Zoon verveelt zich op school...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 26 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Eigenlijk had ik stiekem gehoopt om nooit zn topic te gaan openen maar het moment is nu.
    Mijn zoon van 8 jaar is een rustig, lief, braaf kind in een groep. Tot op heden ging het goed op school en ik hoopte stiekem dat het zo zou blijven.
    Maar de laatste tijd is school stom en saai want alles is veel te makkelijk. Hij scoort alle toetsen 100%. Hij zegt ook dat hij alle werk snel af heeft en dat hij daarna zich vermaakt op de computer of met Harry Potter lezen.
    Nu geeft hij duidelijk aan dat hij werk van groep 6 wil gaan doen, hij wil meer uitdaging en hij wil dat ik met de juf ga praten. Wat ik dan niet begrijp is dat de juf uit zichzelf niks signaleert, van haar hoor ik niks. Nou wil ik natuurlijk met de juf gaan praten maar hoe moet ik zoiets aanpakken.? Moet ik vragen of ze hem doortoetsen? Hij roept nu al dat hij zich verheugt op citos van januari....

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Gewoon aankaarten. Mijn ervaring tot nu toe is dat school (helaas) niks aankaart zolang de leerling zich goed gedraagt en goed scoort. Hier verveelt zoon zich al jaren wat nu eindelijk ook resulteert in vervelend gedrag in de klas. Wij vragen al jaren om actie, Maar nu kan het ineens. Na de vakantie wordt hij doorgetoetst, maar of dat nu nog zin heeft?

Zeker aankaarten, dat "probleem" gaat zichzelf niet herstellen en wordt, naar onze ervaring, alleen maar erger.

Amarens vindt dit leuk.
  3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Gewoon een gesprek aanvragen met de juf en aangeven wat jij signaleert en van je kind hoort. Dan aan haar vragen wat voor plan van aanpak dat zij enig dat goed is. Daarbij ook aangeven dat je graag meedenkt en ook wilt bijdragen bijv door thuis dingen op te pakken indien nodig. Als je het gevoel hebt dat dit niet voldoende oplevert dan zou ik vragen voor een gesprek met de IB-er erbij.
    Hebben ze op school plusklasssn? En is er beleid voor kinderen die voorlopen? Dit zou ik dan eerst van te voren doornemen.

Amarens vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zijn er niet pas gesprekjes geweest dan? Op alle scholen die ik ken zijn die gesprekjes voor Kerst...
    Afwachten tot de juf iets opmerkt vind ik vreemd als jijzelf merkt dat er iets speelt. Dus ja; ga in gesprek. Met de juf. En later misschien ook met de IB’er erbij. Plan maken om te kijken waarom hij zich verveelt en wat er aan gedaan kan worden, dus inderdaad misschien doortoetsen.

Amarens vindt dit leuk.
  5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Was het maar waar dat er gespreken waren... Hier zijn gespreken twee keer per jaar in februari en in juni/juli. En ja sorry maar ik verwacht dat als een kind constant 100% scoort dat bij de juf een bel gaat rinkelen of zn kind voldoende uitdaging krijgt. Mijn zoon is nogal een binnenvetter zn type dat liever in een hoekje zit te huilen van frustraties dan naar de juf loopt om het probleem te bespreken. Dat helpt natuurlijk ook niet echt. Ik ben wel blij dat hij het thuis wel heeft verteld want als school niks zegt en als het kind niks zegt krijg je als ouder het ook niet altijd goed in beeld. Volgens hem speelt het trouwens al vanaf groep 4 maar toen ging het nog wel en nu niet meer.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gewoon vertellen dat je zoon zegt dat hij zijn werkjes te saai vindt waardoor hij weinig plezier heeft in het werken. dat hij op deze manier zijn werkhouding kan verliezen. mijn zoon heeft zelf aan zijn juf verteld. maar het gesprek kreeg hij door zijn 'slechte werk houding'. Omdat hij gewoon ineens stopte met het maken van zijn werkjes. de juf vroeg hem waarom hij niets deed(straffen etc werkte niet, gewoon staken zeg maar, werk neerleggen) lief en braaf alles maken werkte niet om de aandacht van de juf te trekken. en gewoon naar de juf gaan en zeggen dat hij alles makkelijk vindt durft hij ook helemaal niet. als hij dat gedurfd had zou ik het ook heel raar vinden. gewoon met de juf praten en zeggen wat je zoon zegt en zoiets durft hij natuurlijk niet om zelf aan de juf te vertellen.

