steken in borst

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Finn, Jan 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Finn

Finn Actief lid

Jan 10, 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    Hallo,
    Mijn zoontje is inmiddels 14 weken en geef 100% BV.
    Sinds vanmorgen heb ik steken aan de zijkant en bovenkant van mijn borst. De linker meer dan de rechter. Dit is voornamelijk naar de voeding en dat blijft best lang aanhouden.
    Ook tijdens het drinken voel ik een vage pijn naar mijn oksel trekken.
    Nu is het zo dat sommige voedingen iets minder gaan. Vaak huilen, dus los laten van tepel. Dan probeer ik hem te laten boeren, soms zonder resultaat. Hij is dan wel onrustig en begint met zijn voeten te trappen.
    En hij drinkt soms de 1e borst korter ( 10 min) dan zijn "toetje"( 20 min).....is dit erg?
    Ik zie verder geen witte puntje in mijn mond ivm spruw.
    Moet ik nu naar de arts?

Gr Kim

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Kim,

Ik vind het snel om direct aan spruw te denken. Zeker wanneer je niet direct wat ziet zal een huisarts niet snel wat doen.

De steken die je voelt kunnen ook komen doordat de borsten tegen de volgende voeding wat vol aanvoelen. Als de melk gaat toeschieten of gewoon onder invloed van de oxytocine (die ook al kan vrijkomen als je een kindje hoort huilen of iets dergelijks) dan trekken de melkkanaaltjes samen, dat voelt bij sommige moeders ook als steken die tot tijdens het voeden aanhouden.

Kijk het nog even aan, als je meer klachten houd kan je altijdnog naar de HA gaan. Ben je bekend met schimmelinfecties?

Succes

Ilse

3. Finn

Finn Actief lid

Jan 10, 2009
    202
    0
    0
    gelderland
    Hallo,

Met schimmelinfecties ben ik niet bekend, gelukkig.
    En ik moet zeggen dat de klachten verdwenen zijn.

Nog een ander vraagje. Als ik kolf krijg ik een behoorlijke hoeveelheid als opbrengt. 's Morgens 450 cc en in de middag 300 cc. Mijn zoontje drinkt natuurlijk veel minder. Als ik afgekolfde melk geeft kan dat erg verschillen soms 100 cc en max 170 cc.
    Vind dit best een groot verschil, is dit normaal....?

En als hij aan de borst drinkt, drinkt hij mijn borst uberhaupt wel leeg met zo'n opbrengst......?
    Nu drinkt hij de laatste tijd niet altijd de 2e borst meer. Verder is hij zeer tevrede, weegt 7,5 kilo en is 15 weken.

Gr Kim

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kim,

Het verschil in volume is inderdaad opmerkelijk.
    Kolf je op zo'n dag 2 keer in plaats van aan te leggen? In dat geval kan het wel omdat je dan wat meer voeding verzamelt.

Het kan wel dat je met kolven je borsten gewoon helemaal goed leeg kolft.
    Ik weet natuurlijk geen geboorte gewicht maar er even vanuitgaande dat hij gemiddeld woog (3500gram) en dan het gewicht nu zie dan kan je wel zeggen dat jij waarschijnlijk ruim in de melk zit. Dan kan het wel zo zijn dat hij geen 2 borsten leeg drinkt, soms misschien wel met 1 genoeg heeft en dat hij je borsten nooit helemaal leeg zal drinken. Als je dan gaat kolven en je de borsten beide wel helemaal leeg maakt dan is het wel goed mogelijk dat je dus veel meer kolft dan hij echt drinkt.

Bij veel melk heeft het wat langer nodig om een goed afgestemd vraag en aanbod te krijgen.

Succes en maak je niet te veel zorgen.

Ilse

Share This Page