Steeds vroeger wakker (borstvoeding->kunstvoeding)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door azucena, 6 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Akira, we worden goed opgevolgd hoor! We hebben nu fysiotherapie en prélogopedie. Waarschijnlijk gaan we vanaf 1,5 jaar over op een revalidatiecentrum (en dus ook ergotherapie ed.).

Over een orthopedagoog oid hebben we het nog niet gehad, omdat er tot 3 weken geleden niet echt iets vreemds te ontdekken was in zijn slaap of eetpatroon. Daar was de kinderarts ook wel heel tevreden mee ;). Jammer nu pas weer in Augustus een afspraak, maar misschien dat ik bel voor een eerdere afspraak, want dit lijkt me niet helemaal goed meer.

dankjewel voor je complimenten :). Doet me erg goed!

Ik heb het slapen zelf gewoon een beetje verpest qua ritme hoor. Ik wilde hem na die ziekenhuis periode liever niet apart van ons leggen, maar lekker in de buurt houden. Hij was al zo lang ver weg van ons geweest.. Maar goed, dat probeer ik nu te herstellen :p. Hij is nu 1 uur en 1 kwartier wakker geweest en ligt weer in z'n ledikantje te slapen (het werd verdacht stil in de box ;)).

Dus vandaag:
    04:45 wakker
    tot 06:00 gedut (wakker/slaap)
    06:15 fles
    06:45-08:15 geslapen (mama niet ;))
    08:30-09:15 Gespeeld
    09:30 slapen

2. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ik denk toch echt dat het niets met voeding te maken heeft, maar puur met zijn slaapritme overdag. Zou proberen daar iets in te gaan sturen. Zijn nacht begint eigenlijk al om 16.00 uur 's middags, want dat slaapje is veel te lang. Maar goed, het is makkelijk gezegd dan gedaan natuurlijk. Jij sterkte met je slaaptekort... weet wat het is.;) Mijn zoon werd een periode standaard om 5.15 uur wakker... Ook al viel hij daarna wel weer in slaap, ik lag klaar wakker. Het hoort erbij...;)

3. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Graag gedaan hoor;). Ik snap het ook heel goed dat je hem lekker bij je wilt houden. Maar je hebt het dus goed gedaan als hij nu in zijn ledikant ligt te slapen. Dat van de groenten in de ochtend is een goede tip; doen wij ook vaak. Nu dus alleen iets sturen eind van de middag/ avond; zoals je zelf beschrijft.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou toch eens kijken wat er gebeurt als je terug gaat naar 150+5 dan. Kun je eventueel gewoon een extra fles ergens inlassen, als hij er wel de honger voor heeft, maar dat zou toch positief moeten werken voor de krampen.
    Mogelijk is het dan ook nog handig om hypo-allergeen te gaan geven? Als hij wat overgevoelig is voor koemelk, kan dat vaak net de verbetering geven die je zoekt...

OK, vandaar dan misschien ook dat vele slapen.... Dat is dan idd echt niet meer 'gewoon een slaapkopje' dan.
    Omdat je aangeeft dat de dagen zo ontzettend wisselen, zou ik je toch aanraden wat meer te gaan sturen in z'n ritme. Pak het boek "baby in een droomritme' er eens bij, kijk wat je eruit kunt halen voor z'n gecorrigeerde leeftijd en z'n gewone leeftijd en wat je daarvan kunt combineren tot een ritme dat bij hem past... Want ik denk wel echt dat hij nu te vroeg al iets van een nacht gaat maken, en dan zit je dus vervolgens 's ochtends vroeg :(
    Ik zou dan gewoon als hij zich om 4 uur meldt een fles aanbieden. Zeker als je terug gaat naar 150+5, kan dat gewoon. Kunnen jullie allemaal weer lekker slapen daarna, als het goed is :)

5. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Caro31, maar hoe moet ik dat dan doen? Dat sturen.. Hij heeft net namelijk een fles gehad en is drinkend in slaap gevallen. Hij ligt nu dus weer in zijn ledikant.

