Kinderpsycholoog

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cocko, 11 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een kinderpsycholoog. Al langer weten we dat we hoogstwaarschijnlijk bij een kinderpsycholoog uit komen met ons zoontje van 4 jaar. Alleen houdt het me zo tegen om actie te ondernemen want ik heb niet zo'n vertrouwen in psychologen. Ik weet het: misschien kun je een kinderpsycholoog niet vergelijken met een psycholoog voor volwassenen.. :) Maar ik heb geen enkele ervaring en ik ken geen enkele moeder wiens kind ook naar een kinderpsycholoog gaat en ben toch heel benieuwd naar de ervaringen.
    Heb je nl. het idee dat het je kind goed doet als hij/zij daar heen gaat? Zie je enig resultaat in verandering van gedrag?
    Krijgt zo'n jong kind (hij gaat niet zo lang nog naar school) niet te veel psychische belasting?
    Zomaar dingen die door ons heen gaan en waar we gewoonweg geen antwoord op kunnen krijgen. Daarom probeer ik het maar eens hier...
    (het mag natuurlijk ook via pb als je liever niet je verhaal openbaar zet)
    Bedankt alvast

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Het hangt er vanaf waarom je gaat. Wij zijn van 2,5 tot 3 bij een kinderpsycholoog geweest omwille van D.s gedrag. Hij heeft vooral veel spelobservaties gehad en op basis daarvan kregen wij als ouders tips om hem te helpen.
    Veel begeleiding bij jonge kinderen gaat in spelvorm of via creatieve activiteiten, het kind hoeft heus niet op een stoeltje te zitten en over zijn/haar emoties te vertellen. Maar goed, zoals ik al zei, het hangt erg van de problemen af. Als het om gedrag gaat, zal er veel met de ouders gesproken worden en wordt het kind vooral geobserveerd. Is er sprake van een trauma, dan is de aanpak natuurlijk anders.

succes!

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Bij ons werd door het kinderdag verblijf aan geraden om een kinder psycholoog in arm te nemen, hier werden we alleen niet echt warm van

Onze zoon was overigens 2,5 jaar,

Wij hebben zelf gekozen voor een orthopedagoog deze observeerde mijn zoon dmv spelletjes doen, als daaruit iets bleek dan kwam ze ook op het kdv en aan de hand daarvan zou ze een plan maken, echter was na 1 afspraak al duidelijk dat de vrouw van het kinderdag verblijf ons aan het "zieken" was en wij een gewoon normale ondeugende peuter hadden zoals elke peuter weleens ondeugend is, dus geen verdere stappen ondernomen en op de basis school gaven ze aan dat ook hun het niet nodig achten,

Dus misschien zou je je eens kunnen laten adviseren over een orthopedagoog ?

4. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Wat goed dat je oriënteert en verdiept! Zeker als je wat twijfel erbij hebt!

De meeste begeleiding voor die kleintjes gaat via de ouders (leren hoe je je kunt kunt begeleiden).
    Belangrijk is dat je wel even kijkt naar de kwalificaties van de begeleider; bij psychologen moet deze op z'n minst ingeschreven staan bij het NIP en bij orthopedagogen bij de NVO. Deze beroepen zijn niet beschermd, dus iedereen mag zich zo noemen. Als ze lid zijn van hun beroepsvereniging is dit een kwaliteitskenmerk.
    In het geval van psychologen zou ik zoeken naar een kinder- en jeugdpsycholoog NIP.

Verder geen privé ervaringen, dit is wat ik je kan meegeven.

Het belangrijkste is overigens dat jij/jullie een klik hebben met deze persoon, zo niet,,dan werkt het niet!

Sterkte en succes!

Ps. Heeft de school geen psycholoog/orthopedagoog in dienst? Hier hebben veel basisscholen dat wel!

5. misa

misa Niet meer actief

Ik weet niet waarom je aan een psycholoog denkt, omdat ik het verhaal erachter niet weet. Maar een orthopedagoog kan ook soms prettig meekijken.

Wat zegt school?

6. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Bedankt voor de reacties. Er komt binnenkort een orthopedagoog maar zowel kinderarts als school zeggen dat je daarmee niet zijn probleem oplost. Met hun hulp kun je beter met hem omgaan maar blijft zijn probleem zitten. Snap je wat ik bedoel?
    Ik vind een psycholoog best ver gaan maar ik wil tot op zekere hoogte wel weten of dit niet veel te belastend is. Natuurlijk doen ze het in spelvorm maar hij heeft al zoveel lichamelijke onderzoeken gehad en als hij nu dus naast zn therapie ook nog naar een psycholoog moet lijkt mij dat veel.. hij heeft echt wel door dat zijn zusjes dit niet hoeven nl..dus enige uitleg voor hem is dan wel noodzakelijk..

Deel Deze Pagina