Onregelmatige cyclus, hoe komt het?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 8 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Tot 4/5 maanden geleden had ik altijd een hele stipte cyclus van 28 dagen.
    De laatste maanden rommelt mijn cyclus; 2 dagen te vroeg, 5 dagen te laat e.d.
    Ik heb ook al een paar keer een zwangerschapstest gedaan omdat mijn cyclus zo uitliep.
    Dit brengt dan weer verdriet met zich mee omdat de test wit blijft.
    We hebben geen actieve kinderwens meer, maar dan nog hoop ik stiekem op een wondertje (ik kan niet natuurlijk zwanger raken, dat is uitgesloten).

ik heb geen pcos, gebruik geen pil of andere anticonceptie.
    Nu vroeg mijn man of het niet van de Corona vaccinaties door de war is geraakt, maar ik weet niet of dat kan?
    Ik ben 36, zou het misschien de eerste tekenen van de overgang zijn?

iemand enig idee?

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Marsupilami vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Goh dit is lastig te zeggen. Ik zei altijd dat ik geen cyclus had. Die bleef ook heel lang weg (de eerste 2 jongens zijn via trajecten gekomen). Bij de 3e had ik destijds heel onregelmatige bloedingen wel. Een beetje zoals jij schetst. Ik vond daar verder niets van en zocht er ook niets achter. Ik had dus verwacht dat ik na de bevalling van nummer 3 weer een beetje hetzelfde zou hebben. 1x ongesteld geweest en toen was ik inmiddels volledig gevaccineerd ook (volledig betekende toen nog 2 prikken). Mijn menstruatie bleef daarna 3 volle maanden weg. Ik heb me ook afgevraagd of dit daardoor zou kunnen komen. Ik hoorde het namelijk ook vaker om me heen. Ik heb 3x Pfizer gehad (de booster gehaald in januari). Ik wilde dus kijken of het daarna weer weg bleef. Dat was ook zo, maar wel om de juiste reden (zwanger).
    Welke vaccinaties heb jij gehad? Het kan echt wel daardoor komen. Maar het kan natuurlijk ook met je hormoonbalans te maken hebben. Al heeft mijn gynaecoloog wel eens tegen mijn gezegd dat je menstruatiecyclus vaak juist regelmatiger wordt als je ouder wordt. In mijn geval klopt dat ook. Maargoed. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor iedereen zo is.

4. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Ik zou lab laten prikken. Iig schildklier waardes. Als die afwijkend zijn kan dat ook invloed hebben op je cyclus.

Anne2019 vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Een van de kenmerken van de overgang is onregelmatige cyclus. Maar ja of dat het voor jou ook zo is dat is de vraag.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Hier is het wel gaan schommelen sinds de vaccinaties. Paar dagen eerder of juist paar dagen later. Maak me er niet al te druk om. Overgang met 36 is wel aan de vroege kant.

7. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Zou het een hormonale disbalans kunnen zijn?

8. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Is vorige maand geprikt, geen afwijkende waardes

lindajl vindt dit leuk.
  9. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Geen idee. Hoe kom je daar achter?

10. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.831
    3.589
    113
    Vrouw
    Bloed laten afnemen.

Het kan van alles zijn van pas ziek geweest tot vaccinatie tot overgang. Als je je zorgen maakt zou ik gewoon even de huisarts bellen en een doorverwijzing naar de gyn vragen!
    Wanneer was je laatste uitstrijkje? Was daar iets mis mee?

11. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Het kan allerlei redenen hebben. Het staat als bijwerking van de coronavaccinatie bekend. Maar hoor het ook van vrouwen dat ze er last van hebben sinds ze corona hebben gehad.
    Het kan de pre-menopauze zijn. Of gewoon een disbalans in de hormonen. Of stress. En zo zijn er nog heel veel oorzaken te benoemen.

12. Mapje

Mapje Niet meer actief

Goh ja, ik heb het ook. Ik was altijd stipt om de 25-28 dagen. Voor mijn zwangerschap kwam daar in 2020 een keer 35 dagen en 17 dagen bij. Dat vond ik toen raar (toen niet gevaccineerd en geen Corona gehad of tenminste, niet dat ik weet)

Zwanger geraakt en tijdens zwangerschap gevaccineerd. Nu 6 maanden later ben ik 1x na 35 dagen ongesteld geworden en 1x na 17 dagen en de andere keren tussen 25-28. Zeg het maar: als je ouder wordt (ik ben 37) schijnt het vaker voor te gaan komen dat hij gaat afwijken (hoor het ook bij vriendinnen) ik heb Corona gehad (daarna op dag 35’ongesteld) en ik heb griep/verkouden gehad(toen op dag 17 ongesteld)

Hier kan het dus zijn dat het komt omdat ik een half jaar geleden nog een baby heb gekregen, door vaccinaties, door ziekte of doordat ik ouder wordt. Geen idee maar ik ga het wel de komende maanden in de gaten houden.

Vooral op dag 17 ongesteld worden de laatste keer vond ik echt vervelend!

13. Mapje

Mapje Niet meer actief

Wat grappig, mijn gynaecoloog zei het precies andersom dat het juist onregelmatiger wordt. Maar goed ik ben wel stukje ouder dan jij dus het is ook maar net wat “ouder” worden dan betekent. Toen ik in de 20er jaren was, was ik onregelmatiger ongesteld dan in mijn dertiger jaren (heel regelmatig) en pas nu begint het een beetje te schuiven (al kan dat door vanalles komen)

14. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Vorig jaar mijn laatste uitstrijkje gehad, geen afwijkingen gelukkig

Zuul vindt dit leuk.
  15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Hmm. Ik ben 32 en merk dus idd regelmatiger dan in mijn twenties :p Met langere perioden dus gehele afwezigheid (PCOS en ook door spiraal 2x).

16. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ja dat had ik ook. Maar nu ik richting de 40 ga wordt het anders. Maar ja, kan ook komen door vaccinaties, corona, hormonen van bevalling nog etc etc etc dus ik weet het toch niet :roflmao:

Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

12 okt 2021
    1.156
    1.962
    113
    Nederland
    Sinds ik Corona heb gehad is mijn cyclus helemaal in de war. Ik ben ook veel heftiger. Echt heel vervelend.

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou zelf denken aan wat lichte veranderingen door diverse invloeden, zoals voeding maar ook hoe lekker je in je vel zit (of juist niet).
    Zou er verder niks achter zoeken.

Deel Deze Pagina