; het moet 24 per dag mogelijk zijn.

Er zijn een aantal risico's/bijwerkingen aan verbonden, de meest "enge" vind ik dat door de ruggenprik de persdrang weg kan vallen en de baby gehaald moet worden met tang of pomp of zelfs keizersnee...
    Ik las een verhaal van een vrouw die niks meer voelde van onderen (logisch, je bent verdoofd) en in 1x veel te hard doorperste en frontaal van voor naar achter uit was gescheurd.... oeps! :confused:

10. Lisabeth

Lisabeth Bekend lid

15 jul 2008
    564
    0
    0
    Natuurlijk moet je altijd de mogelijkheid hebben om een ruggenprik te krijgen, we zijn toch geen barbaren, we hoeven toch allang niet meer onnodig pijn te lijden. Je krijgt bij de tandarts toch ook een verdoving.
    Een kennis van mij is pas bevallen en vier keer flauwgevallen van de pijn, en het is echt geen flauw type. Maar omdat het nacht was kon ze geen ruggenprik krijgen. Als je dit in het buitenland vertelt weten ze niet wat ze horen.
    Ik vind dat je de keus moet hebben.

11. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    wie zegt dat ik geen zwaar/groot kindje had?
    dit is mijn mening,mag toch?en ik val jou,niemand persoonlijk aan,ik zeg dit omdat dit mijn mening is en praat over het algemeen,wij nederlanders zijn verwend in zulke dingen,vind ik persoonlijk

12. rce86

rce86 Bekend lid

19 sep 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Oeiii! Kijk zulke verhalen moet ik nou niet lezen :p !

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    De laatste tijd ben ik hier erg mee bezig geweest. Ik vind niet dat standaard iedereen een ruggenprik gegeven moet worden, maar een ruggenprik moet absoluut 24/7 een mogelijkheid zijn.
    Voorlichting over voors en tegens moet ook gegeven worden.

Belachelijk dat er zoveel ziekenhuizen zijn/waren waar alleen tijdens kantooruren een ruggenprik mogelijk is/was.

Ik was er al over aan het nadenken om toch maar naar een academisch ziekenhuis te gaan en dat bij mijn komende VK bezoek te bespreken.. Niet meer nodig dus. I'm totally happy.

Maar vraag me wel af hoe dit in de praktijk nu uit zal pakken de komende tijd. Het is natuurlijk wel een enorme omslag voor de anaesthesisten... Die zijn hier niet blij mee :D:D

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind het prima dat je tegenwoordig zelf kan kiezen of je een ruggeprik wil. En je die ook dus gewoon 24/7 kan krijgen, tenminste, er zitten natuurlijk gewoon bepaalde voorwaarden aan!

Vorige bevalling had ik eigenlijk besloten het zonder pijnstilling te doen, maar uiteindelijk toch een prik pethidine in mn been gehad (wel wat anders als een ruggeprik, maar toch ook pijnbestrijding).

Deze zwangerschap heeft de gynaecoloog vorige controle verteld dat hij wil dat ik met de bevalling een ruggeprik doe, maar dat zie ik dus helemaal niet zitten. Daar moeten dus nog heel wat gesprekken over gevoerd worden.

15. zogelukkig

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is dat de vrouw zelf mag bepalen of ze een ruggenprik wil of dat toch de gyn of de anesthesioloog de uiteindelijke beslissing neemt.

Ik ga uiteraard proberen zonder, ik oef hem niet bij voorbaat al, maar als het echt niet gaat, dan is het fijn dat die mogelijkheid er nu is.

In sommige landen wordt ie idd (bijna) standaard gegeven (US 100%, buurland Belgie 70%), maar als het gaat zonder, waarom dan geven?

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik vind wel dat vrouwen moeten kunnen kiezen maar ik zelf vind het niet perse nodig, een betere begeleiding VOOR de bevalling (bv. voorkomen dat het 10 pond word) is beter naar mijn mening. DAAR word te weinig naar gekeken.