Rond 12:00 heeft hij een fles gehad en daarna zijn we gaan wandelen, dus was hij steeds wakker/slapen/wakker/slapen. Een uurtje geleden waren we weer thuis en toen heeft hij in z'n box gespeeld etc. En nu dus weer in slaap gevallen..
    Hij heeft trouwens nog van 09:30-11:15 geslapen.

Rozemarijke, we zijn nu terug naar 150/5. Nouja, 160/5 omdat extra water ook goed is voor de darmpjes (?).
    Stel hij is gevoelig voor koemelk, hadden we dat dan niet al moeten merken bij de bv? Ik drink namelijk elke dag melk en eet ook gewoon dagelijks zuivel.. Dan zat dat ook in mijn melk lijkt me.
    Ik ga proberen wat meer structuur aan te brengen! Of in ieder geval wat meer te sturen, maar weet niet zo goed hoe.. Ik kan hem nu ook niet wakker gaan zitten houden lijkt me.

Vandaag krijgt hij in ieder geval rond 18:30 groentehap en rond 20:00 160/5, daarna in z'n bed en dan zien we wel weer wat de nacht brengt. Als hij vroeg komt krijgt hij nu dus gewoon een fles.. Desnoods 90/3 ofzo, zodat hij er niet te veel aan went. Daar ben ik dus wel bang voor, dat hij gaat wennen aan die fles 's nachts. Het zoontje van mijn nicht (20 maanden) komt nu zelfs nog voor een flesje 's nachts (krijgt inmiddels niets meer hoor, maar lastig af te leren!).

Kan iemand eens een voorbeeld ritme typen voor een baby van 5,5 maand die 4 (of 5) x 150/5 drinkt en een groentehap krijgt?

6. raspberry

Ik heb hier voor Caitlyn steeds op verzoek gevoed. Nu ze beter in haar vel komt, laat ze zich gewoon troosten en gaat dan snel weer slapen 's nachts. Lukt dat niet, dan krijgt ze een fles en slaapt daarop weer verder dan, (meestal). Van gewenning is alleen sprake als je als ouder nooit probeert of je kind weer te troosten is zonder die fles. Zolang jij je kind goed in de gaten houdt en reageert op diens signalen, zit jij straks met 20 maanden echt niet aan een nachtfles als je zoontje dan gezond in z'n vel zit hoor!

Die groentehap zou ik echt echt echt naar voren doen. Als hij daar last van heeft, breekt dat de nacht gewoon ook op. Dus 's ochtends of 's middags. Zo ben ik met beide meiden hier ook begonnen: als eerste de groentehap en die gaf ik dan 's ochtends. Zodra fruit erbij kwam, verschoof de groentehap dan naar de middag en die schuift nu steeds verder op naar een echte etenstijd.

Wakker houden als je kind moe is, is niet handig, maar wakker maken na een bepaalde tijd slapen kan wel. Dus als hij eind van de middag lang ligt te slapen, maak je hem gewoon wakker.
    Zorg verder dat je vaste gewoontes inbouwt, (en haal dat boek even uit de bieb ofzo :)), dan zul je merken dat je daar echt profijt van gaat hebben.
    Zolang je zoontje fysiek niet lekker in z'n vel zit, zul je geen droombaby krijgen, (weet ik hier ook uit ervaring), maar ritme helpt altijd om de dag in ieder geval zo fijn mogelijk te laten verlopen. Een kind dat niet lekker is en ook geen ritme heeft, raakt de weg helemaal kwijt :(

7. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Vandaag sla ik de groentehap over. Vanochtend is het er niet van gekomen, een dagje geen hapje zal geen kwaad kunnen ;). Voedingswaarden haalt hij er toch niet uit.

