Schoolarts.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by biseco, Oct 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. biseco

biseco Actief lid

Apr 5, 2006
    318
    40
    28
    omgeving rotterdam
    Dachten we van het consultatiebureau af te zijn,blijken we in groep 2 een oproep voor de schoolarts te krijgen. Afijn vanochtend geweest. Eerst gezeur omdat ik het niet nodig vind dat zij haar ogen ook wilden testen. Wij lopen meerdere malen per jaar bij de oogarts omdat ze geboren is met staar en bij het wegen en meten was ze nu ineens te hard gegroeid. Iets meer als 8 cm in een jaar tijd. Ik moest het even kwijt. Moeten julie kinderen in groep 2 ook naar de schoolarts. En is het bij julie ook het zelfde gezeur als bij het consultatiebureau?

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Wij zijn nog niet zo ver, want dochterlief is nog wat jonger. Maar dit is toch altijd zo? Zodra kinderen naar school gaan neemt de schoolarts het over van het cb...

Die ogentest is in jouw geval wel een beetje onnodig als ik je verhaal lees.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ja..... :(

Nog geen oproep gehad maar bij groep 2 eindigt het niet..
    Ze moeten daarna nog een aantal keer
    Onder andere zonder ouders waarbij ze min of meer uitgehoord gaan worden over mishandeling en misbruik....
    Met natuurlijk nog meer vragenlijsten waar de suggestiviteit vanaf druipt dus ALS je je kind al mishandelt vul je die natuurlijk braaf in met de antwoorden die ze graag willen zien.

Kansloze onderneming wat dat betreft

Hier aan het twijfelen of we wel willen gaan.. Maar ogentest en dergelijke vind ik wel belangrijk. De rest wat minder.
    Al genoeg aan het hoofd mbt dochterlief om er niet nog eens andere klachten bij te krijgen :)

4. biseco

biseco Actief lid

Apr 5, 2006
    318
    40
    28
    omgeving rotterdam
    Maar ik dacht dat ze pas een later naar de schoolarts gingen. Ze is net vorig jaar september nog geweest. Dat het over genomen werd door schoolarts wist ik

5. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ik hoorde ook inderdaad al dat een kind alleen moest zonder ouder. Mijn neefje van 5 moest dat ook. Vind dat zo raar, en dat gebeurd hier niet. Mijn kind mijn verantwoordelijkheid, dus ik wil absoluut niet dat mijn kind alleen gaat. Ik vond het vroeger ook vreselijk bij de schoolarts.

Ik vond het consultatiebureau ook zo kansloos, irritante mensen daar. Geen idee hoe de schoolarts nu is, maar als dat het zelfde is als het consultatiebureau ben ik er snel klaar mee.

Zijn kinderen verplicht om er heen te gaan?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Was het niet groep 2 &7. En dan 2e klas middelbare nog eens een check up..

Hier doen ze in groep 2 ook logopedie screening.
    Laatste vind ik niet zo erg, hij heeft logopedie gehad om goede redenen, dus ook wel fijn om te kijken of hij nu wel goed meeloopt..

Ik kan me er eigenlijk niet druk om maken. Even kijken of alles goed gaat, kom anders ook nooit met de oudste bij een arts. En mocht hij/zij iets geks te vertellen hebben, dan is het het ene oor in, andere oor uit. Daar ga ik me echt niet druk om maken ;)

7. Saskia78

@deepfreeze: ik zit vooral beetje met hoelang het allemaal opgeslagen wordt eerlijk gezegd...
    Dat ze het vragen vind ik nog 1 ding.
    (Al denk ik dat het vaak de plank mis slaat bij mensen die heus wel weten dat ze het niet doen "zoals het hoort")

Weet ook niet precies wanneer de onderzoeken zijn.. Volgens mij is die 2e op de basisschool in ieder geval zonder ouders.
    Die in groep 2 niet... Daar mogen de ouders gewoon mee.

8. Tamireya

Tamireya Actief lid

May 25, 2012
    492
    0
    0
    Vreselijk ... R. moest begin van het jaar heen en oowww wat een gezeur...

Eerst de assistente die paniek achtig reageerde omdat R. net onder het midden lijntje liep met de groei terwijl de oudste op de lijn van -2,5 licht en dat vonden ze prima ;):x

En bij de arts kon ik echt mijn oren niet geloven.... omdat wij als ouders geen sociale contacten hebben behalve een hele kleine familiekring) vond hij dat mijn kind sociaal niet vaardig en slecht inschatbaar is omdat wij geen goed voorbeeld geven ... ja sorry hoor maar vrienden ga je niet zoeken en je gaat ook niet hans en franz fragen om vrienden te worden ;)
    Het advies was dus ook dat wij als ouders maar eens meer naar buiten moesten gaan zonder kinderen (lees ´s avonds weggaan, sporten en zo) om zo met andere mensen in contact te komen ....

Heb probeert uit te leggen dat het best lastig is om vrienden te vinden want ja ... we wonen in een dorp waar de doorsnee moeder toch wel minimaal 35 is als ze aan kinderen begint ... die fase ben ik met 18 al begonnen waardoor ik me hier eerst maar eens moest bewijzen dat ook jonge moeders goede moeders kunnen zijn maar echte vrienden zul je dan ook lang zoeken.

Vind het zelf ook wel vervelend maar om nou te zeggen dat mijn kind sociaal niet vaardig is, is totale onzin.
    R. speelt met alle kinderen, deelt graag, is lief voor kleine kinderen en ga zo maar door....mankeert dus helemaal niks wat dat aangaat.

Eigenlijk hadden we in juni terug moeten komen en had ik begin september pas een uitnodiging in de brievenbus dat wij een week later verwacht werden :$

Heb die rotzooi afgezegd, ze kunnen me grondig ergens :D

9. Saskia78

@tamireya: wat een gedoe :)
    Nouja.. Volgende keer afzeggen omdat je op advies van de schoolarts op visite bent bij je nieuwe vrienden? :)

Nahja gekkigheid.. Maar ook hier dergelijke ervaringen... Vandaar mijn.. Tja.. Weerzin. Afkeer is het niet eens maar je wordt er gewoon zo simpel van soms.

10. mol81

mol81 Niet meer actief

In groep 2 en groep 7 worden kinderen gezien door de schoolverpleegkundige. In groep 2 met ouders en in groep 7 zonder ouders. Je mag weigeren als je dat wilt. Als ouders moet je namelijk toestemming geven en een vragenlijst invullen. Logopediescreening gebeurt meestal in groep 2 maar kinderen uit andere groepen kunnen ook gescreend worden. Trouwens ook alleen als ouders toestemming geven. Je kunt ook aangeven of de informatie gedeeld mag worden met de leerkracht van je kind. Veel vrije keus dus. Als je niet mee wilt doen, word je gebeld met de vraag waarom je niet wilt. Dit geldt ook voor mensen die niet op komen dagen.

11. Saskia78

@mol: het systeem is ook prima.. Maar de uitvoering is soms bagger :)

12. mol81

mol81 Niet meer actief

Dat zal ongetwijfeld! En dat is balen want de gedachte er achter is wat mij betreft prima.

13. Saskia78

Mja het idee is prima.. Maar de uitvoering is blijkbaar toch lastiger dan het lijkt.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb nooit problemen gehad met de uitvoering van het systeem bij het CB, en verwacht dat de schoolarts het ook prima zal doen.
    Ik vind het goed, dat er altijd een vinger aan de pols wordt gehouden.

15. biseco

biseco Actief lid

Apr 5, 2006
    318
    40
    28
    omgeving rotterdam
    Op zich ben ik het ook wel met het systeem eens. Maar het zeuren over kleine dingen. Onze dochter zit gewoon zoals altijd rond de middellijn van gewicht en lengte. Soms iets er onder soms precies op het lijntje.En nu was ze ineens te veel gegroeid. Ja ze zal misschien net een groeispurt gehad hebben. Als het aan de arts lag had hij haar over een half terug willen zien. Ik heb gezegd dat we het zelf wel in de gaten houden. Ze is zeker niet de langste van de klas. Dus het zal nog wel mee vallen. En ze hadden haar ogen willen testen omdat zjj nu niet weten hoeveel ze ziet. Lekker belangrijk.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik heb ook geen problemen met CB en ip ook niet met de schoolarts. Zeker niet met het systeem.
    Ik weet wel nog dat ik het in de 2e middelbare school vreselijk vond! Iedereen geloof ik ;)

17. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Op zich had ik hier wel een fijne meid toen ik met de oudste moest.
    Wij lopen ook voor de ogen(bril drager&lui oog) en was de maand ervoor geweest dus aangegeven en niks aan de hand en ze heeft niet meer gekeken.

Wel had ze het er over dat dochterlief eigenlijk voor haar lengte iets te zwaar was...Meen 1,13 toen en 21 kilo.Was ook niet raar na de sint,3 dagen gourmet door de kerst,oud&nieuw en dan nog eens 4 keer der verjaardag vieren,1 keer uitdelen op school,kinderfeestje,1 keer hier vieren en 1keer bij haar vader.Dat alles tussen 5 december en 16 januari hahaha.eind januari moesten we naar de schoolarts.

Voor de rest echt geen klagen gehad.Gezien een twijfelachtige orentest moesten we terug en werd gelijk netjes "gerustgesteld"en nieuwe afspraak gemaakt.

18. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier was laatst de verpleegkundige wel relaxed, de arts iets minder. Wij hanteren regels over bord leeg eten en zo aan tafel. Vond ze te streng als we een tijd eraan vast zetten. Ja dag, dan zit ie om 8 uur nog tegen dat bordje eten aan te kijken omdat hij zo lekker kan zitten dromen tijdens het eten.
    Kregen wel een briefje mee dat zoonlief niet helemaal goed door de gehoortest kwam. Is onderhand 6 weken geleden, voor vrijdag maar eens een afspraak bij de HA gemaakt. Waren we voor de zomervakantie al een keer geweest. Zullen wel buisjes worden of zo.

19. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Ik kan alleen oordelen over het cb en daar ben ik erg tevreden over. Ik vind het fijn dat er af en toe naar mijn kind gekeken wordt want zeg nou zelf; wist jij iets van de hoofomtrek bij jonge kinderen? en wat weten jullie ervan of de heupen goed zijn etc? Nou ik weet dat dus niet en ik ben blij dat het er is, en nog gratis ook!

20. yeps

yeps Bekend lid

Aug 27, 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb er totaal geen probleem mee dat dochter vlg jaar naar de schoolarts moet. Vind t prima dat ze dan even helemaal wordt bekeken.

Share This Page