Amarens vindt dit leuk.
  7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Opmerkelijk genoeg heeft onze school als profiel meer- en hoogbegaafd... :rolleyes: Er zijn geen plusklassen, zoonlief krijgt bij het rekenen wel een keer per week les van de hb juf (rekentijgers). Dat vindt hij heel leuk maar niet voldoende, zegt hij. Dat hij met rekentijgers meedoet moest ik ook van mijn kind horen en niet van de juf. Net als toetsscores van 100% nooit door de juf mer mij zijn besproken. Laatst was zoon verdrietig, wat blijkt hij heeft 98% gehaald ipv 100%. Dat vind ik gewoon niet goed. Een kind moet ook leren dat het wel eens 50% kan zijn of 30% of 70%.... Dank voor alle reacties, ik ga in gesprek en hoop dat er oplossingen gaan komen.

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ja dank je wel, na de vakantie ga ik mee aan de slag! Ik ben ook bang dat als wij nu niet ingrijpen dat het alleen maar erger gaat worden.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Heel herkenbaar. Zoontje had laatst een 8. Woedend was hij. Zo slecht...

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    belangrijk om te weten dat de juf zelf alleen een kind niet zomaar op verrijking kan zetten. IB er beslist erover. De juf brengt het geval naar de IB er, en samen maken ze beslissingen. ze regelen daarna ook van alles. scholen hebben vaak duidelijke beleidstukken voor deze toestanden. Bijvrbeeld, als een kind 3 maal A scoort in een vak, dat hij dan verrijking daarin krijgt. (vaak is dat de regel). Scholen vinden het toepassen van hun eigen beleid hierin nog steeds erg moeilijk. als je een kind op verrijking zet en daarna weer terug moet halen vanwege de dalende scores; dat is ook een ding waar ze bang voor zijn. vaak genoeg gebeurt dat. heel zielig. sommige kinderen scoren beter in de rest van de schooltijd, als zij extra uitdaging krijgen. anderen scoren juist heel slecht. daar moet de juf wel goed opletten. er was een meisje dat kwam bij zoontje verrijking doen maar ze veranderde in een heks zeg maar, ook veel ruzie maken, huilen thuis. en het ging steeds slechter met haar scores. ze kon echt niet mee draaien in de HB verrijkingsgroep. en is ze weer terug gezet naar de normale verrijking. Kijk meeste verrijkingsgroepen zijn vol met de kinderen die niveau van verrijking, met opdrachten waar je in de eerste instantie echt niets van snapt(ja, ze zijn gewend in de klas om alles ineens zonder uitleg te snappen) en tempo, zelfstandigheid, en de vrijheid voor de creativiteit, vanaf de kleutertijd al kennen. Binnen zo een groep kan een kind dat dit alles nog moet leren. er aan moet wennen enorm problematisch worden. Werken op je uitdagingsniveau is ook iets waar je goed begeleid aan moet beginnen. En dan heb je het probleem bij vele scholen: Die tijd heeft de juf niet. of die deskundigheid hebben ze niet.
    3 maal A scoren in alle vakken is zelfs een reden voor een jaar versnelling, ook is het een teken dat het kinds capaciteiten gemeten moeten worden(zodat hij HB verrijking kan krijgen vanwege passend onderwijs verplichtingen). maar als je een onzekere juf hebt, of iemand die in haar verleden verkeerde beslissingen heeft gemaakt tja.. en de juf wil natuurlijk dat het kind hoog scoort en dat doet je zoon ook. wat wilt zij nog meer als het kind geen problem gedrag toont. de juf brengt de kwestie naar de IB er als het kind problematisch is. OF nog belangrijker, de juf maakt soms ook uitdagende oefeningen of spelletjes in de klas en ze let dan op, als het goed is, bij welke kinderen het licht aangaat. je ziet dan heel duidelijk welke kinderen echt wat meer uitdaging nodig hebben. een kind dat inde normale les nooit iets zegt, ineens voor de klas wilt staan bij zo een 'moeilijke' opdracht of ingewikkelde vraag in de klas.
    je zou nooit weten wat hun beleid is, wat ze allemaal doen en waarom, als je geen gesprek vraagt met de juf. ze kan je dan alles uitleggen wat hij precies krijgt en wat nog mogelijk is en wat hun beleid is etc. Maar de juf alleen gaat daar echt niet over. ze moet overleggen en veel regelen.

