Beste Margit en/of Ilse, Sinds 2 weken ben ik weer aan het werk. Het is heel rustig werk (kantoorbaan) en ik werk maar 3 dagen per week, maar toch merk ik dat ik veel minder kolf dan voorheen toen ik nog niet werkte. Ik heb nooit moeite gehad met kolven en stopte altijd voordat de stralen ophielden want ik had overproductie (nog een vraag over gesteld trouwens), maar nu is het heel snel op. Na ongeveer 10 minuten kolven per borst krijg ik er niets meer uit. Ik probeer goed te ontspannen, denk aan mijn kindje en de TSR is ook prima, maar ik krijg er gewoon niet veel meer uit. Mijn dochter is nu ruim 3 maanden. Ze slaapt al vanaf 2 maanden door van 19 tot 7 (!) en toen merkte ik een dip in de productie. Voor mijn gevoel is dat wel weer goed gekomen met wat regeldagen. Ze vraagt 5 voedingen per dag. Ik kolf dus 3 voedingen op mijn werk en geef zelf 1 's ochtends en 1 's avonds. De 3 voedingen op mijn werk leveren 140-140-100 cc op. Maar uit de fles drinkt ze meer, meestal krijgt ze 3x150 cc. Zou ze toch genoeg hebben aan die 140-140-100? Want ik vind het zo weinig voor haar leeftijd en gewicht (6,5 kilo). Ik heb al geprobeerd na te kolven, extra aan te leggen of extra te kolven 's avonds laat, maar dat maakt niet uit in de productie overdag. Hoe kan ik toch iets meer productie krijgen overdag zodat ik voldoende kolf? Ik heb haast geen voorraad meer in de vriezer... Alvast bedankt voor het meedenken!
Dag dames, Na een week van onrust aan de borst, weinig kolven, veel gehuil en meer van zulks valt de puzzel ineens in elkaar. Ik ben ongesteld geworden! Haha, helemaal niet aan gedacht want ik voelde het niet aankomen. Behalve dat ik achteraf toch wel erg moe en prikkelbaar was.... Nou ja, ik hoop dat de productie zich hierna vanzelf weer hersteld. Is een dip in de productie iets wat iedere menstruatie kan voorkomen of alleen de eerste keer na de bevalling? Groetjes, Yule
Hallo, Inderdaad, de puzzel compleet. Inderdaad zal je de melkdip een aantal dagen voor elke menstruatie ervaren. De hoeveelheid neemt af en de smaak veranderd. Daarna zal, mits je gewoon blijft aanleggen, de productie weer herstellen. Succes Ilse
Hoihoi, Ik heb alweer 2 vraagjes... Nu heb ik twee keer premenstrueel een borstvoedingsdip gehad, de laatste keer was echt een enorme dip. Huilen, huilen, huilen, krijsend van de borst afkomen, frequentie van 5 omhoog naar 9 keer per etmaal, alle luiers donkergroene slijmpoep. Echt heel erg zielig. Ik kreeg het niet opgekrikt, ook niet met rust, goed eten en drinken, thuis blijven, in badjas opsluiten met baby etc. Op mijn werk kolfde ik in 3 keer 300 cc (normaal 350-400 wat ook al niet erg veel is maar goed...) De dag nadat ik ongesteld geworden was had ik megastuwing door al het aanleggen... dus het werkt wel maar niet als ik ongesteld moet worden lijkt het! Dan duurt de dip echt bijna een week! Nu overweeg ik de week voor mijn menstruatie domperidon te gebruiken maar de lactatiekundige die ik geraadpleegd heb kon niks vinden over een prolactinedip bij menstruatie en vroeg zich af of domperidon wel ging helpen dan. Hebben jullie daar ervaring mee? Vraag 2 mbt het kolven: op mijn werk kolf ik 350-400 cc maar mijn dochter (5 maanden, 7500 gram) heeft 3x150 cc nodig bij de oppas (dit lijkt weinig, maar ze heeft er genoeg aan, is tevreden na de fles en laat langer tussen de voedingen dan als ze 'life' drinkt bij mij, dus ik ga ervan uit dat het goed is). Ik kom dus elke werkdag ongeveer 50-100 cc tekort en heb geen voorraad helaas. Kolven na een voeding levert niks op... En mij is afgeraden 's avonds laat nog een keer te kolven omdat de ochtendvoeding dan niet genoeg zou zijn en je het probleem dan verschuift als het ware (heb ik ook wel gemerkt, 't is net of ze de hele dag dan net niet genoeg heeft). Wat kan ik het beste doen? Hebben jullie een advies voor mij? (misschien ook wel domperidon?) Alvast bedankt! Yule
HAllo Yule, Het dipje in de productie vlak voor de menstruatie is inderdaad een bekende dip. Het heeft te maken met de hormonen die een rol spelen bij het menstrueren (of eigenlijk bij de opbouw en afbraak van het slijm in de baarmoeder). Een melk dip zie je ook wanneer moeders een normale pil gaan gebruiken (met oestrogenen). Er is bekend dat bij een dergelijke dip het gebruik van domperidon kan helpen de productie op peil te brengen. Lees meer hierover op http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... don-1.html Voor wat betreft de tweede vraag, het kolven na een voeding levert inderdaad incidenteel niets op. Wanneer je dit echter op vaste tijden gaat doen dan zal je melkproductie zich hier op aan passen. BV werkt immers volgens het principe vraag en aanbod. Hoe meer je vraagt, hoe meer er wordt gegeven. Wanneer je dus bijvoorbeeld in de avond een extra kolfmoment inlast en dit een tijdje achter elkaar steeds op dat tijdstip doet (jou lijf weet niet dat je dan kolft in plaats van life voedt) Dan zal je lichaam reageren door meer melk aan te maken op dat moment. Ik ben het dus niet helemaal eens met het idee dat wanneer je 'savonds kolft je dan bij de ochtend voeding tekort komt. Alle melk die je uit de borst haalt wordt als reactie op het legen van de borst ook weer aangemaakt. Succes en hopelijk kom je er uit zo Ilse