Ik zelf vind een ruggeprik onnodig en zijn miljoenen vrouwen die het zonder hebben gedaan en die leven ook nog allemaal dus het is niet perse nodig (maar dan spreek ik wel over een normale bevalling he, ik heb het niet over complicaties, uitzonderingen al vinden vrouwen zich al snel hiertoe behoren haha iedereen heeft zijn eigen horrorverhaal terwijl het vaak als je het van een medische kant bekijkt echt wel meevalt)

Dus bij een normale / gezonde bevalling NOPE niet nodig, ECHTER dan vind ik altijd nog wel dat vrouwen een keuze moeten hebben dat is je recht.

17. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik zag dit bericht ook op teletekst staan. Daar was nog als laatste de zin aan toegevoegd:

Op dit moment krijgt in Nederland 10% van de vrouwen een ruggeprik en in Belgie (waar het al altijd mogelijk is) 70%! Wel even een behoorlijk verschil.

Ik vind het op zich wel goed dat het 24/7 te krijgen is, want ik vond het belachelijk dat anasthesisten (of hoe je dat ook schrijft) er niet voor uit hun bed wilden komen. Net alsof zij je pijn kunnen beoordelen.

Maar ik ben alleen bang dat als het zo makkelijk en altijd te krijgen is, dat er teveel vrouwen naar grijpen terwijl ze het best zonder hadden gekund. Veel vrouwen kunnen ook zonder ruggeprik bevallen, maar zo voelt het op het moment zelf misschien even niet.

Denk ook dat we uit moeten kijken dat we geen Amerikaanse praktijken krijgen in Nederland. Waar iedere vrouw standaard in het ziekenhuis bevalt met ruggeprik of andere verdoving. Mensen groeien daar op met het idee dat bevallen abnormaal is en absoluut in het ziekenhuis met verdoving moet. Ze staan je daar echt raar aan te kijken als je thuis wil bevallen zonder verdoving.

De schoonouders van mn zus (die met een amerikaan getrouwd is) vonden het echt een wereldwonder dat ik thuis bevallen ben van een 9-ponder zonder verdoving..

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    helemaal eens met je pinkpuma daar ben ik ook bang voor terwijl het zwaar is is bevallen is WEL natuurlijk.

Die amerikanen verklaren je helemaal voor gek idd, een vrouw van ons forum is is Nieuw Zeeland bevallen en daar kwam heel het ziekenhuis kijken naar die GEKKE nederlandse vrouw die zonder ruggeprik ging bevallen..

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Ik zeg niet dat als je een groot kindje krijgt dat het ook altijd een horrorervaring is hoor.

Vind alleen wel dat je een keuze moet krijgen. Net wat i,d zegt.

Ik wilde van te voren geen ruggeprik was alleen wel heel happy toen ze het voorstelden en wat een genot weet niet hoe ik het anders vol had kunnen houden

Oja had hetnatuurlijk wel gered zonder ruggeprik je kunt ja niet anders dan doorgaan was er alleen wel happy hoor.

Trouwens als je je snijdt in een stuk glas en je krijgt 10 hechtingen doe je dat dan ook zonder verdoving of vind je dat niet verwend?

Edit Elmo:
    Post aangepast.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk dat het wel de bedoeling is dat er nu sneller naar je geluisterd wordt als je "IK WIL %*# EEN RUGGENPRIK" schreeuwt!

Maar er zal nog wel een tijd overheen gaan, voordat ze het je echt gaan aanbieden. Dat hoeft ook niet van mij hoor. Ik ga het ook eerst zonder proberen.

Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het wel eventjes duurt voordat je m 's nachts daadwerkelijk krijgt.
    Volgens mij is het nu zo dat je in eerste instantie alleen met je VK naar t ziekenhuis komt. Als je dan een ruggenprik wilt, wordt eerst de gyn opgepiept (kwartier wachten) en die belt dan pas evt een anaesthesist...
    En dan mag je niet meer dan 7cm ontsluiting hebben, anders is het alweer te laat om m te krijgen.
    Maar misschien dat een VK nu dan direct al de gyn+anaesthesist mag gaan bellen..?

Ik ga t woensdag meteen allemaal voorleggen aan mij VK!

Deel Deze Pagina