Ik had besloten hem uiterlijk 18:30 weer wakker te maken en om 18:15 werd hij uit zichzelf wakker. Denk dat hij wel door had geslapen met een fiep, maar dat heb ik dus niet gedaan. Nu ligt hij heel rustig in de box, maar niet te slapen.

Ik zal volgende week eens langs de bieb gaan, als ze hem hebben.

Opzich heeft hij het altijd prima gedaan hoor, zonder ritme. Dat vind ik zelf ook fijn, omdat ik dan weer bang ben dat hij over de zeik raakt als we een keer van het ritme af moeten wijken. En aangezien wij vaak van huis zijn op verschillende tijden, is dat ook lastig. Maar goed, ik ga even kijken wat het wisselen van groentehap tijd, minder slapen en kleinere flessen gaan doen.

Ik weet alleen dat ik na drie weken enorm toe ben aan een nacht doorslapen ;). Vriend hoort Quinten niet als hij ligt te huilen, dus het troosten 's ochtends komt compleet op mij aan. Achjaa, zal vast wel weer voorbij gaan, deze fase.

8. raspberry

Ja, dat soort nachten zijn slopend :( Onze oudste ging pas doorslapen met 23 maanden, (gemiddeld 5 keer per nacht wakker), en de jongste heeft de afgelopen 3 maanden steeds nachten van totaal 8-9 uur gemaakt, met dan 4-5 keer wakker en om half 6 's ochtends helemaal klaar met slapen :( En daarvoor sliep ze al bepaald niet door :( (En op dit moment ook nog 1-3 keer wakker 's nachts).
    Het helpt wel om zelf zoveel mogelijk slaap zien te krijgen op andere momenten en om dus pragmatisch met het wakker worden om te gaan: als een fles helpt om te slapen, dan dus een fles, want anders blijf je als gezin gewoon niet overeind!

9. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Als je veel uit huis bent, kun je ook moeilijk een ritme vinden voor overdag. Wij zijn zoveel mogelijk thuis t/m het tweede slaapje. Het derde slaapje is vaak maar kort en kan hij ook heel goed in de auto of tijdens het wandelen doen.

Wat ik altijd doe is goed erop letten dat hij niet langer dan twee uur wakker is, zodat hij niet over zijn vermoeidheid heen raakt en hij de trein dus mist zeg maar... Als hij te vroeg wakker wordt uit een slaapje, dan probeer ik toch dat hij nog wat langer door gaat slapen. Ga er even naar toe, aai over zijn bolletje en zeg dat hij nog even verder moet slapen. Vaak valt hij vanzelf wel weer in slaap dan. Eerder haalde ik hem dan uit bed, maar hij bleek dan toch nog moe te zijn. Belangrijk is dat je hem 's ochtends en aan het einde van de dag niet te lang laat slapen. En het middagdutje (die ze straks alleen nog overhouden) een goede langere slaap is. Geef het een week de tijd... Als het mogelijk is zou ik dan een week lang niet vaak met hem eruit gaan, maar zoveel mogelijk thuis blijven zodat hij goed in een ritme kan komen. En als hij dan een tijd goed in een ritme zit, kun je best een dag op pad gaan bijvoorbeeld, want dan pakt hij het een dag later zo weer op.

Hier heeft het ertoe geleid dat hij nu bijna de klok rond slaapt 's nachts. Ik leg hem rond 20.00 uur op bed en de volgende morgen om 7.00 uur hoor ik hem pas weer... Hij heeft gewoon heel veel baat bij ritme en regelmaat.

Maar goed... bovenstaande moet je willen en het is wel even investeren, maar dan heb je ook wat.

Als er medische problemen zijn en daardoor ongemakken, is het natuurlijk lastig om je kindje in een ritme te krijgen.

10. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nou, de laatste fles heeft hij de afgelopen twee dagen rond 20:00 gehad en hij sliep rond 21:00. Gister was hij om 06:00 wakker (ik om 04:45, omdat ik het gek vond dat Quinten nog sliep ;)) en vandaag om 05:00, maar nog makkelijk doorgeslapen tot 06:00. Ook beide dagen niet meer lang laten slapen na 16:00. Het helpt dus misschien wel wat hoor, maar denk vooral dat 06:00 gewoon z'n nieuwe wakker tijd is geworden.

Rozemarijke, pff, dat is ook zwaar vermoeiend! Dat je dat volhoud zeg.. Ik hoop dat Caitlyn snel door gaat slapen! Lijkt me een stuk prettiger voor jullie.

Caro, ik denk dat het ritme aanbrengen hier lastig gaat worden. Vooral nu met dit warme weer is het bij ons (bovenste verdieping flat, plat dak, hele dag vol in de zon) bijna niet uit te houden. En we moeten sowieso vaak naar het ziekenhuis ed, waardoor we toch steeds z'n ritme weer op moeten breken. Vooralsnog denk ik nog niet dat het nodig is, een strak ritme. Ik hoop dat hij vanzelf beter gaat slapen en aan kan geven hoeveel slaap hij nodig heeft en op welke tijden.

11. raspberry

Is zijn kamertje goed verduisterd? Want dat helpt hier wel om langer door te slapen, (als er fysiek niets speelt dan). Dat zou je ook nog kunnen doen, want het gaat de komende weken nog even steeds vroeger licht worden, voor het weer langzaam aan steeds later licht wordt.

Fijn dat het sturen wel resultaat heeft! Als je 's nachts maar kunt slapen, scheelt dat zoveel!
    En volhouden: tja, wat moet dat moet... :( 't Is ook niet echt een optie om het bijltje erbij neer te gooien ;)
    Moet zeggen dat acceptatie wel een sleutelwoord is, (onze meiden hebben nu eenmaal die eerste periode veel last van fysieke klachten en daar hoort helaas slecht slapen bij). En dus het boek van Stephanie Lampe, baby in een droomritme, helpt me nu wel om het allemaal zo gemakkelijk mogelijk te maken. Snappen hoe slapen precies werkt, (legt ze erg duidelijk uit), maakt dat ik hier net even gemakkelijker nog de signalen herken en erop in kan spelen.

12. raspberry

Maak het jezelf hierin wel zo gemakkelijk mogelijk! Ik moet ook vaak naar het ziekenhuis met Caitlyn en dan pas ik dat wel zoveel mogelijk aan op haar ritme. Eventueel zit ik dus een half uur van te voren in de wachtkamer, als dat handig uitkomt om dan de fles te geven of ander eten. Laten slapen in de wandelwagen ook zoveel mogelijk dan in haar ritme, en als een onderzoek in die tijd moet, kan dat soms ook slapend, (dus zorgen dat je kind uit de kleren is en in de luier slaapt, dekentjes meenemen om ze wel warm te houden, of kleren te kiezen die voor open kunnen: omslagrompers, vestjes, enz).

13. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hij slaapt nog bij ons op de kamer, maar niet lang meer ;). Hij heeft nog 3 cm ruimte tussen z'n hoofd en de rand van de wieg. Kamer is redelijk verduisterd, maar hij heeft eerder geen last gehad van wakker worden door licht. Hij sliep eerder ook wel eens tot 10:00 door :). En in het ziekenhuis was het ook nooit echt donker.

Oh ja, acceptatie! Ik merk al wel dat ik wen aan het vroeg wakker zijn hoor. Het is niet anders. Ik kan hem moeilijk dwingen te blijven slapen. Wat dat betreft hebben we wel wat geleerd hoor, door de ziekenhuis periode. Het is hoe het is en daar moeten we het mee doen ;). Of dit nou betekend dat hij niet gaat kunnen lopen of om 06:00 wakker is, accepteren moeten we het toch. (Dan accepteer ik liever dat hij om 06:00 wakker is ;).)

