Hallo allemaal Mijn dochter van 8 weken oid gaat over een aantal weken naar het kinderdagverblijf. Ik zit met een knoop in mn maag als ik denk aan het slapen daar. Mn dochter is geen goede slaper...ni hebben we het eindelijk zo ver dat ze rustig in bed ligt en ook slaapt (ze had het kiss syndroom daarom was slapen een ramp) Tussendoor is ze vaak wakker maar slaapt uiteindelijk wel weer verder (ze slaapt het best op een donkere rustige kamer) Op het dagverblijf slapen alle kinderen bij elkaar... babys slapen ook wel in de kinderwagenbak... Laat het nu zo zijn dat ze daar dus ook niet in slaapt! Ik ben bang dat ze door alle prikkels en harde geluiden nooit aan haar slaap komt en daardoor de hele dag gaat huilen... Ik wil ook graag dat ze in de kinderwagen slaapt aangezien we nu ook nooit weg kunnen (met kerst en oud en nieuw bijvoorbeeld) Ik heb al gedacht dat het misschien aan het matrasje ligt (in haar bed heb ik koudschuim en de wagen heeft een klein prut matrasje) Hoe kan ik ervoor zorgrn dat ze ook ergens anders slappt? Als ik met haar wandel valt ze ook niet in slaap... Wie heeft er tips? Gr maartje P.s. ik heb ook een draagdoek maar wil niet dat ze leert dat dat een slaapplek is. Op dagverblijf doen ze dat n.m. ook niet... Af en toe een slaapje...oke... maar niet standaard..
Niet druk over maken is mijn tip mijn dochter slaapt thuis ook alleen in haar bedje. En nergens anders, ook niet in de auto en voorheen al helemaal niet in de kinderwagenbak (ze heeft er amper in gelegen). Maar op de opvang slaapt ze ook prima in haar bedje, gelijk vanaf het begin. Dus je kunt je er van tevoren erg druk over maken, maar het helpt niets. Waarschijnlijk is je meisje zo moe van alle prikkels, dat ze blij is om in het bedje te liggen en is ze zo vertrokken naar dromenland
Mijn dochter sliep rond die tijd ook niet goed, maar tegen de tijd dat het echt zover was dat de naar het kdv mocht, ging dit al veel beter. Ze sliep daar zelfs langer. Betreft de prikkels, zou het even aankijken, als ze daar last van heeft misschien een optie om een gastouder op te zoeken met minder kinderen? Of een nanny thuis.
Vorige week heb ik een soortgelijke vraag gepost bij 'weer aan het werk', onderwerp is: (noodgedwongen) veranderen van kinderdagverblijf naar oppas aan huis. Lees die reacties ook maar eens, best geruststellend
joh hoeveel ouders ik heb gezien die zich daar (terecht) zorgen over maakten.... en ze sliepen allemaal als roosjes. Nu als gastouder ook een babytje, slaapt thuis amper, hier 2x 3 uur, ouders wisten niet wat ze hoorden
Ik hoop dat het zo is! Er liggen natuurlijk ook huilende kindjes op zon slaapkamer en ben als de dood dat ze dat niet kan handelen... ik werk zelf op een kdv maar nu is het mn eigen kindje he Daarom dacht ik: dan slaapt ze in de wagen...geborgenheid, donker en rust... maar dat doet ze dus niet Ik zal dat andere topic ook eens lezen!
Ik weet dat ze heel erg behoefte heeft aan regelmaat...maar hoe geef ik dat haar als we weg zijn? Als we naar de stad gaan slaapt ze gerust niet... dus is de regelmaat ook ver te zoeken
Onze dochter begon net een beetje in een ritme te komen rond die leeftijd... Toen ze naar het kdv ging rond 12 weken heb ik daar uitgelegd dat ze een ritme/regelmaat heeft waar ze het heel goed op doet... Zij houden dat zoveel mogelijk aan, dan doet onze dochter het daar ook goed des te makkelijker voor de leidsters In het begin vond ik het ook nogal spannend... zou het goed gaan? Nou het gaat geweldig De eerste keer was het even wennen aan nieuwe gezichten, harde geluiden etc. Maar slapen heeft ze vanaf dag 1 gewoon gedaan. En soms ook slaapjes van 3 uur! Ik zou het gewoon bespreken met de leidsters, uitleggen hoe jij het thuis aanpakt. En in je achterhoofd houden dat die leidsters zoveel ervaring hebben met kinderen, dus dat het vast wel goed komt!
