Hallo, Ik heb even een vraagje. Ik dacht altijd dat je geen rauwe visproducten mocht eten, en heb dit dus ook niet gedaan. Gerookte paling is niet rauw en bewerkt en dacht dus dat dit veilig zou zijn. Nu heb ik dit in mijn zwangerschap 2x gegeten voorverpakte gerookte plaing, en lees ik op de website van het rivm dat dit dus absoluut niet mag en dat de voedselwaren autoriteiten in 12 % van de gevallen listeria aan hebben getroffen in voorverpkate gerookte vissoorten waaronder ook paling. Nu ben ik 2 weken geleden goed ziek geweest: misselijk, braken, buikpijn, enorm rillen, doodziekgevoel en een klein beetje verhoging. Ik heb zelfs mijn verloskundige gebeld, zij is langsgeweest en mocht naar het ziekenhuis voor een echo. Niets aan de hand de baby was gewoon aan het trappelen. Nu voel ik de baby sinds 4 dagen beduidend minder bewegen: minder heftig, en minder vaak. Ik ben nu zo bang dat ik listeria heb opgelopen. Is de kans hierop groot, wat voor gevolgen zou het voor de baby hebben (heb al gelezen dat je een grote kans hebt op vroeg of doodgeboorte ), wat an ik er van merken, zijn er testen beschikbaar die listeria opsporen en is er behandleing mogelijk (nadat je ziek bent geworden of preventief)? En kan ik zo'n test of behandeling bij mijn verloskundige of huisarts aanvragen. Jeetje, doe je zo voorzichtig in je zwangerschap, en zie je net dat ene dingetje over het hoofd Alvast bedant voor het antwoord. Veel liefs, Lindsay
hoi, maak je vooral geen zorgen. De kans dat de vis besmet was is erg klein. Er zijn geen testen voor listeria.behalve op het moment dta je ziek bent (maar dna heb je eigenlijk altijd ook hoge koorts) dan kun je een bloedkweek doen. Op een echo kun je ook niet zien of het kindje daarmee besmet is of niet. Gelukkig komt besmetting van de baby bijna nooit voor in Nederland dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn. mirjam
Wat fijn! Bedankt voor de geruststelling! Ik heb mij echt vrreselijk zorgen gemaakt! Kan het toevallig zijn dat u een vriendin bent van een verloskundige (ben haar naam kwijt, ben zo vergeetachtig de laatste tijd) die de thuiscontrole doet voor risicozwangere in Tilburg? In mijn vorige zwangerschap zat ik in de thuiscontrole en raadde zij mij deze pagina aan voor info etc... en vertelde mij dat een vriendin van haar verloskundige is op het forum. Nou in ieder geval heeeeeeeeeeeeel erg bedankt! Liefs, Lindsay