Lieve verloskundigen, Toch nog heel even weer een vraag. Na een mindere combinatie test hebben we een seo gehad bij 17+5 weken, omdat ons kindje erg klein was, maar verder wel alles goed is nog een seo gedaan bij 19+5 weken en nog altijd te klein (3e tot 10e percentiel). We hebben toen ook uitgebreid het er over gehad of de termijn wel klopte. De echofoto van de termijnecho was niet mooi en profiel, dus hierop kon geen nieuwe meting worden gedaan. Bij de combi test zou de termijn 3-4 dagen korter zijn geweest. Vandaag opnieuw een groeiecho, en alles goed, doorbloeding etc, maar wel nog steeds klein, het zit nu op de 3e percentiellijn. Genetisch klein lijkt me erg onwaarschijnlijk, ik ben 1.75 en manlief 1.92. Grote broer was bijj geboorte 53 cm en 3910 gram bij een sectio op 39+1 week. Als je de termijn aanpast gaat uk natuurlijk beter in de curves. Zo niet zou ik een cyclus gehad hebben van 21 dagen. Tot 8 maanden terug zat ik altijd op 28, maar na een m.a. Rond 25. Ik maak me ondanks alles toch best zorgen. Ik heb een drukke baan, met soms ook wel stress, maar niet anders dan bij de eerste. Ik draai nu ruim een maand geen nachtdiensten meer en heb nog het een en ander vrij gehad. Thuis laat ik ook wat meer overnemen. Nog rustiger en ik sta stil voor mijn gevoel! Terwijl het verder eigenlijk wel super gaat, minder moe dan bij de eerste, nauwelijks bekje klachten terwijl ik toen bij 18 weken al bij de fysio liep etc. Wat kan nu de oorzaak zijn dat het zo klein is? Kan ik zelf nog wat doen? De doorbloeding op de echo was goed. Het vreet echt aan me,nterwijl ik het echt probeer los te laten. Alvast bedankt voor jullie mening! Mariss
Hoi mariss, Heel begrijpelijk dat je je toch zorgen maakt. Het is niet altijd te verklaren waarom het ene kindje zwaarder is als de ander. Maar het belangrijkste is, is dat er een goede voedingstofuitwisseling is van placenta naar je kindje! Je bent zelf ontzettend goed bezig! Je neemt je rust meer kan je niet doen! En ondanks dat het nu klein lijkt, er kan zomaar een groeispurt komen en het kan achteraf allemaal heel erg meevallen! Ze zullen je in de gaten blijven houden, voor alle zekerheid verwacht ik. Imke
Dank voor je geruststellende woorden, het blijft maar malen hier vandaag. Over 4 weken heb ik weer een groeiecho inderdaad, inmiddels toch alweer helemaal in het medische gezogen, terwijl ik dat pas veel later voor ogen had... Ach uiteindelijk maakt het niets uit, als het maar gezond is! Zijn er nog andere dingen waardoor uk zo klein kan zijn? De gyn vond de kans op trisomie 21 erg klein omdat de beentjes, armpjes wel langer zijn en het hoofdje kleiner. Maar verder zei ze erg weinig.
hoi fijn dat de doorbloeding goed is, dan hoef je niet meer te rusten dan je nu doet. Ik kan nu niet iets bedenken waardoor het zo klein is. De kans op een afwijking is erg klein, je hebt nu een paar SEO' s gehad, dan had er ook wel iets anders gezien moeten worden wat niet klopt. Schrijf al je vragen op en neem ze mee naar je volgende afspraak. Als je ondertussen vragen hebt mag je altijd bij ons zijn natuurlijk! Mirjam