Veranderd ook steeds. Zoonlief wilde hier eerst alleen in de draagdoek slapen en absoluut niet in bed, maxicosi of kinderwagen. Nu wil hij in een bedje en wil absoluut niet meer in de draagdoek. De ene week slaapt hij fantastisch in de maxicosi in de auto de laatste weken krijst hij de boel bij elkaar. De kinderwagen vindt hij nu met vlagen prima om te slapen maar af en toe wil hij ook absoluut niet. Echt waar in 14 weken tijd dacht ik steeds het gevonden te hebben en dat was het dan toch weer niet! Wij houden nu inderdaad ook rust en regelmaat aan maar ja. Ik moet ook wel eens weg. En dan slaapt hij minder. En dat is de slaap daarna lastig. Maar ik kan niet alleen maar thuis zitten. Ik ben ook bang voor de dag bij oma en het kinderdagverblijf. Al heb ik al een hele hand-out (hahaha) gemaakt van wat ze allemaal het beste kunnen doen. Maar eigenlijk krijg ik alleen maar van mijn omgeving te horen het los te laten en dat ze vaak op wonderbaarlijke wijze prima ergens anders slapen. Dus, wij gaan het proberen en zien wel waar het schip strand. Mocht het nou blijken dat het echt niet lukt dan gaan we kijken naar andere oplossingen zoals gastouder aan huis of mijn ouders aan huis etc. Ik denk dat eigenlijk bijna alle ouders die angst hebben die jij hebt. ik herken het tenminste ook!
Die van ons slaapt thuis heel slecht overdag en bij de opvang als een zonnetje. Zo 2/3 uur achter elkaar.
Is dat normaal dan dat ze tussendoor wakksr worden?? Ik dacht sat dat door de reflux kwam (ze huilt daar niet bij...af en toe maar) maar dat is dus de normaalste zaak vd wereld?
Mijn dochter was huilbaby... Behalve op het kdv, daar was ze een voorbeeldig (slapend) meisje enige was wel dat ze thuis de prikkels verwerkte en dus nog meer huilde, maar kdv ging prima!
Yep, babies slapen in cyclussen van 45 minuten. Daarna vallen ze weer in slaap of hebben er moeite mee en worden wakker. Hier vaak overdag maar 3 kwartier slaapjes ... (Ongeveer twee en dan 1 lange) Lees maar eens op inbakeren.nl (niet over inbakeren maar over slaapsignalen, slaapcyclussen etc)
Die van mij slaapt heel slecht op het KDV. ze geven aan dat hij nieuwsgierig is. Wil niet in bedje slapen en soms laten ze hem dan maar in een wipper slapen. Ben er niet heel blij mee, maar geloof dat ze wel alles proberen om hem te laten slapen. Hij is hartstikke moe elke keer.
Ik zou me er vooral niet te druk over maken. Met name niet over slapen in de draagdoek. Als je met kerst en oud&nieuw weg wilt, laat je haar toch lekker in de doek slapen? Mijn belangrijkste tip na 6 jaar moederen is wel: maak je vooral niet te druk om hoe het zou 'horen' en doe vooral wat werkt.
Het is niet het eerste kindje wat daar komt, en vast ook niet de eerste die niet goed wil slapen of nog geen goed ritme heeft. Ze doen echt hun best, want voor hen is het ook veel fijner als er goed geslapen wordt mijn dochter slaapt nog steeds overal wel en als ze een baby hebben die moeilijk slaapt leggen ze mijn dochter wel eens in de buggy op de platste stand en slaapt ze daarin, maakt mij en mijn dochter niks uit en slaapt de baby beter die ze daar hebben in het bedje. Mijn ervaring is hoe makkelijker je er als moeder mee omgaat hoe makkelijker het gaat, ze voelen sterk die kleintjes, en pikken snel jou onrust op.
Ik zou ook ( proberen ) je er niet te druk om te maken. Toen onze dochter bij de crèche begon, was ze wel wat ouder ( 4,5 maand) maar sliep thuis alleen blokjes van 30 minuten en bij het wennen op de crèche van 2 uurtjes sliep ze al 1 uur achter elkaar! Dus het kan daar echt anders zijn. Ik weet dat het moeilijk is om je er niet druk om te maken, maar probeer je wel over te geven aan de situatie. Je weet pas hoe het is gegaan als ze voor het eerst daar heen gaat. En dan nog alles veranderd weer. Ook thuis kan het ineen beter gaan. Onze dochter sliep thuis op een gegeven ook langer en nu slaapt ze 2 x 2 uur ( gemiddeld )
mijn zoontje sliep ook niet in bed overdag. inbakeren en slaapzak niks hielp. ik heb toen de draagdoen geprobeert en was idd ook bang dat hij hier voor altijd aan zou blijven wennen. Toch zijn ze op een gegeven moment vanzelf klaar met de doek en willen ze naar bed. ik dacht toen op een gegeven momen schijt, dan maar in de doek als hij maar slaapt en hij sliep er heerlijk in, het was totaal een ander kind, tot een maand of 3 heeft hij hier nog 3/4 keer per dag in geslapen tot hij uitzich zelf er niet meer in wou en ineens wel in bed wou. over de opvang zou ik me niet zn zorgen maken, vaak zijn ze van l die prikkels zo moe dat ze op de opvang een heel ander ritme hebben als thuis. heb je inbakeren al geprobeerd?