Doorstuderen of afwachten?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 12 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik zit echt al een aantal jaar te twijfelen of ik zal doorstuderen of niet... Sinds kort werk ik voor de overheid. Leuke baan maar geen doorgroeimogelijkheid. Ik heb voor nu een halfjaar contract gehad en geen idee of die hierna verlengd zal worden of niet. Nu krijg ik vaak te horen dat bij het rijk alles zo goed geregeld is en dat ik blij moet zijn dat ik deze baan per toeval aangeboden had gekregen. Echter zie ik mij dit werk wat ik nu doe niet nog 10 jaar doen. Nu kan het zo zijn dat ik hier intern kan doorgroeien binnen andere functies... Maar dat kan ook net zo goed niet zo zijn. Tegenwoordig zegt een diploma ook niet veel meer. Veel pas afgestudeerden zitten zonder baan. Dat was voor mij een reden om een studie steeds uit te stellen.. Echter gaat mijn jongste volgend schooljaar ook naar school, ben ik ondertussen ook alweer 26 en heb ik nu zo iets van nu of nooit....

Wat zouden jullie doen? Toch doorstuderen of afwachten wat er gaat gebeuren waar ik nu werk?

2. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Wat heb je al aan diploma's binnen? Als je alleen de middelbare school hebt afgerond zou ik wel nog een studie gaan volgen. Waarbij het belangrijk is dat je een studie kiest waar je echt voor wilt gaan. Anders denk ik namelijk dat het erg zwaar gaat worden... Je bent er natuurlijk al even uit en hebt nu ook nog een gezin om voor te zorgen.

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nee ik heb al diploma's en zou dan een studie op het HBO gaan doen. Echter kan ik met mijn huidige diploma's niks. Daar is echt geen werk in te vinden helaas.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Ik zou het komende schooljaar gebruiken om goed deze vraag te gaan uitpluizen. Dus intern bekijken waar je nu werkt wat mogelijkheden daar zijn in de toekomst. Kijk op intranet, praat met collega's, leidinggevenden.
    Daarnaast zou ik thuis mogelijkheden voor doorstuderen gaan bekijken. Wat is er aan opties? Waar zijn de opleidingen? Hoeveel studiebelasting zijn die? Hoe wil je dan je dagen gaan indelen? Hoe regel je de zorg voor de kinderen? Wat vind je man van dat plan? Hoe ga je het bekostigen? Wat zijn baan,ongelijkheden van de studie? Etc etc etc.
    Op het forum zijn veel topics al geweest waarin het gaat over weer gaan studeren. Daar staat veel in waar je aan moet denken of rekening mee houden. Succes met afwegen!

5. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Vaak bij de overheid is er ook ruimte, flexibiliteit en budget om je studie te faciliteren. Dus ik zou nog even afwachten en blijven werken daar. Misschien wel goed om je ambitie daar op dit punt ook te laten zien!

MiaMaria vindt dit leuk.
  6. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ik zou je adviseren weer te gaat studeren. Uit ervaring weet ik dat je dat heel veel brengt.

Na mijn middelbare school heb ik MBO gedaan (toerisme, ik vond talen leuk en reizen natuurlijk ook) maar ben vervolgens in het bedrijfsleven terecht gekomen. Ik bleef daar zo'n vijf jaar sudderen en heb toen een deeltijds HTS opleiding gedaan. Na het behalen van mijn diploma bleek ik direct meer waard te zijn en kreeg ik spontaan meer salaris!

Ik ben zo blij dat ik een HBO-opleiding op zak heb. Ik kan dan wel beweren dat ik een goed verstand heb, als je dat zwart op wit op je c.v. kan laten zien kan je veel meer bereiken.:thumup:

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    welke richting zou je willen gaan qua studie? heeft een papiertje daarvoor meerwaarde? is daar wel werk in te vinden? etc..

overleg ook op je werk eventueel wat de mogelijkheden zijn t.z.t.

wil je een volledige hbo opleiding gaan doen, of zijn er wellicht verkorte cursussen die interessant genoeg zijn maar waar je jezelf niet meteen 4 jaar vastlegt?

ik doe een hbo opleiding naast werk en gezin, en geloof me het is echt pittig. zeker als je ook nog wat vrije tijd over wilt hebben....dus mocht je de kans hebben om eerst iets eenjarigs ofzo te volgen dan kun je het beetje uitproberen zeg maar of het wat voor je is...
    zo heb ik het ook gedaan, en gedurende dat jaar kwam ik tot de conclusie dat ik het hartstikke leuk vond juist en besloot toen voor de hele bachelor te willen gaan.

8. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Wat voor studie heb je op het oog? Is er iets waarvan je weet dat jr blijer gaat worden?
    Mensen kunnen makkelijk tegen je zeggen dat je zo'n goede baan met veel vastigheid niet mag opgeven. Daar hebben ze natuurlijk deels gelijk in; er zijn veel mensen die graag met je zouden ruilen. Maar... als jij niet blij wordt of blijft van je baan, wat heeft het dan voor zin om er in te blijven hangen?
    Wat ik je wel zou aanraden, is heel goed voor jezelf duidelijk krijgen wat je dan wilt, en waarom. Voors en tegens afwegen want ook in andere vakgebieden is het niet alleen rozengeur en maneschijn ;)
    Succes

9. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik zou een jobcoach in de arm nemen. Kijken waar je goed in bent, welke opleidingen daarop aansluiten en nog belangrijker; wat gaat de arbeidsmarkt doen in de beroepsgroep.

wat heb je op het oog? en heb je je al verdiept in het functie-gebouw rijk? daarin zie je in welke functies je kan doorgroeien gezien je huidige functie.

SDonya vindt dit leuk.
  10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb nog geen specifieke studie op het oog. Verschillende studies in de zorg vind ik super interessant maar daar bij is rekenen een belangrijk vak en ik ben echt heel erg slecht in rekenen en wiskunde. Ik moet dus echt nog goed gaan uitzoeken of ik mij daaraan wil wagen of dat ik beter kan verder kijken.

Ik kan met mijn huidige functie echt niet doorgroeien. Ik ben nu gastvrouw van politieke bestuurders en de ambtelijke top. Ik moet echt een andere richting inslaan. Een jobcoach is een goede tip. Ik ga daar eens naar kijken!

MiaMaria vindt dit leuk.
  11. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Succes!!

Deel Deze Pagina