'Oudere mama'

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door grasspriet84, 12 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    hoi allemaal,

Wij zouden graag een tweede kindje willen, maar pas als de oudste 3,5 jaar. Dan zouden we er aan willen beginnen zeg maar.

Ik zou dan 35 jaar zijn. Nu heb ik wel eens gelezen dat het vanaf 35 jaar moeilijker is om zwanger te worden. Klopt dit? wat is jullie ervaring?

Alvast bedankt voor het delen van jullie verhaal. Liefs!

2. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Ik kan een positieve ervaring delen. Wij hebben jaren getwijfeld over een derde kindje waardoor ik plots al 39 jaar was en toen dachten we in april het is nu of nooit en ik was meteen zwanger. Het hoeft dus niet problematisch te zijn, maar het kan natuurlijk wel.

3. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik was op mijn 35ste in een keer zwanger. :D

4. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    En ik was 30 toen we begonnen en ben nog steeds niet zwanger ;). Mijn schoonzus daarentegen is al wat ouder en is drie keer binnen één ronde zwanger geraakt. Het heeft dus puur met geluk hebben te maken, denk ik! Er valt niets over te zeggen van tevoren...

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Het is niet dat het 'ineens' lastiger wordt. Ik geloof dat je al de helft minder vruchtbaar bent op je 30e dan op je 25e. Je vruchtbaarheid gaat langzaam achteruit naarmate je ouder wordt en de kans op afwijkingen neemt toe. Maar het is per persoon afhankelijk hoeveel invloed het heeft op het gezond zwanger worden. En iemand van 20 kan moeite hebben met zwanger worden en iemand anders kan op haar 35e prima snel zwanger zijn.

Maar het zou makkelijk iets langer kunnen duren dan bij de eerste. De vraag is, is dat een reden om er dan eerder aan te beginnen of niet? Ik weet niet waar je rekening mee houdt? Je vraagt het niet voor niets denk ik?

6. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Blijft natte vinger werk. De ene heeft geluk en de ander minder? Op welke leeftijd dan ook. Maar.. ja er wordt wel aangegeven dat je minder vruchtbaar wordt hoe ouder je wordt. Voorbij je 30 wordt het al minder en voorbij 35 nog minder. Daarnaast heb je meer kans op een miskraam en op eitjes met een afwijking. Maar nogmaals; een kans, het hoeft niet.

Voortaan zie je heel veel vrouwen op 'latere leeftijd nog voor kindjes gaan en de meeste worden gezond geboren.

7. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik heb een heel pittige eerste zwangerschap gehad en hulp gehad op de pop-poli. Na de bevalling een postnatale depressie icm een piekerstoornis. Ik ben nog steeds in herstel. Dus dit is de reden dat ik wil wachten als de kleine 3 of 3,5 is. Hij gaat dan al bijna naar de basisschool en dan heb ik niet allebei de kindjes de hele dag thuis en in de luiers. Van mijn psychiater begreep ik dat dit vrij normaal was in mijn situatie. Ik weet ook nog niet of ik het aandurf na dit alles. Daarom wacht ik een tijd tot ik me weer helemaal goed voel. Alleen ben ik een beetje bang dat mijn leeftijd een rol gaat spelen. Vandaar mijn vraag. :)

8. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik was bij ons zoontje in de eerste ronde al zwanger. Dus dit ging heel snel. Geen idee of dit bij de tweede ook zal zijn, maar ik durf het risico niet aan. Het risico dat ik weer snel zwanger ben en het psychisch nog niet aan kan zeg maar.

9. klaver85

klaver85 Bekend lid

26 nov 2014
    757
    182
    43
    Screenshot_20170612-215159.png

Vind dit wel een mooie grafiek, hwt is natuurlijk een gemiddelde. Vanaf 37 jaar verminderd de vruchtbaarheid een stuk sneller.
    Blijft natuurlijk gewoon een gemiddelde, je kunt geluk of pech hebben

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Maar het belangrijkste is dat jij goed in je vel zit voordat je aan een evt volgende begint toch? Ik zou dan mijn leeftijd/afnemende vruchtbaarheid niet als een belangrijke reden zien om er eerder voor te gaan. Je kindjes (de ene die je al hebt en die in de buik) hebben er niks aan als jij je ergens instort waar je helemaal niet aan toe bent.
    En er zijn genoeg moeders die 35 of ouder zijn wanneer ze zwanger zijn/worden van een tweede.
    Dus wat dat betreft zou ik me persoonlijk geen zorgen maken. :)

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben een maand voor mijn 35e bevallen van de eerste, een maand voor mijn 37e van de tweede en kreeg een kado-zwangerschap op mijn 38e. De eerste twee beide in de vierde ronde zwanger geraakt. Derde door pilwissel een kadootje (helaas afgebroken ivm trisomie18 bij ons zoontje) Noot.... mijn partner is tien jaar ouder dan ik ben...

Dus ja, het zegt niet direct heel veel.

12. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Ff een voorbeeld: mijn moeder was 22 toen ze ging proberen voor kinderen. Mijn oudste broer werd geboren toen mijn moeder 28 was, ze had er dik 5 jaar over gedaan. Mijn andere broer was binnen 6 maanden raak. En van mij meteen. En bij mij was ze al 33. Je zou bijna kunnen stellen dat mijn moeder vruchtbaarder met de jaren is geworden (grapje).

En ik ben net 29 geworden en met 27 gaan proberen, ik heb er 15 maanden over gedaan. Leeftijd is een factor, maar ik denk zelf dat je ook een flinke portie geluk moet hebben.

13. goedehoop

goedehoop Lid

10 aug 2014
    36
    1
    8
    Vrouw
    Ben op me 37ste voor het eerst zwanger geworden 38 ben ik mama geworden daarna zelfde jaar zwanger van 2de en 39ste voor tweede keer mama en nu na 1 keer gemeenschap zwanger van de 3de op mijn 40ste. Dus het kan allemaal hahaha

14. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Fijn om jullie ervaringen te lezen. Dit stelt mij enorm gerust.

@Eppo82 Je hebt ook gelijk hoor. Eigenlijk 'mag' ik hier nog niet mee bezig zijn van mijn psychiater, omdat ik me dan druk maak over dingen die nog lang niet aan de orde zijn. Alleen zat ik een beetje met mijn leeftijd.

Heb altijd gedacht dat ik jong moeder zou zijn (midden 20), maar we hebben eerst andere keuzes gemaakt in ons leven. Ben ik ook erg blij mee hoor! Eerst een studie begonnen op mijn 22e en op mijn 27e afgestudeerd. Nu pluk ik daar zeker de vruchten van. Alleen bleef 'leeftijd en kindje' in mijn achterhoofd. Ik dacht dat ik mazzel had toen ii zo snel zwanger raakte op mijn 30e, maar zie in de grafiek dat dit wel meevalt.

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ons eerste kindje word geboren als ik bijna 39 ben. Daarna gaan we ook nog proberen een broertje of zusje te krijgen.
    Als je nog niet in de overgang zit kan je prima op latere leeftijd nog een kindje krijgen.
    Was dat kansloos dan zouden ziekenhuizen ook niet behandelen tot 43 jaar. :)

16. jeshh

jeshh Niet meer actief

Ik was bijna 35 toen we begonnen en net 37 toen ik zwanger werd middels de mmm.

Tsja, het kan mazzel zijn dat je direct (of snel) zwanger wordt, of minder mazzel als het langer duurt. Leeftijd zal er absoluut mee te maken hebben.

17. droomwens79

droomwens79 Niet meer actief

Ik ben 38 en bezig ook voor mijn 2de kindje:D:D

18. Lysta

Lysta Bekend lid

4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    De kans die je elke maand hebt om zwanger te worden neemt wel af met de leeftijd, maar zoals je hierboven van een aantal ook leest kan het toch nog meteen lukken (en de grafiek eigenlijk ook zegt). Het is wel zo dat je na een half jaar al aan de bel mag trekken als je ouder bent dan 35 en het nog niet gelukt is om zwanger te raken in plaats van na één jaar.

grasspriet84 vindt dit leuk.
  19. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ik was 37 toen ik zwanger van de eerste werden het was in de 3e ronde raak

grasspriet84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina