Meiden! Afgelopen donderdag hebben we een echo gehad om te kijken of er een intacte zwangerschap is. We hebben al een dochtertje van twee en voor haar hebben we een miskraam gehad, vandaar de onzekerheid en nu eerder een echo. Ik ben nu 7.3 wk zwanger. Afwachtend en hoopvol gingen we dus afgelopen week naar het zh voor een echo. Ik voel me heel goed, niet misselijk, dat had ik bij mijn dochtertje behoorlijk, dus ik was vrij onzeker of het nu wel goed zat! Daar lag ik, hopend op een intacte zwangerschap en mooi kloppend hartje, keken we naar het scherm! En daar was ons minimensje, wauw!! Een mooi kloppend hartje, mooi op schema! En meteeen erna het bericht: en daar nog een kloppend hartje, het zijn er twee! Wat?!? Overdonderd staarden we naar het scherm, twee? Dit komt niet voor in onze families, we zijn nog jong, op de natuurlijke manier zwanger geworden, dus tjee.... twee wonders was een complete verrassing! Echter, matig enthousiast, want een kindje was prima mooi op schema, het andere, tweede kindje klopt niet helemaal met termijn en is iets kleiner wat kan wijzen op een een vruchtje wat niet helemaal in orde is en afgestoten kan worden. Dit kan ten koste gaan van het goede vruchtje helaas is ons verteld. Of het kan uiteraard ook goed gaan en dat bij de volgende echo het kleine kindje is 'bijgetrokken' en we wel twee wonders kunnen verwachten. Of het kleine kindje gaat mis en wordt opgenomen in baarmoeder en het goede kindje groeit gewoon door (vanishing twin). Dus het kan nog alle kanten op en je kan er nu nog geen zinnig woord over zeggen! We krijgen volgende week weer een echo bij de gyn om te kijken naar de groei van de twee. Aan de hand daarvan weten we dus meer. Er gaan dus veel scenario's door ons hoofd, willen er nog niet teveel aan denken, maar dat doe je toch he?! We wachten dus nu de echo af van volgende week en laten de natuur nu maar haar werk doen. Wie heeft er iets soortgelijks meegemaakt? En hoe is dit afgelopen (positieve en minder positieve verhalen uiteraard welkom!) Liefs Hummie.
Hummie toch .... Jeetje, wat lijkt het verhaal op dat van ons.. kan je je dat nog herinneren? Ik zag dat je in het andere topic gereageerd had Ik zal zo even reageren daarop! On topic, weten ze hoeveel het andere vruchtje achter liep? Of konden ze daar nog niks over zeggen? Ik weet nog toen ik bij mijn jongens voor de eerste echo ging (6w3d) dat er eentje een goede hartslag had en de ander een matige hartslag. Die liep ook wat achter qua groei. Maar zoals je weet is dat uiteindelijk helemaal goed gekomen! Weten ze ook of het een-eiig of twee-eiig is? Met twee-eiig kan het zijn dat het kindje wat achter loopt, later ingenesteld is! Zoals bij ons het geval was! Jeetje meid, ik ga duimen voor je dat alles goed mag gaan!!
Leliana! thanx voor je reactie! Ja wat een nieuws he?! Wat goed om van je te horen, doet me echt goed! Meid.... ja weet nog heel goed dat het bij jullie spannend was in het begin, maar dat het net zo als bij mij nu is, wist ik niet meer! Fijn om dit nu met jou te kunnen delen! Ja erg spannend nu pffff! Dit hadden we nooit verwacht zeg! We wachten nu maar op de volgende echo! Het doet me nu echt goed om met 'lotgenoten' hierover te kunnen praten! Liefs Hummie
Ja, ik snap het! Er zijn natuurlijk nu zoveel dingen die je moet laten bezinken! Het feit dat het er twee zijn , of het allemaal wel goed komt met het zwakkere kindje én of het sterke kindje en eventuele afstoting (wat ik niet hoop ) van zijn/haar brusje aankan! pff! Ik voel met je mee! Wat kan een week dan ineens lang duren! Ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn!
oh en leliana.... beide hartslagen waren wel in orde, alleen groote van tweede vruchtje blijft dus iets achter. Het ene kindje is nu bijna 1 cm (0,95 mm), het andere 0,65 mm, ze heeft niks over dagen gezegd. En idd kan de groote bij twee eiige niet gelijk opgaan hebben we al gelezen. De echoscopiste was een verpleegkundige die alleen echo's maakt en is dus geen arts of gyn. Ze kon en mocht er nog niet teveel over zeggen. Vandaar volgende week nader onderzoek bij de gyn. Dan zal blijken hoe en of ze verder gegroeid zijn. Spannende tijden! Ik zal even in het andere topic lezen hoe het je verder vergaat, ben heel benieuwd! liefs!
