Hoi, Mijn zoontje van 3,5 maand slaapt 's nachts en 's morgens prima. Van 20.30 uur tot 23.00 uur (flesje) en dan van 23.30 uur tot een uur of 8. Daarna van ca. 10.30 uur tot 12.30 uur, 2 uurtjes dus. Maar dan heb je het dus wel zowat gehad de rest van de dag. Rond 13.00 uur krijgt hij een fles en dan gaat hij rond 15.00 uur naar bed, huilt dan heel eventjes en valt in slaap. Maar altijd na ongeveer een half uur, drie kwartier is het dan huilen geblazen. Ik laat hem altijd een tijdje huilen want als ik me laat zien, dat werkt averechts. Soms valt hij na een half uur huilen nog drie kwartier in slaap maar vaak kan hij de slaap niet meer vatten. En hij lijkt hem wel nodig te hebben want daarna is hij weer heel snel jengelig. Als hij nu blij en vrolijk zou zijn na die drie kwartier slaap, dan zou ik het prima vinden om hem uit bed te halen. Maar ja dat is dus niet het geval. Ook een speentje brengen en troosten helpt meestal niet. Ik word hier erg onzeker van. Vooral omdat hij soms wel de slaap nog kan vatten, maar vaak ook niet. Hoe zou ik hiermee kunnen omgaan?
Kinderen hebben vaak fases dat ze een bepaalt deel van de dag slecht slapen. Wat je zou kunnen proberen is om smorgens gewoon beneden te houden en dan smiddags na de fles van 13.00 op bed te leggen. Ilja
Daar had ik ook al eens aan gedacht maar hij heeft 's morgens ook echt de slaap nodig. Dan slaapt hij ook echt 2 tot 2,5 uur zonder morren. Als we hem wat langer op willen houden gaat hij jengelen omdat hij moe is. Ik had inderdaad gehoopt dat het een fase was maar dit gaat eigenlijk al 15 weken zo... Vandaar dat ik ook niet meer goed weet hoe hier mee om te gaan. Op het cb zeggen ze simpelweg nou ja dan maar niet in bed 's middags maar ja daar is hij dan toch weer te moe voor in principe... Volgens alles zouden baby's van zijn leeftijd tussen elke voeding gemiddeld anderhalf uur wakker zijn en 2 uur slapen. Daarom vond ik het zelf niet meteen logisch om hem dan maar 's morgens beneden te houden want dan komt hij op maar 1 slaapje overdag uit en hij is nog zo jong. Hoe denk jij hierover? Alvast bedankt voor je antwoord.
Je kan hem dan toch in de box leggen. Eventueel slaapt hij daar, maar je moet dit wel willen. Wat de gemiddelden zijn wat betreft slapen......elk kind is anders. De één slaapt veel en de ander een stuk minder. Ilja
Als hij gaat jengelen, gaat hij in de box ook huilen. Dus dat werkt niet helaas. En ik vind dat slapen in bedje moet gebeuren. Dan snapt hij tenminste dat het slaaptijd is. In de box valt hij nooit in slaap eigenlijk. Box is voor spelen, bed is slapen. Ik word gewoon onzeker van die gemiddelden, als je sommige websites mag geloven is 18 uur slapen per dag op deze leeftijd normaal. Nou dat redden we bij lange na niet... Vandaar... Ik moet er wellicht dan maar vanuit gaan dat we een baby hebben die minder dan gemiddeld slaapt.... En dat huilen zal wel een keer over gaan als hij wat ouder is. Maar in elk geval bedankt voor je advies.