zwangerschapisias wat te doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door peetje24, 3 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    Hoi dames,

    tijdens de zwangerschap heb ik al vaker last gehad van een zenuw over mijn rechterbil die doorttrekt naar mijn been/knie/voet. Vaak ging het na een tijdje vanzelf over. Ik kreeg het steeds als ik langer dan 15 minuten loop. dus als ik ga winkelen bijvorbeeld. Mijn VK zei dat het zwangerschapsisais is en dat er niets tegen te doen is.

    Nu heb ik het sinds donderdag heel erg, ik kan haast niet meer lopen en strompel. autorijden gaat niet. Ik ging toch werken vandaag maar had zoveel pijn dat mijn baas me naar huis gebracht heeft. Morgen kan ik naar de huisarts en dan vragen of ik door kan naar de Fysio, maar daar gaat dan allemaal zoveel tijd overheen. Voor ik daar en afspraak heb enz. Ik wil toch wel weer gaan werken woensdag.

    Heeft iemand dit ook, en heeft er iemand tips/ oefeningen die willen helpen?

    groetjes Petra
     
  2. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik moet eerlijk zeggen dat alleen rust bij mij goed werkt. Ik hoor echter toch van de meesten dat fysio ook helpt.
     
  3. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    maar rust in de zin van? zoals het nu is kan ik niet eens op mijn werk komen, hoe doe jij dat dan?
     
  4. laatje

    laatje Fanatiek lid

    5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ik heb er al last van vanaf 8 weken zwangerschap, ben nu bijna 30 weken, kun je nagaan.. Ik werk momenteel niet meer. Een goede stoel, regelmatig rusten en lopen afwisselen en los laten masseren bij fysio. Dat helpt bij mij goed. Ook warmte wil iets helpen. Auto rijden gaat inderdaad lastig, alleen korte stukjes wil nog wel helpen. Door de stad heen slenteren heb ik al afgezworen. Mijn oma heeft 9 kinderen en had het bij alle 9 kinderen. Gaat pas over na bevalling roept ze steeds.. Tja, daar leg ik me dan maar bij neer..
     
  5. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    moet ik er dan op rekenen dat ik mischien niet meer kan werken? ik hoop van niet
     
  6. Chantal79

    Chantal79 Actief lid

    20 aug 2007
    344
    0
    0
    Hey Petra,
    De huisarts en vervolgens de fysio is inderdaad de weg die je nu moet inslaan. Ik ben zelf fysio dus misschien hier een aantal tips: Wissel veel van houding. Zitten is het meest belastend voor de rug dus probeer dat te beperken. Wissel het lopen af met liggen. Probeer tijdens het lopen een klein beetje je navel in te trekken zodat je de buikspieren op spanning brengt. Luister goed naar je lichaam. Als je tijdens het lopen merkt dat je meer pijn krijgt, neem rust door te liggen. De fysio waar je naar toe zal gaan kan je verder begeleiden. Heb je vragen, stel ze gerust.

    Groetjes Chantal
     
  7. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    hee chantal bedankt, ik merk dat als ik lang dezelfde houding houdt dat het dan pijn gaat doen, dus ik ga wel vaak verzitten.

    het meeste pijn doet het bij het lopen/ staan. als ik gewicht op mijn rechterbeen zet wordt het bijna onhoudbaar. soms gaat het wel goed mar wanneer ikk dan even sta en van houding verwissel doet het meteen weer heel zeer. soms moet ik hinken omdat lopen niet kan en soms gaat het wel., heel vreemd
     
  8. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn vriendin heeft er met haar zwangerschap ook last van gehad en ging 1 keer per week naar fysio....scheelde wel!
     
  9. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Nou precies, echt een paar dagen heel weinig doen en dan is het waaarschijnlijk iets beter zodat je naar je werk kan.
     
  10. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Je kunt tegenwoordig ook zelf een afspraak maken bij de fysio, zonder eerst langs de huisarts te hoeven. Ik kon een dag later al terecht, maar het zal er vast aan liggen hoe druk het is. Overigens kon zij er bij mij niks aan doen en rust, maar toch regelmatig bewegen werkte bij mij het beste en na een paar weken is het over gegaan.
     
  11. Mamamarin

    Mamamarin VIP lid

    5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Ik heb 2 keer de fysio bezocht en oefeningen gekregen. De hielpen aardig. De laatste weken van mijn zwangerschap helemaal geen las meer gehad en nu ook niet.
    Troost je met de gedachte dat het sowieso na je bevalling weg is.
     
  12. Chantal79

    Chantal79 Actief lid

    20 aug 2007
    344
    0
    0
    Als ik je verhaal zo hoor is lopen op het moment dus erg belastend. Veel liggen dus.. Tussendoor kleine loopjes naar het toilet. Doe wat je kan, je lichaam geeft aan wanneer je moet stoppen. Dus krijg je van het lopen meer klachten zit er niks anders op dan misschien ff een paar daagjes bedrust te nemen. Je kan tegenwoordig inderdaad direct naar de fysio zonder verwijzing van de huisarts.
    Sterkte ermee!
     

Deel Deze Pagina