Elke keer bij de metingen bij ons is de een ook vier dagen kleiner dan de ander. Maar onze gyn zegt steeds dat dat heel normaal is, geen gevaar.
Bij ons was het ook zo dat er een groeiverschil zat tussen de 2. Er zat een week verschil qua groei in. Later in de zwangerschap werd dat meer en moest ik meer rust gaan houden.(1 1/2 week verschil) Uiteindelijk is dit de laatste weken van de zwangerschap bij getrokken. en toen ze geboren werden was het verschil maar 1 cm.
Dankje dronty voor je reactie! uit deze reacties begrijp ik dat het dus niet meteen hoeft te betekenen dat het misgaat! Goh.... terwijl wij eigenlijk meer na het verhaal van de echoscopiste begrijpen dat de kans dat het niet goed zit erg aanwezig is. Het blijft gewoon afwachten tot nader onderzoek, meer kunnen we nu niet doen. Wel ontzettend fijn te horen dat het niet meteen altijd mis hoeft te zijn, maar dat het ook goed kan gaan! We hopen gewoon enorm dat we iig over een paar maanden 1 kindje mogen vastouden en bij een wonder misschien wel twee! Het lijkt ons wel enorm pittig hoor, twee babytjes met een peuterpubertje ernaast! Maar dit wordt ons gegeven, we zijn er erg dankbaar voor! en hoe het ook loopt, we slaan ons er vast doorheen! liefs hummie
Gerbera, 16 weken, gelukkig door de eerste kritieke weken heen dus! Bijna op de helft en dan de 20 wk echo! Hoe vaak krijg je een echo? En komt bij jou het verschil in grootte ook doordat ze tweeeiig zijn, de een later ingenesteld dan de ander? Dat heb ik vernomen van iemand anders dat verschil in grootte in het begin daardoor kan komen.
Hallo Hummie, Gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap!!! Een tweeling is zo bijzonder! Ik heb een tweelnig van 6 jaar oud. Toen ik 6 weken zwanger was van hen bloedde ik en heb ik een echo gehad. Daar was 1 mooi rond vruchtzakje te zien, met een kloppend hartje, en 1 onregelmatig vruchtzakje zonder kloppend hartje. De gynaceloog zei toen dat ik waarschijnlijk bloedde omdat het 2 kindje niet ontwikkelde en afgestoten werd. Op de 2e echo, 10 weken, waren er (onverwacht dus, want ik dacht dat het er nog maar 1 was!) 2 rondspartelende kleine hummeltjes te zien, waarbij je totaal geen verschil meer zag. En ze hebben zich heel de zwangerschap door (ongeveer) gelijk ontwikkeld. Dus het kan inderdaad alle kanten op met zo'n vroege echo. Geniet van je zwagerschap!! Groetjes, Dalia
Hallo Hummie, Als jullie het goed vinden ga ik dit topic ook even volgen. Wij hebben 1,5 week geleden een hele vroege echo gehad dit om een bbz uit te sluiten. En tot onze verassing waren er 2 vruchtzakjes te zien. 1 van 5 mm en 1 van 6 mm. Ik was toen 5,2 wkn zwanger dus alle kans nog op een vanishing twin vertelde de gyn. As woensdag krijgen we weer een echo. Hoop zo dat er iig 1 kloppend hartje te zien is. Spannende dgn dus! Wanneer krijg jij je volgende echo? Liefs mamakaatje
Daliia, thanx voor je reactie! Weer een positief verhaal! Het is nu dus echt afwachten hoe het tweede kindje volgende week op de echo zich heeft ontwikkeld... Heel spannend inderdaad! Wat leuk dat jullie weer voor een derde gaan! Succes, hopelijk is het gauw raak! Hoe vond jij het een tweeling bevalling en de eerste periode erna? Heb je bijvoorbeeld borstvoeding geprobeerd? Het lijkt me echt pittig! (hier nog een peuterpubermeisje van 2,5 dan ernaast) maar goed, zoveel vragen die nu door je hoofd malen! Eerst de volgende echo maar afwachten! Stiekem moet ik hè vertellen dat we eerst erg schrokken van twee en dat nu na een paar dagen ik het steeds meer bijzonder vind worden! Wegzonden het heel erg