Mogen we dit eten ??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sappie, 15 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sappie

sappie Fanatiek lid

Hallo meiden (en misschien mannen),

Kan iemand me vertellen of ik rambol (die kaas met walnoten) mag eten?? K vind dat zooooooooo lekker, maar twijfel of t mag.

XX sappie

2. Carmen

Carmen Fanatiek lid

2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Als er "au lait cru" opstaat niet, anders wel.... (dus geen rauw melkse kazen en de rest wel) Dit is al heel vaak op een topic geweest, even zoeken dan vind je heel veel info....

In de supermarkten etc zijn de kazen (bijna) nooit van rauwe melk, maar gewoon gepastauriseerd, net als Rambol, bijvooorbeeld.

3. sappie

sappie Fanatiek lid

oke, bedankt, zal wel even gaan zoeken.

4. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Rambol is geen probleem hoor, heb ik ook gegeten tijdens m'n zwangerschap.
    Nog veel succes toegewenst met je zwangerschap!

Liefs kathy

5. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Dan heb ik ook nog een vraag..(wil geen nieuw topic beginnen)
    Mogen we zachtgekookte eieren eten, ik ben daar dus nu echt gek op, maar ik durf niet.

6. mad

mad Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    nee je mag geen zacht gekookte eieren! maar met pasen was hier ook een topic over! moet je ff zoeken!

x

7. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Sorry, niet goed gezocht!! :oops:

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    waar heb je die bull vandaan??? daar ben ik wel benieuwd naar.

tuurlijk mag je wel eieren eten als je zwanger bent, maar net als normaal wanneer je niet zwanger bent normaal, niet TE veel....

:D

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
  10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Pim heeft aan de vk gevraagt hier op het forum en die zegt zacht gekookte eieren liever niet!!

Dus zo bull is het ook weer niet..

11. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    ik las het ook op 2e paasdag, toen ik er al 2 op had :rolleyes:

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja iedere vk is anders, weet niet waar deze vk haar praktijk heb, maar weet je wat het is, iedereen heeft zijn of haar eigen ideën over bepaalde dingen (vk's en ha's) wie zegt nou welke gelijk heeft???

ga dan de feiten maar bij elkaar zoeken vindt ik, welk kind is er geboren met een bepaalde afwijking waarvan ze daadwerkelijk kunnen zeggen, "ja maar mevrouw, u heeft te veel eieren gegeten?? (wat is veel?)

of ja maar mevrouw u bent 1x per week naar de sauna geweest.

man als je nou eens goed oplet en je leest waarvan je wel niet allemaal K van kunt krijgen, dan zou niemand meer normaal eten, tegenwoordig zitten er in bijna alle voedingen K verwekkende stoffen...

tegenwoordig is het leven alleen al een groot risico....wil je alle risico's uitbannen in je zwangerschap en je leven 1 tip..

blijf lekker binnen...laat je boodschappen halen zodat je niet naar buiten hoeft om al die schadelijke stoffen in te ademen die je inademt van alle auto's - scooters etc. - geen risico om een ongeval te krijgen etc. etc.ga zeer zeker nooit uit, wie weet adem je wel bacteriële stoffen in van een ziek iemand, of adem je rook in van een roker etc etc

en drinken en eten?? drink alleen nog maar GEKOOKT water...eet alleen nog maar 100% scharrelvlees (en zelfs dat is nog geen eens 100% behalve 100% in je portemonee) en jeetje weet ik veel wat nog meer, er is tegenwoordig niks meer waar niet bepaalde stoffen aan zijn toegevoegd die niet helemaal goed zijn....

weet je wel hoeveel injectie's een kip heeft gehad voor het uiteindelijk op jouw bordje beland??? 15

wil jij weten wat voor voer de varkens (die je dagelijks op je bord hebt) naar binnen schrokken....

wil jij weten hoe de vis tegenwoordig bewerkt is om langer houdbaar te zijn (om nog maar te zwijgen over de houdbaarheids datum van de melk tegenwoordit)

en dan wil ik nog niet eens over het rundvlees beginnen, want ik denk dat als ik alles opnoem er ineens een vegetariërhype komt... ;)

leef je leven toch zoals je gewend bent, alleen een klein beetje pas op de plaats kan geen kwaad!!

have fun

13. Ooievaar

Ooievaar VIP lid

22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Einde discussie....

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    en heeft de vk hier op het forum ook gemotiveerd aangegeven waarom liever niet??? of wat de aangrensende risico's zijn van zacht gekookte eieren eten??? of gold dat als je elke dag 2-3 eieren zou eten??

dat is algemeen bekend dat je eigenlijk maar 2-3 eieren per week zou mogen eten.....dat heeft niks met zwangerschap te maken, dus daar ben ik wel benieuwd naar eerlijk gezegd.

moet je eens kijken hoeveel kinderen er in januari geboren worden die verwekt zijn tijdens de paasdagen van wie de moeder zo veel zacht gekookte eieren heeft gegeten (waaronder ik)...en ploep heerlijk gezond kindje, net als 99% van alle bevallingen in januari denk ik... :)

15. Ooievaar

Ooievaar VIP lid

22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Dit is wat de verloskundige voor antwoord heeft gegeven..

ik zou het niet doen voor alle zekerheid. De kans dat je er een voedselinfectie van krijgt is erg klein in Nederland, maar toch, je wilt niet beroerd zijn, zeker niet als je zwanger bent. Voor de zwangerschap kan het volgens mij geen kwaad, je kunt er alleen zelf goed ziek van worden.

