A.s. donderdag heb ik het intake gesprek van de kraamzorg. Ik vraag me af wat ik hier van kan verwachten. Moet ik alles inorde hebben en komen ze alles controleren?
Volgens mij is dat heel verschillend. Bij ons zijn ze niet boven geweest. Ze heeft alleen wat dingen uitgeled en over sommige dingen gevraagd of we dat al hadden. Maar het stelde eigenlijk nix voor, kon ik ook zo in de folder lezen.
volgens mij is het niet meer zo dat ze alles komen checken. Ze gaat je van alles vragen en zal wel een aantal spullen vragen of je dat in huis hebt. Of je er bijv aan denkt het bed op klossen te zetten, of je een kraampakket hebt. Verder wat dingetjes rondom de kraamweek waar rekening mee gehouden moet worden. Ik vond het weinig voorstellen. het was wel een gezellig gesprek eigenlijk.
Ze komen je adviseren, niet controleren. Groot verschil! En dat ze langskomen is niet standaard meer, bij mij was het telefonisch. En dan lopen ze inderdaad een lijstje met je door om te kijken wat je al wel en niet hebt. Een aantal dingen zoals klossen kun je nog niet eens hebben, want die kan je (bij ons alhans) pas halen met 36 a 37 weken. Verder willen ze juist veel van jou weten; zijn er al kinderen, heb je huisdieren etc.
bij mij was ze toen ook geweest en heb ze een aantal vragen gesteld en veel dingen uitgelegd hoe alles in ze werk gaat..we zijn gwoon een beetje het hele proces doorgelopen k kreeg een info boekje daarna ging ze ff mee naar hetkamertje om te kijken of het bedje goed is matrasje nie op een controlerende manier maar ze vroeg van te voren heb ej er behoefte aan dat ik ff kijk voor de zkerheid en ik vond het best had alles al af..en alles was goedgekeurd..voor de rest was het gwoon een gezellig gesprek
Vorige week heb ik het intake-gesprek gehad. Ze loopt gewoon een vragenlijst met je door en dan kan ze het verwachte aantal uren kraamzorg bepalen. Zo wil ze bijvoorbeeld weten of je borstvoeding wilt geven; of er meer kinderen in huis zijn en of jij fysiek en mentaal goed in elkaar zit. Ook vraagt ze of er specifieke wensen zijn van de ouders waar de kraamhulp rekening mee moet houden (door bv geloofsovertuiging). Ik heb met haar ook even het babykamertje bekeken en ze had wat nuttige tips voor me. Ook gaf ze me wat uitleg over een aantal dingen die in het kraampakket zitten en wanneer ik wat ga gebruiken.
Hoi, Hier zijn ze wel langsgekomen en we hebben veel info gekregen over wat ze wel en niet doen als kraamzorg etc. En inderdaad info over wat je in huis moet hebben zoals klossen of bed anders verhogen etc. Geen controle of je alles al wel in orde hebt enzo..dat doen ze niet meer gaven ze bij ons aan Groetjessss, Mili
Wij hebben 2 weken geleden de intake gehad.. Ze kwam hier bij ons thuis.. Maar geen controle hoor.. Er werd idd alleen gevraagd of we alles hadden.. En over de hoogte van het bed.. Ons bed is 65cm hoog, 5cm onder de norm. Zij laat het nu aan de kraamhulp over of het nog hoger moet. Als dat zo is, gooien wij een extra matras onder mijn matras. Maar ze verwacht het niet.. Ze was niet zo streng. Verder nog wat advies gehad, en wat tips.. En besproken over hoe en wat de kraamweek zal zijn.. Uren, en huisdieren en stagiares enzo..
Dat "controleren" deden ze inderdaad wel vroeger. Mijn schoonmoeder maakte ook nog die opmerking voor de geboorte van onze zoon. "Oh, dan komen ze het kamertje natuurlijk controleren, alles natellen en of je alles wel goed hebt gedaan".Zo ging dat kennelijk. Mijn moeder beaamde dat ook. Je kreeg in de die tijd ook nog een reprimande als je niet alles op orde had. Het had zoiets van een flinke kenau die door je huis ging. Dat is nu niet meer zo en dat is maar goed ook. De had er bij mij thuis achterstevoren weer uitgevlogen...ha,ha,ha
Hier ook van de week de intake gehad. Ik had ook weinig behoefte aan iemand die alles kwam controleren maar dat bleek helemaal niet het geval. Ze heeft alles uitgelegd, van hun taken en wat ze doen, wat je de eerste dagen kan verwachten, waarom het beter is om de eerste dagen in je bed te blijven, waar je terecht kan bij vragen over van alles. Ze heeft even in het kamertje gekeken of er genoeg was van alles (meer dan ) en geadviseerd om een thermometer aan te schaffen, die had ik nl. niet. Maar inderdaad, het was gewoon en adviserend en best leuk gesprek, helemaal niet een of andere kenau die alles kwam becommentariseren (was bij een vriendinnetje van mij wel, die vrouw had overal iets over te mekkeren....)
Er zijn nu nog steeds kraamzorgbureau's waar ze de boel echt controleren. Tenminste.. Een van de dames van mijn zwangerschapsgroep, die heeft een week voor ons de intake gehad. En die muts die langskwam ging echt alles controleren. Kleertjes uit de kast en op maat controleren, en dan zo in het bedje gooien, nieteens de beleefdheid opbrengen om het weer op te vouwen.. Nou ze zou aan mij echt de verkeerde hebben gehad. Ze kwam niet eerder weg dan dat ze alles weer had opgevouwen.. Zit je daarvoor je best te doen en alles netjes te strijken. Ook werden de kruiken gecontroleerd.. Het bedje werd helemaal nagekeken of die wel veilig was.. Het schijnt heel ver gegaan te zijn.. Gelukkig is die van ons wat makkelijker.. Ze geloofde het allemaal wel..
Je voelt je dan op zo'n moment toch helemaal niet meer serieus genomen? Laat staan met respect behandeld worden! Dit vind ik echt respectloos naar de toekomstige ouders toe hoor. Wie mij zo respectloos zou behandelen zou ik dus ook respectloos behandelen. Die had ik er echt met kop en staart zo het huis uit gesmeten!
vergeet niet dat je zelf baas in eigen huis bent! hun worden ingehuurd door jou, en niet andersom. ze zullen betrefd veiligheid van hun medewerkers hun eisen mogen hebben, maar jij mag dat ook. en anders gewoon aan de telefoon al aangeven dat je geen zin hebt in controle. ze kunnen ook telefonisch de intake gaan doen. dat doen ze ook bij een 2e of meerder kindje
Ik weet dat er al een aantal topics over zijn.. Stel mn vraag 'gewoon' eventjes hierzo.. Met hoeveel weken nemen ze contact met je op en komen ze langs?
Hier stond in de papieren 6 tot 8 weken voor de bevalling... kuch! ik krijg morgen mijn intake.. ben dan 37 weken.. tis dat ik zelf gebeld heb.
hhhahahah ja ik heb dus ook altijd dit soort dingen, dus belde er maar even achter aan. Nou ik ben benieuwd!