Klacht ziekenhuis

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaChantal, 8 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Is het zinvol een klacht in te dienen tegen een arts?
    Wat gebeurt er mee?

Ik loop al sinds de zomer met pols klachten, braces gehad en een echo van mijn pols en elleboog.
    Daar was op te zien dat er een zenuw klem zit in mijn elleboog.
    Dat verklaart ook mijn klachten (veel pijn, krachtsverlies en tintelingen)
    Arts zei dat ze niet wist wat er was.
    Second opinion in een ander zh gehad en die man zag zo in mijn dossier wat er was en dat er geopereerd moest worden.

Dit vind ik best een grove fout, zeker omdat dit blijvende klachten kan geven.
    En het gewoon bekend was!

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.175
    10.712
    113
    Je kan ervoor kiezen eerst een gesprek met de arts aan te vragen, om je hart te luchten en zijn/haar kant van het verhaal te horen (vaak is het helemaal niet zo zwart wit he!!! Er is ook best kans dat de arts reden had om die beknelling niet als oorzaak aan te wijzen, of eerst te willen afwachten. Afwachten en houdingsadviezen zijn de eerste stap bij deze beknelling)

Als je het officieel wil doen, kan je een klacht indienen. Je klacht verstuur je naar de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Die neemt hem in behandeling, en soms kan hij/zij al bv misverstanden uit de weg helpen of dingen toelichten. (Je wil niet weten waar mensen allemaal over klagen). Als hij/zij het niet kan afhandelen, neemt hij/zij contact op met de arts. Daar kan een schriftelijke reactie uit volgen, en zo nodig nog een gesprek. Meestal kom je er dan samen wel uit.

Belangrijk is dat je goed bedenkt wat je wil bereiken. Wil je alleen je verhaal doen, of een toelichting of excuses, of nog wat anders?

3. wachtend

wachtend Niet meer actief

Ik heb tot 2x een klacht ingediend tegen een ziekenhuis. Eerste keer was ik er bijna niet meer geweest en hebben ze mij heel lang door laten lopen. Ontsteking met uiteindelijk bloedvergiftiging waardoor ik acuut open moest en 2e keer wegens bejegening. Bij de eerste keer hebben wij een rond de tafel gesprek gehad en hebben ze het protocol veranderd waardoor dit niet meer gaat gebeuren en bij de 2e keer is er een overleg geweest op de SEH (daar was het gebeurt) en heeft iedereen nog een les omgangsvormen gekregen. (Ik heb een ontstekingsziekte en kwam geregeld op de SEH vanwege acute operatie dan en kreeg te horen ohh God hebben we haar ook weer!!! En meteen met draaiende ogen zich omdraaien... Kijk dat was niet handig! Ze hebben meteen daar gewerkt aan patiënt vriendelijker werken.

4. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.621
    113
    Ik had het ooit ook graag gedaan maar durfde niet omdat ik het idee had dat het toch afgedaan zou worden met een gesprek en een ‘ja, ja, ja...’
    Ik dacht dat iedereen elkaar de hand boven het hoofd zou houden net zoals dat in meerdere organisaties gaat.
    Ik vond het zó jammer dat ik niet in Amerika woonde toen er gebeurde wat er bij mij is gebeurd. Ik denk dat ik er dan een enorm geldbedrag uit had gesleept en dat had ik meer dan verdiend vind ik.
    Ik denk dat je goed moet bedenken wat je wil met je klacht. Wil je een gesprek? Wil je dat de meerdere van de arts die jou behandelde zijn collega aanpakt? Wil je anderen waarschuwen?

5. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    Ik heb dit vorig jaar gekregen had een trigger duim aan geopereerd maar de klachten in pols bleven vd zomer terug ja hoor zenuw klem ben eind oktober geopereerd en kan nu helemaal niks meer pijn vanaf elleboog tot aan vingertoppen ..hand en pols centrum dacht met grof geweld te masseren dat de zenuw wel los zou gaan resultaat nog meer klachten kan nu dus niks meer ...de huisarts heeft al 3x geprobeerd chirurg te bellen dan vakantie dan weer vergadering als goed is word nu morge eindelijk gebeld want hy was het wel eens dat dit zo niet kan een second opinion was volgens huisarts niet nodig omdat te kort na de operatie is en dan vertekend beeld krijgt ook heeft dienchirurg me al 2x geopereerd maar half verdoofd....ben benieuwd wat er komen gaat

Succes

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat is je doel? Voelde je je destijds wel serieus genomen door je arts? Het blijven uiteraard mensen die fouten kunnen maken, maar als de arts niet goed naar je heeft geluisterd/serieus genomen dan kan ik me voorstellen dat je een klacht zou willen indienen.

Zo is mijn oma recent overleden, huisarts nam niet eens de moeite om langs te komen en zei tot 2 keer toe dat het een griepje was. Ze is uiteindelijk met spoed geopereerd en heeft nog 6 weken geleden tot er echt geen redden aan was.
    Een klacht hebben we niet ingediend, maar er wel een gesprek over gehad en hij heeft zijn excuus gemaakt.
    We krijgen haar er uiteraard niet mee terug, maar vind een excuus op zijn plaats en hoop dat hij iemand met hartklachten volgende keer wel serieus neemt.

Een kennis van mij is trauma arts en een collega heeft zich ooit bij het tuchtcollege moeten melden vanwege een hele stomme fout (middeltje ernaast gepakt waardoor degene zijn voet moest worden geamputeerd) zo ver komt het meestal niet, het is vaak wel op te lossen via de klachtenfunctionaris.

7. Lagertha

Lagertha Lid

26 mei 2018
    22
    19
    3
    Vrouw
    Heb zelf ook jaren rond gelopen ermee
    En geen dokter die me serieus nam

Zenuw in de elleboog is overigens iets wat zich vaak zelf moet verplaatsen
    Had exact hetzelfde

Denk niet dat een klacht je verder helpt om eerlijk te zijn. Iedereen maakt fouten

8. mol81

mol81 Niet meer actief

Wat levert het jou op?
    Wat kost het je letterlijk en figuurlijk?
    Wil je die tijd en energie er in steken?
    Als je hier een goed antwoord op vindt, weet je wat je moet doen.

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wij hebben ooit reden gehad een klacht in te dienen tegen de kinderarts van onze oudste zoon.

Hij had al onze primaire zorgverleners laten weten dat we overbezorgde ouders waren en dat er niets aan de hand was met hem.

Toen we na lang drammen eindelijk een verwijzing kregen naar een academisch ziekenhuis bleek onze zoon een syndromale afwijking te hebben.

Uiteindelijk hebben we geen klacht ingediend, het academisch ziekenhuis heeft ervoor gezorgd dat zijn kinderarts hem van zijn vakgroep niet meer mag behandelen, ons leek een klacht dan geen toegevoegde waarde meer te hebben.

En dat is denk ik ook wat je je moet afvragen, wat wil je bereiken met je klacht? Is je dat al die energie waard? Is het niet beter eerst met de arts om de tafel te gaan zitten? Is dat niet wat je wil, gehoord worden?

10. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Ja, klacht indienen. Al is het maar om via de 'officiele' weg aan te geven dat je niet goed behandelt bent. Ook dan kan er een gesprek met de arts plaatsvinden maar dan wel geregistreerd en misschien begeleid door de klachtenfunctionaris.

En misschien leren ze er nog iets van of wordt er meer rekening mee gehouden, protocol aangepast etc. etc.

Succes!

Deel Deze Pagina