Mirjam

Dus het is meer vervelend voor jezelf en niet voor je kindje

16. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Het gaat hier om ZACHT gekookte eieren. Het is toch logish dat je dat niet mag eten... het is niet goed verhit en er kunnen sanmonella bacterien in zitten! Daar gaat het om. Dat is al jaaaaaaaaaaren bekent en niet iets nieuws. Ik eet echt NOOIT zacht gekookte eitjes. En ik eet er elk weekeind wel 4 (zat. 2 en zon. 2) dus dat kan echt geen kwaat hoor.

Ook al ben je niet zwanger een zacht gekookt ei is dus NOOIT goed ;) je kunt er echt heel ziek van worden....

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    maar zoals ik al eerder aangaf..dan graag gemotiveerd....een pagina bijvoorbeeld van een of andere huisartens site of vk site waar dat staat beschreven...

er is niks mis met zacht gekookte eieren mits zoals al aangegeven in beperkte mate...2-3 per week..niks mis mee 2-3 per dag, heel heel slecht ook als je niet zwanger bent...

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Een positieve kijk op ei

• Eieren zijn een goede bron van biologische hoogwaardige eiwitten (zij bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding);
    • Eieren en in het bijzonder de dooier is een goede bron van ijzer, choline, foliumzuur, de vitaminen B2 en B12 en van de vetoplosbare vitaminen E en D;
    • Eieren bevatten de carotenoïden luteïne en zeaxanthine (antioxidanten) die mogelijk bescherming kunnen bieden tegen ouderdomsgebonden oogziekten zoals cataract en maculadegeneratie (antioxidanten maken vrije radicalen onschadelijk die schade kunnen aanbrengen aan een cel en een belangrijke rol spelen in het verouderingsproces);
    • Een gemiddeld gekookt ei (± 60 g) levert ongeveer 90 kcal;
    • Eieren maken deel uit van de voedingsdriehoek, zij behoren tot de groep vlees, vis, eieren en vervangproducten die in hoeveelheden van 75 tot 100 g per dag bijdragen tot een goede voeding.

zie ook artikel : De Voedingsdriehoek: de basis van elk voedingsadvies

Kortom, eieren zijn lekker, voedzaam, gemakkelijk en snel klaar te maken, gedurende ongeveer 3 weken houdbaar in de koelkast en goedkoop. Behandel ze met zorg: bewaar eieren (ook gekookte) altijd in de koelkast en kook ze voldoende gaar.

zie ook artikel : Hoe vers is een ei?

zie ook artikel : Een eitje, wie lust het niet?

Maar hoe zit het met de cholesterol?
    In haar voedingsaanbevelingen voor België raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om niet meer dan gemiddeld 300 mg cholesterol per dag in te nemen. Te veel cholesterol in het bloed verhoogt immers het risico op hart- en vaatziekten. Het wit van ei is vrij van cholesterol, de eidooier daarentegen bevat gemiddeld 200 mg cholesterol. Wanneer andere bronnen van cholesterol zoals vlees en vleeswaren, gevogelte, volle melkproducten, kaas en gebak worden beperkt, kan een ei perfect in een gezonde dagvoeding passen.

Het ei heeft in vergelijking met de andere bronnen van cholesterol bovendien het geluk relatief arm te zijn aan calorieën en verzadigde vetzuren. Verzadigde vetzuren hebben een belangrijker effect op het bloedcholesterolgehalte dan cholesterol uit de voeding. Daarnaast wordt ook onderzocht of de gezondheidsbevorderende effecten van andere voedingscomponenten aanwezig in het ei, zoals antioxidanten, onverzadigde vetzuren, foliumzuur en andere vitaminen van de B-groep, het minder gunstige effect van het eicholesterolgehalte op hart- en vaatziekten niet enigszins compenseren.

Het komt erop aan de totale dagvoeding in het oog te houden. Een gezonde dagvoeding bevat weinig vet en vetrijke producten, is rijk aan groenten, fruit, volkorengraanproducten en geeft de voorkeur aan magere vlees- en zuivelproducten en vis. Voor wie gezond is en gezond eet kan ook af en toe een ei in plaats van een stukje vlees of vis bijdragen tot een gezonde en gevarieerde voeding.

bron :

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1481

19. Ooievaar

Ooievaar VIP lid

22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Pffff wat een discussie over een ei... ;)

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja ooievaar een ei hoort erbij.. ;)

Deel Deze Pagina