Amarens en amdaa vinden dit leuk.
  11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Je weet van je kind dat hij %100 haalt? Ik vindt percentage geven als uitslag heel vreemd. in welke groep zit hij? percentages leren ze pas op gr5 denk ik.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Krijgen de kinderen hun punten in percentages te horen?? Voor alles?

En hoe bepalen ze 98% voor dagelijks schoolwerk? Die toetsen bestaan meestal uit 10 of 20 vragen.

13. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ja klopt toetsuitslagen krijgen ze hier altijd in % te horen. Heb mijn zoon nagevraagd over die toets waarvan de uitslag 98% was. Het was een taaltoets van 4 paginas en hij heeft daar 2 fouten in gemaakt, hoeveel vragen het precies waren wist hij niet meer (logisch).

14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hij zit in groep 5, heeft rekenen met procenten nog niet gehad. Volgens hem is het stof van groep 6. Dank je wel voor een uitgebreide uitleg. Het terugvallen in wel een ding ja. Al met al is het best lastig om te beslissen hoe je zoiets moet aanpakken. Maar zoals het nu gaat moet er ook iets aan veranderen.

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Dan zou ik zeker het beleid gaan inzien van hb/mb.
    Dat perse een 10 moeten scoren herken ik erg. Jammer is dat he, dat ze zichzelf zo’n hoge eisen stellen.

16. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Het is wel herkenbaar, mijn oudste is8, zit in groep 5 en is vorig jaar volledig doorgetoetst. Hij bleek met een aantal vakken op eind groep 8 niveau te zitten. Omdat hij ass heeft en soc-emo jonger is én omdat ik absoluut geen fan ben van klassen overslaan zoeken we de uitdaging elders. Behalve een plusgroep hoeft hij niet alle uitleg en werkjes mee te doen, mag hij projecten doen met een ander voorlijk kind uit zijn klas en gaat hij 2x per week naar de ib-er.
    Thuis leert hij Engels uit boekjes,leest veel en leert nu programmeren, dat scheelt veel. Had hij geen ass gehad, dan had ik een beurs voor een hb school aangevraagd. Tip van onze kinderpsychiater: een instrument zoals viool of piano geeft ook cognitieve uitdaging.

owly, Roanna en rijo vinden dit leuk.
  17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dan bedoelde hij misschien nieuwsbegrip? dat alles lijkt me niet zo betrouwbaar.gr5 taal toets met 4 paginas? al cito gehad?
    ik zou de juf eerst vragen hoe de scores zijn, cito en methode toetsen gewoon apart beoordelen. Hij hft dus met rekenen 3xI gehad zodat hij op rekentijgers zit.

18. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nee het was zeker geen nieuwsbegrip en geen cito (cito komt nu in januari), gewoon een taaltoets volgens mijn zoon. Maar ik ben het met je eens, mijn beeld moet ik nu vormen naar aanleiding van verhalen van een 8 jarige, is ook niet altijd handig. Even een vraag, had de school eigenlijk niet aan ons moeten melden dat hij met rekentijgers meedoet en waarom? Ik mis toch heel erg informatie vanuit school.

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier melden ze ook niet als ze extra werk krijgen. Natuurlijk komt het tijdens de 10minuten gesprekken aan bod, maar het wordt niet los gemeld.

Amarens vindt dit leuk.
  20. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Hier doen ze dat wel netjes.
    Oudste kreeg in groep 4 extra werk op meerdere gebieden, dat werd netjes verteld en uitgebreid toegelicht per mail.

Ik kreeg nu een mail voor de middelste, dat hij na de kerstvakantie extra uitdaging gaat krijgen, we hebben een afspraak gemaakt direct na de kerstvakantie waarin de juf haar plannen met hem gaat uitleggen.

Amarens vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina