tepels voorbereiden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Hansje123, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Ik zat nogal te twijfelen of ik borstvoeding wil geven, aangezien in mijn omgeving aardig wat mensen dlechte ervaring hebben. Borstontstekingen etc.
    Toch wil ik het wel gaan proberen.

Nu vroeg ik mij af of ik mijn tepels kan voorbereiden. Ik lees wel dat ik ze niet mag wassen met zeep. Maar toch blijven mijn tepels erg droog. nu smeer ik ze nog in met vette creme, maar straks kan dat natuurlijk niet als de kleine eraan moet. Wat kan ik doen om mijn tepels vetter te krijgen, zodat ze straks vet en stevig genoeg zijn en zo de kans op kloofjes/ontstekingen straks te verminderen.
    of veranderen ze nog meer in de loop van de maanden.

heeft iemand tips of ervaring hiermee?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij wordt het afgeraden je tepels 'voor te bereiden' (alleen als ze echt ingetrokken zijn). Ik doe er ook niets aan, gewoon onder de douche wassen met douchegel en voor de rest nada!

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als je eenmaal borstvoeding geeft, mag je altijd bepanthen erop smeren. Dat kan voor je kindje dan ook geen kwaad zover ik weet. Dus ik denk dat ik in jouw situatie dat zou doen...

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    De eerste twee weken zijn ook niet prettig voor je tepels dus ik zou me daar in elk geval op voorbereiden.

En de borstontsteking kun je misschien niet altijd voorkomen maar als je kindje goed van elke borst drinkt en je daarnaast de borsten af en toe masseert kom je een heel eind.

Ik heb de eerste twee weken wel als pijnlijk aan de tepels ervaren maar daarna was het helemaal goed.

Ik heb geen ontsteking aan de borsten gehad.

5. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ik heb mijn borsten niet voorbereid. Heb gelukkig ook geen problemen gehad met mijn borsten, terwijl ik 9 maanden borstvoeding heb gegeven. Enige probleem was er bij het kolven op mijn werk genoeg uit te wringen.
    En mijn dochtertje was in het begin te zwak om aan de borst te drinken. Ben toen begonnen met een tepelhoedje in het ziekenhuis, maar met behulp van de kraamverzorgster thuis had ik die tepelhoedjes niet meer nodig. Misschien dat die wel een uitkomst kunnen bieden als je wel problemen hebt met je tepels.

Laat je niet te bang maken met alle enge verhalen, begin gewoon. Borstvoeding is iets natuurlijks, we zijn zoogdieren. In arme landen is dat alles wat baby's krijgen. Dus blijkbaar gaat het toch vaker goed dan niet goed, anders waren we al uitgestorven ;).

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik doe niets bijzonders, heb ik bij Eva ook niet gedaan. Ik heb vrij 'kloofgevoelige' tepels en ik verwacht wel weer kloven straks de eerste week, maar daar kom ik ook wel weer overheen. Bepanthen mag je inderdaad altijd smeren, je hoeft je tepels dan niet schoon te maken als je kindje gaat drinken.
    Borstontsteking kan je voorkomen door je kindje goed en vaak aan te leggen en door onder een warme douche je borsten te masseren (als dat een beetje te doen is met de stuwing, bij mij deed het erg pijn). Maar de een zal er ook wel gevoeliger voor zijn dan de ander. Ik heb regelmatig harde plekken gehad, heb weinig gemasseerd en heb geen borstontsteking gehad.

7. 894hi

894hi Niet meer actief

niks aan doe.. ik geef nu bijna 8 maanden fulltime borstvoeding.. en heb inmiddels wel wat eelt gekweekt hoor :p

in het begin tepelkloven gehad maar dat was door het verkeerd aanleggen... nooit borstondsteking enz... en dan moet ik zeggen ik had altijd hele zachte tepels... en nergens last van gehad

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat ik lees, is dat juist afgeraden wordt om je tepels voor te bereiden. Ik heb de vorige keer geen last van mijn tepels gehad (ondanks spruw en verkeerd aanleggen!)

9. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik heb dat ook gelezen, maar heb vrij droge tepels. Om ze zo nu en dan beetje te verzorgen gebruik ik sudocrem en dat helpt heel goed! Wordt daar ook voor aangeraden.

Voor de rest, ik laat me ook niet opjutten door allerlei angstverhalen. Op de een of andere manier voelen vrouwen zich ook vaak genoodzaakt horrorbevallingen op te lepelen. Het is ook minder 'leuk' om te melden dat alles goed gaat he?

Dus laat je niet opstoken en probeer het gewoon. Lukt het niet, ook geen man over boord toch?

10. nony

nony Fanatiek lid

4 mei 2007
    3.308
    241
    63
    nh
    Wisseldouche dat is zowiezo goed voor je borsten...

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Sudocrem droogt toch juist heel erg uit door de zink die erin zit? Ik moet er niet aan denken om dat op mijn tepels te smeren hoor, heb er ook nog nooit van gehoord dat het goed is voor je tepels. Het is zelfs voor babybillen niet atlijd goed.

Deel Deze Pagina