steeds zo bang dat ie zich verslikt in stukje koek ofzo

Discussie in 'Voeding' gestart door zonnetjes, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    heb het al een paar keer met brood gehad, gaat laatste tijd trouwens goed, maar ben wel op mn hoede ;)
    vanmiddag een bambix start koekje voor vanaf 6 mnd gegeven, zat ie lekker op te sabbelen, totdat klein stukje afbrak. pff eerst laten zitten, komt goed. toen gekeken, kon het eruit halen. bleek nog best hard te zijn, niet zacht ofzo.

wie herkent dit?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik moet zeggen dat ik me er eigenlijk nooit zo druk om maak. Hier hapt ze soms zelfs aan een stukje appel. Wat ze niet kwijt kan raken, haalt ze er zelf weer uit. Heel soms kokt ze wel eens, maar dan werkt ze het gewoon naar voren om vervolgens opnieuw te 'kauwen' of ze haalt het uit haar mondje.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi!

Het is heel logisch dat je 'schrikt' van je kindje als het gaat kokhalzen o.i.d van stukjes voedsel wat het niet meteen wegkrijgt. De kokhalsreflex van een kindje is echter heel nuttig en wil zeker niet betekenen dat je kleine evt. zou stikken.

De kokhalsreflex van baby's ligt erg ver voorin het mondje. Zo werken ze stukjes voedsel naar buiten die nog té groot zijn om zelf weg te krijgen. Ze proberen het dan idd net zo lang totdat het wel lukt of ze spugen het uit. Naarmate je kindje went aan vaster voedsel, verplaatst de reflex zich naar achteren, om uiteindelijk op dezelfde plek te komen te zitten als bij 'ons' volwassenen.

Toen ik deze info eenmaal had, heb ik me er ook niet meer druk om gemaakt. Ik ben 'gezegend' met een enorme propper als zoon en ik heb hier dus regelmatig een kokhalzend kind (ja, nog steeds, zelfs met 15/16 mnd ;)). Alleen als voedsel echt vastzit in zijn mondje/keel, dan grijp ik natuurlijk in, maar dat is eigenlijk nog nooit gebeurd!
    Daarnaast laat ik hem dus ook zeker niet alleen met eten, maar dat is sowieso niet aan te raden :)

Ik zou als ik jou was je zoontje gewoon goed observeren, maar lekker zijn gang laten gaan. Zeker als het voedsel wat je hem geeft, goed geschikt is voor zijn leeftijd. Als hij zelf lekker kan ontdekken en proberen, zal hij het snelst wennen!

Liefs en succes!! :D

4. adi

adi Niet meer actief

Ik maak me er ook nooit druk om. Ik zie vanzelf dat ze hier te grote stukken weer zelf uit mond halen en dan door midden bijten en vervolgens weer opeten.
    Het kokken komt hier ook amper voor, wel in het begin. Maar ik keek het altijd even aan, het is belangrijk om zelf heeel rustig te blijven dan, want anders kan het kindje indruk krijgen dat er iets aan de hand is, en een angst ontwikkelen voor het kokhalzen.

5. stef25

stef25 Bekend lid

9 mrt 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik daarom nijntje koekjes gekocht deze sabbelen ze zo weg!

6. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    bedankt voor jullie reacties.
    hij krijgt sinds een paar dagen smeerkaas op zn broodje, lekker dat ie het vind! glijdt wat makkelijker.

snap het verder ook niet zo, ik was bij sophie helemaal niet zo.

ach het zal wel overgaan.

7. Trees

Trees Niet meer actief

Wij zijn sinds kort begonnen met bijvoeden en aangezien ze alles naar binnen propt (we voeden volgens rapley) ook regelmatig kokhalspartijen. Ik probeer me er niet druk over te maken en te bedenken dat het er bij hoort. Toch heb ik voor de zekerheid even wat filmpjes op youtube bekeken met wat te doen als je baby stikt (heimlichgreep voor baby's). Lijkt me nooit weg om te weten wat je moet doen als het misgaat en het maakte mij meer zeker. Is misschien nog een tip voor je?

8. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hier ook een kleintje die echt leek te stikken in die bambixkoekjes en broodkorstjes.

Hij brak steeds stukjes af, maar slikte ze niet in. Dus op den duur had hij gewoon teveel in zijn mondje en kon hij het niet aan. Het was volgens mij niet de gewone kokhalsreflex, want het bleef echt vast in zijn keeltje tot hij rode ogen kreeg van het kokhalzen. Was wel eng.

Ik geef hem nu dus kleine stukjes die hij met heel veel moeite zelf van zijn tafeltje opraapt en in zijn mondje doet.

Af en toe laat ik het hem ook zelf doen, maar ik blijf er wel bij om te kijken of hij niet al te grote stukken afhapt.

Deel Deze Pagina