Hai allemaal. Afgelopen weekend zei mn moeder dat je beter niet kan strekken en zwaar kan tillen als je zwanger bent en nou vroeg ik me af of dit ook zo is als je pas zo kort zwanger bent als ik!? Mn moeder is natuurlijk van wat langer geleden en ze zei dat je vroeger de was bijvoorbeeld buiten niet meer op mocht hangen van de vroedvrouw (zoals dat toen heette ) omdat je dan te lang gerekt was. Moest vandaag op mn werk veel zware dingen tillen en ook hoog wegzetten en toen kreeg ik wel licht pijn links en rechts onderin mn buik. Niet heel erg, maar een beetje als ovulatiepijn voelde het. Weet iemand of dit gewoon iets anders is? Ben benieuwd, liefs
ik doe er zwaar werk en maak z'n 20 bedden op per dag (zwaar beddengoed tillen) en maak z'n 15 badkamers compleet schoon dus ook boven mijn hoofd. ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden maar denk dat als je het al erg lang doet en het gewent bent het niet zoveel effect heeft. vroeger werd gezegt dat als je je rekte de navelstreng bij de baby om zijn nek heen ging maar dit lijkt me maar een fabeltje want anders ligt die van mijn nu helemaal in de knoop. je moet geen zware dingen boven je macht tillen want dit is zowiezo slecht als je niet zwanger bent en als je wel zwanger bent zal ik dit zeker niet doen en pijn is vaak een teken dat het net te veel is. je zult niet meteen een miskraam krijgen maar bij me vorige zwangerschap werkte ik in een magazijn en moest ook veel boven me macht tillen (hele kratten bananen etc) en zat vanaf 16 weken thuis met hevige bandenpijn en kan je zeggen dat is geen pretje rekken en strekken en tillen is dus geen probleem maar probeer zware dingen te vermijden en zeker als je boven je macht moet werken. vraag als je denkt dat het niet gaat passend werk meer kun je niet doen. succes
Ik werk in de zorg en dat brengt ook enig til en (s)trek werk met zich mee... hoor er verschillende verhalen over mja ik moet toch mijn werk doen en denk omdat mijn lichaam eraan gewend is het ook niet veel kwaad kan, de vk heeft er in ieder geval nooit wat over gezegd en die weet wat voor een werk in doe dussss... zal allemaal wel meevallen Liefs Nelleke
de regels zijn zeg maar zo: als je zwanger bent mag je niet zwaarder dan 10 kilo tillen vanaf 20 weken mag je nog maximaal 10x iets van 5 kilo tillen en vanaf 30 weken nog maximaal 5x iets van 5 kilo. hoe t precies met strekken zit weet ik niet.
Hoe zit het met die regels en andere kindjes dan? Mijn zoontje weegt 15 kilo, dus die zou ik niet meer mogen tillen? Kan hem moeilijk laten staan he toch.
Over het strekken begon mijn moeder laatst ook.. volgens haar kon daardoor de navelstreng om t halsje van t kindje komen.. Dat heb ik nagevraagd bij mn vk en hij zij dat t een fraai bakerpraatje is.. Wel vertelde hij dat je eerder iets verrekt.. doordat al je banden wat slapper zijn ( denk aan sneller door je enkel gaan) Verder t tillen zit wel een waarheid in.. daarvoor zijn er ook arbo-regels opgesteld.. Tja.. die werken op papier vaak beter dan in praktijk.. Van de week op de eerste gym avond vertelde de fysio dat het t beste is t zwaardere tillen aan iemand anders over te laten.... en wanneer je kindjes hebt, deze voor zover ze zelf iets kunnen.. zoveel mogelijk zelf laten doen.. Maar ook dat is in theorie weer mooi bedacht en in praktijk vaak anders.. ( dat weet ik dan niet zelf uit ervaring...)
Bedankt voor alle reacties. Helaas kan ik niet overleggen over minder tillen, want ik wil het nog niet vertellen. Ik vind het veel te vroeg om te vertellen en zou me daar niet goed bij voelen. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden. Maar je mag dus al vanaf t begin niet meer dan 10kg tillen? Wel hsndig om te weten! Dan mag ik mn neefje niet meer zo vaak optillen hihi
jah ik geloof dat de gewichten die ik heb neergezet dat dat de arbo regels zijn.. je zal idd je kind af en toe moeten kunnen tillen maar ja vermeiden indien mogelijk... ik geloof ook dat t puur voor je eigen rug is en niet omdat er wat met je kleintje zou kunnen gebeuren
Mag ook niet, dan moet iemand anders hem optillen.. het is nietgoed voor jou, en ook niet voor de beeb!