vinden als nr 2 het niet red, dus duimen en hopen tot volgende week! (heel verhaal geworden ) Mama Kaatje, ja tuurlijk, lees mee, welkom! Wat spannend ook voor jou zeg! Nog zo pril, dat is idd erg onzeker. As woensdag dus wat meer zekerheid! Sterkte nog even met afwachten! Jij hebt ook een dochtertje van nu 4 zo te lezen ernaast? Wij een meisje van twee. Is wat hè dat je dan voor een 'tweede' gaat en je krijgt er misschien meteen een derde bij?! Wij hebben altijd een wens voor 3 kindjes gehad, maar nooit bedacht dat 2 en 3 tegelijk wellicht mogen komen!! Wij krijgen nog begin Vd week een oproep Vd Gyn voor de echo, zal waarschijnlijk woe of do zijn! Laat je weten hoe het gegaan is woensdag? Ik duim voor je dat iig 1 mooi tikkend hartje te zien is en misschien wel twee! Liefs hummie
Heej ladies, Spannend zeg! Hier ook zwanger van een tweeling, bij mij lopen ze vanaf het begin aan eigenlijk gelijk een paar mm verschil maar volgens de gyn goed op schema. Volgens de gyn heb ik ook wel een goede tweeling zwangerschap want t kwam idd vaker voor dat een vruchtje achterblijft. Na de 24 weken wordt t spannender dan krijgen ze ruimte gebrek maar dat duurt nog 5 weken Succes allemaal met de zwangerschap
@ Hummie: Ja, wij vinden het erg leuk om voor een derde te gaan. Hoop eerlijk gezegd wel dat het een derde wordt, en niet een derde en een vierde . De tweeling bevalling was wel heftig. Ik zou een natuurlijke bevalling hebben, eerste kindje lag voor het bekken met het hoofdje naar beneden, maar niet ingedaald. Tweede kindje lag in stuit. Mijn water brak ('s nachts) en ik kreeg weeen, maar geen ontsluiting. Na een middag van stormweeen hebben ze toen 's avonds toch een keizersnede gedaan, omdat ik totaal geen ontsluiting kreeg. De zwangerschap ging wel helemaal prima trouwens. Ze zijn geboren 3 dagen voor mijn uitgerekende datum, en waren 3.2 en 3 kg. En hoewel ik een onwijs dikke buik had, heb ik eigenlijk geen bijzonder zwangerschapskwaaltjes gehad. De eerste periode is inderdaad echt wel zwaar, vooral door de gebroken nachten. Ik had gelukkig 1 goede slaper na een aantal weken (en 1 slechte ). Ik heb ze allebei borstvoeding gegeven, en dat ging prima. Daar kreeg ik nogal wat sceptische reacties over van allerlei mensen die zeiden dat dat niet kon, dat ik nooit genoeg melk kon hebben voor allebei enz, maar ik wilde het heel graag, en ik had ook echt genoeg melk. Ik heb ze lang gevoed (meer dan een jaar). Ik ben ook echt blij dat ik dat ik ze borstvoeding gegeven heb, want je bent echt even 1 op 1 met je kindje, en dat is niet vanzelfsprekend met een tweeling: je meot altijd je aandacht verdelen. Dus ik vond die momenten van rustig borstvoeding geven echt heerlijk. En als ze eenmaal een jaar en ouder zijn, dan is het helemaal geweldig, want ze hebben heel veel plezier aan elkaar. Ze trokken echt al snel samen op. Ook al kunnen ze nog niet echt samen spelen, ze kijken wel naar elkaar, doen elkaar na, en houden elkaar zo bezig. En wij schrokken ook echt hoor, toen we zagen dat het een tweeling was. Het duurde echt een aantal dagen voordat ik aan het idee gewend was en het leuk en bijzonder begon te vinden. Nu kan ik alleen nog maar zeggen dat het geweldig is! Sorry, dit is wel een superlang verhaal geworden! Groetjes, Dalia
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Tweelingen zijn erg leuk Bij mij liep van het begin van de zwangerschap ook 1 baby achter. Dit is de hele zwangerschap zo geweest. Heb me er nooit zorgen over gemaakt en mijn gyn ook niet. Zal voor je duimen dat alles goed blijft gaan!