Ik ga dinsdag eens langs de bieb, kijken voor dat boek.

En betreft de ziekenhuisbezoeken, hier zijn het er waar hij wel echt wakker voor moet zijn. Slapend z'n fysio oefeningen doen heeft niet zoveel nut, net zo als slapend een hapje eten :p. En ik zit toch wel minstens 1x per week in het ziekenhuis (vaak ook 3x). Overigens slaapt hij ook echt niet als er iemand aan hem zit. Zodra je hem over wil tillen gaan z'n ogen open :).

ach, vooralsnog is het te doen!

En Rozemarijke, jij ook sterkte met alle dingetjes van Caitlynn (en Thirza). Ik vind het knap hoe je er allemaal maar mee omgaat! Hopelijk komen jullie binnenkort in rustiger vaarwater terecht, in ieder geval qua slapen.

14. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nou.. Toch weer tips nodig. Afgelopen twee nachten zitten we weer aan een nachtvoeding!

Hij krijgt nu om 20:00 160/5 en gaat dan naar bed. Nu krijgt hij nog een fles van 100/3.

Gister had hij om 02:00 een fles, maar waar ik hoopte dat hij dan tot 08:00 zou slapen, was hij er al weer om 05:45.

15. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Miss laatste fles 180/6 doen ?

16. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    #36 azucena, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
    Dit heb ik geprobeerd, maar daar krijgt hij kramp van. Door tips in dit topic terug gegaan naar 150/5+extra water.

Vandaag was hij om 05:50 wakker, maar door hem op z'n zij te leggen sliep hij nog een half uurtje langer door. Uiteindelijk om 06:30 fles gehad.

17. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Krijgt hij alleen twee hapjes groente als bijvoeding? Misschien heeft hij wel behoefte aan meer vaste voeding? Lees ook vaak dat kindjes dan 's nachts weer wakker worden.

18. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ja, een keer groente. Maar dan krijgt hij nog geen half ijsblokje binnen. Hij kán nog niet meer vast voedsel eten. Vrijdag weer logopedie hopelijk krijgen we dan weer wat tips.

19. raspberry

Wat is z'n schema op dit moment?
    Op zich denk ik dat het niet zo heel gek is dat hij nog een nachtvoeding vraagt, (ook als hij wel ook nachten heeft dat ie doorslaapt), omdat z'n lijf wel die extra voeding steeds meer nodig gaat hebben van groente en fruit. Mogelijk dus een handig idee om met de dietist en kinderarts samen even te kijken of een kunstmatige aanvulling daarvoor nodig en wenselijk is...?

Verder is het natuurlijk wel heel fijn als hij doorslaapt, maar heel raar dat ie dat nog niet doet, is het niet. Er zijn legio gezonde baby's die dat op deze leeftijd nog niet doen, laat staan dat een kind dat gewoon de nodige hobbels te nemen heeft op gezondheidsgebied dat dan nog niet doet. Onze jongste slaapt ook nog niet door. Als ze goed in haar vel zit, redt ze het de laatste 2 weken wel van een uur of 11 tot een uur of 5, maar langer nog niet. Er is gewoon veel te veel gedoe geweest op gezondheidsgebied, ze drinkt ook maar kleine flessen vanwege reflux, (150+5 gaat nog niet eens leeg meestal!), dus dat ze dan 's avonds en eventueel 's nachts nog wat extra nodig heeft, vind ik dan wel logisch. Het is jammer, want rustige avonden en ononderbroken nachten zouden ons meer dan welkom zijn, maarja... :(

Maar als er dus iets zou zijn wat hem zou kunnen laten doorslapen, zou ik dus eigenlijk denken dat 'm dat zou moeten zitten in extra aanvullingen op zijn voeding, in de vorm van supplementen dus voor baby's.

20. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Oh, okee... ja, dan is het voor nu ook niet anders. Wat heeft je kindje als ik vragen mag?

Deel Deze Pagina