Dag Dames, Ik vraag me steeds iets af nadat ik wat teksten hier heb gelezen, ik werk via een uitzendbureau, als deze erachter komen dat ik zwanger ben zal ik waarschijnlijk op verzoek van de opdrachgever vervangen worden door een niet zwangere, nou heb ik begrepen dat een Werkgever je NIET mag ontslaan op basis van een zwangerschap, maar hoe toon je dit aan aangezien je via een uitzend bureau vaak geen contract hebt?? Wie kan mij hiermee helpen?? Greetz Fatna
Volgens mij kan je contract via het uitzendbureau op elk moment beeindigd worden. Dat staat in de papieren die je hebt getekend. Als ze je laten gaan, kun je er dus niks aan doen. Overigens zie ik dat je al je onderwerpen in hoofdletters schrijft. Misschien is het handig om dat gewoon in kleine letters te doen?
Fatna, Ik ben bang dat dat in jouw geval lastig wordt. Een bedrijf mag je inderdaad niet ontslaan omdat je zwanger bent maar dat is anders als je als uitzendkracht ergens werkt. Het uitzendbureau betaald jou ook geen zwangerschapsverlof (tenzij je in dienst bent van het uitzendbureau). Anders ben je afhankelijk van een uitkering... Vraag het voor de zekerheid even na! Liefs, Selin
opzich gaat zwangerschap uit een apart potje en hoeft je baas hier dus niks voor te betalen! bij mij was het daarom geen probleem om met verlof te gaan! groetjes Annemarie
Ik ben zelf ook een uitzendkracht, en zit nu in de ziektewet. Zodra ik mijn kop vertoon op werk ontslaat mijn baas mij want ik mocht niemand lastigvallen met mijn zwangerschap. Verder deed mijn baas niet moeilijk, ik mocht wel blijven werken en volgens het UZB had ik zelfs recht op verlof MAAR dan moest ik wel op datum van verlof gaan (voor mij was dat 1 nov) in dienst zijn.
sorry de laatste zin heb ik niet helemaal begrepen, je moest op datum van verlof in dienst zijn,,,,bij dat bedrijf waar je nu zit of...?? kan aan mij liggen hoor dat ik het niet begrijp
Hey Fatna, Ik ben zelf intercedente op een uitzendbureau... Het hangt er inderdaad vanaf wat voor contract jij hebt. Zit je nog in Fase A (de eerste 78 weken van je dienst) kun je te allen tijde "ontslagen" worden. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat je daadwerkelijk ontslagen wordt, maar zodra jouw huidige werk afloopt (einde van het project bijvoorbeeld) kan ik me voorstellen dat het uitzendbureau geen nieuw werk voor je zoekt. Indien je een fase B of C contract hebt kunnen ze je niet zomaar ontslaan. Daarnaast wordt bij een fase A contract jouw ziektegeld niet door het uitzendbureau betaald, maar gelijk door het UWV. Als jij je nog goed voelt en niet te vaak ziek thuis zit door misselijkheid zou ik het nog even stil houden. Op het moment dat je het niet meer "geheim" kan houden zou ik gewoon bij het uitzendbureau gaan praten. Als jij naar behoren werkt en ze tevreden over je zijn kan ik me niet voorstellen dat ze je zomaar laten vallen! Liefs, Tijgetje