Goedemorgen hummie, Spannend allemaal en zo zie je heel veel goede aflopen. Ik begrijp je heel goed goed. Ik kreeg ook een vroege echo ivm 2 bbz achter de rug, en idd 2 vruchtzakjes. Nog geen hartaktie. Ze waren toen wel even groot, maar het kon nog alle kanten op. Met 7 weken had ik bloedverlies en toen op de echo bleek dat 1e het erg goed deed en de andere was gestopt met verder groeien. Toen zeiden ze iid dat het kon zijn dat het werd afgestoten door mijn lichaam. Ik kreeg wekelijk een echo om het in de gaten te houden. Met 9 weken begin ik weer met vloeien, heftig nu, maar daar bleef het bij dit heeft nog geduurt tot na 11 weken. UIteindelijk ben ik nu 13 weken en de zwangerschap heeft de strijd van de miskraam gewonnen want alles gaat goed. Echter op de echo's zie je nog steeds het 2e zakje. Dit kan in de loop van de tijd oplossen zegt mijn gyn. Toen we hoorde van 2 schrok ik ook een beetje wij hebben er ook 1 van bijna 3 rond lopen, maar het idee went zo. Dus toen uiteindelijk bleek dat het maar 1 werd was het toch best een beetje zuur zeg maar omdat in mijn hoofd het plaatsje al klopte. Ik ben iig heel blij dat we er 1 mogen krijgen want het is toch enonzekere tijd. Maar hoe dan ook alles komt goed. En bij jou ziet het er heel positief uit met hartjes !!
Meiden wat fijn om jullie ervaringen te lezen, doet me echt goed! Ongeduldje, alweer 19 weken, bijna de 20 weken echo! Spannend zeg! Bij jou dus gelukkig ook weer een positief verhaal terwijl het in het begin spannend was! Laat je het hier even weten hoe 20 weken echo was? Ik duim voor je dat alles er goed uitziet! Dalia, meid, knap hoor een dik jaar BV geven bij een tweeling! Hoe heb je dat gedaan? tegelijk aanleggen of om en om? En goed dat je hebt doorgezet ondanks negatieve reacties om je heen! En wat heb je ze lang gedragen zeg! Bijna tot de uitgerekende datum, dat hoor je niet veel met een tweeling! En als ze zo lang gedragen zijn hebben ze ook wat meer bij te zetten he, wat meer weerstand! Heftig idd zo'n bevalling waarbij je eerst de ontsuitingsweeeen hebt gehad (en er dan bijna hoort te zijn met je voledige ontsl) en alsnog een keizersnede! Maar goed als ze maar gezond een wel op de wereld komen he, via welke weg dan ook! Jada, dank voor je reactie! Fijn dat bij jou alles goed is gegaan, weer een positief verhaal! Bedankt voor het duimen! Hoe gaat het met jou twins? hoe lang heb jij ze gedragen en hoe zwaar waren ze bij de bevalling? Noel, bedankt voor je reactie! Wat spijtig dat je 1 vruchtje moest verliezen! Kan me helemaal voorstellen dat je toch gaat nadenken over twee (dat doen wij ook) en je er dan langzaam aan went, dan is het na eerst te zijn geschrokken idd toch erg zuur dat de tweede is weggegvallen! Wat is het spannend geweest bij jou zeg... Want de miskraam van de een kan ten koste gaan van het goede vruchtje is ons verteld! Wat fijn voor je dat het goede vruchtje het heeft gered en veilig verder groeit in je buik! Gelukkig nu door de kritieke weken heen! Ik duim voor je dat je buikbeebje mag uitgroeien tot een gezond voldragen minimensje! Hier gaat het even iets minder, eergister iets (oud) bloed bij toilet gaan,gister ook, met iets helder rood en vandaag weer ietsjes oud bloed.... Ik had het bij mijn MK ook, maar ook bij mijn goede zwangerschap, helderrood zelfs bij 7 weken. Dit was waarschijnlijk vh innestelen, dit kan nu dus ook zo zijn. Het zet ook niet door, het is met vlagen iets. Dus ik weet dat het niks hoeft te betekenen maar goed je wordt er weer superonzeker van! Gelukkig hebben we net een echo gehad waarbij de twee het goed deden, anders had ik meteen bij de VK aan de bel getrokken vandaag. Nu eerst maar afwachten! Hopend dat we gauw deze week de echo bij de gyn krijgen! Langzaamaan went het idee zelfs al een beetje van twee en vinden we het best bijzonder! Dus op hoop van zegen! Liefs Hummie
Net telefoontje gehad van Gyn: as woensdag echo! Dan weten we meer! Duimen jullie mee dat ze het goed doen?! Het wordt nu echt spannend... Was het maar vast woensdag! liefs humm