bv via de kolf

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by acissej, Jan 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Hallo Inge

Ik geef mijn dochter na 3 weken wel aan de borst te hebben gezeten alleen nog maar bv via de fles. Ik kolf 3x per dag beide borsten en dit bied ik aan.
    Beide borsten doen het goed op de kolf al loopt links iets minder snel.
    Ik heb een vraagje want ik lees overal dat kinderen regeldagen hebben en dat dan de bv zich aan past aan de behoefte van het kind.
    Hoe gaat dit als je kind niet aan de borst zit. Hoe past de melk zich dan aan?
    Moet ze anders toch 1x per dag aan de borst?
    Lilly heeft namelijk een te lange tong en ik grote borsten dus ze ontklakte zich steeds met gevolg steeds kloven.
    Ook heb ik al wat ingevroren omdat ik zoveel voeding uit mijn borsten haal. Kan ik dat nog gebruiken nadat zij haar regeldag heeft gehad.
    Of te wel wat ik nu kolf kan ik dat nog geven over 1 maand bijvoorbeeld.

Ik hoop dat je me kunt antwoorden want kan dit nergens vinden.

Gr Jessica

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Je vraagt hoe je het moet doen met de regeldagen wanneer je alleen kolft en de Bv via de fles geeft.

Aan de borst regelt een kindje zelf de productie. Wanneer er meer nodig is dan komen ze vaker en zo wordt de productie gestimuleerd.

Jij kan zien hoeveel melk je geeft. Wanneer het niet genoeg meer lijkt te zijn dan moet je meer aanbieden. dat doe jij door iets vaker te kolven.

Je kan altijd proberen om nog eens aan te leggen want zij groeit en uiteindelijk kan ze misschien wel goed happen.

De ingevroren melk kan je altijd geven. In de vriezer is het lang houdbaar. 3-6 maanden (afhankelijk van de vriezer en hoe vaak die open gaat etc.)

Het enige waar ik me een klein beetje zorgen om maak nu je alles kolft en 3 keer kolft is dat je heel allert moet zijn op je productie. De ervaring is dat met kolven alleen de productie geneigd is toch wat af te nemen. De prikkeling is natuurlijk net even minder optimaal als met live aan de borst drinken.

Lilly groeit en krijgt een steeds grotere behoefte. Wees er allert op dat je straks de hogere vraag nog kan bijbenen. Je kan om de productie te verhogen wat vaker kolven. Je kan voor een beter productie beter wat vaker kort kolven dan 3 keer lang.

Dubbelzijdig is heel goed, dat moet je zeker blijven doen.

Succes

Ilse

3. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Hoi Ilse

Dank je wel voor je anwoord.

Ik heb nu nog steeds teveel bv uit beide borsten.
    Ik vries steeds 1 maaltijd in de 2 dagen in omdat ik steeds iets over houdt.
    Ik haal links ongeveer 120cc uit en recht van 150 tot in de ochtend 190(ik haal 1x pd de borst helemaal leeg).
    En ze drinkt 6x pd 130 cc.
    De kraamhulp zei dat ik niet meer dan 150 eruit mag halen klopt dit? Want het lijkt me dat als je kind meer wil die er gewoon toch ook eruit haalt wat die nodig heeft en dat dus ook 180 cc kan zijn.

Als ik niet meer voldoende eruit haal met 3x pd dan ga ik naar 4x pd want ik wil het zo lang mogelijk geven.

Als ik een dagje wegga dan kan ik geen bv meemenen. Kan ik dan gewoon een flesje kv geven? Moet ik dan dezelfde hoeveelheden aanhouden. Want kv valt zwaarder op de maag heb ik gehoord.

4. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Ooh ja nog vergeten te zeggen ik probeer het af en toe wel eens met haar om aan de borst te gaan maar ze verslikt zich dan heel snel en laat melk uit haar mond vallen omdat ze haar mond steeds een beetje open heeft ivm die lange tong.
    En de laatste keer was ze zo enthousiast dat ze met haar hoofd steeds van links naar recht zwaaide met mijn tepel erin dus dat deed best wel pijn.
    Ze is zo druk aan de borst dat het gewoon niet prettig is.
    Dus dat doe ik niet meer helaas.

5. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Hoi Ilse

Dank je wel voor je anwoord.

Ik heb nu nog steeds teveel bv uit beide borsten.
    Ik vries steeds 1 maaltijd in de 2 dagen in omdat ik steeds iets over houdt.
    Ik haal links ongeveer 120cc uit en recht van 150 tot in de ochtend 190(ik haal 1x pd de borst helemaal leeg).
    En ze drinkt 6x pd 130 cc.
    De kraamhulp zei dat ik niet meer dan 150 eruit mag halen klopt dit? Want het lijkt me dat als je kind meer wil die er gewoon toch ook eruit haalt wat die nodig heeft en dat dus ook 180 cc kan zijn.

Als ik niet meer voldoende eruit haal met 3x pd dan ga ik naar 4x pd want ik wil het zo lang mogelijk geven.

Als ik een dagje wegga dan kan ik geen bv meemenen. Kan ik dan gewoon een flesje kv geven? Moet ik dan dezelfde hoeveelheden aanhouden. Want kv valt zwaarder op de maag heb ik gehoord.

6. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Ooh ja nog vergeten te zeggen ik probeer het af en toe wel eens met haar om aan de borst te gaan maar ze verslikt zich dan heel snel en laat melk uit haar mond vallen omdat ze haar mond steeds een beetje open heeft ivm die lange tong.
    En de laatste keer was ze zo enthousiast dat ze met haar hoofd steeds van links naar recht zwaaide met mijn tepel erin dus dat deed best wel pijn.
    Ze is zo druk aan de borst dat het gewoon niet prettig is.
    Dus dat doe ik niet meer helaas.

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo ,

Ik zou me niet te druk maken over de ml die je kolft. Als het meer is dan 150, geen probleem. Ik zou zeggen, hoe meer hoe beter. Zeker omdat je met alleen kolven toch al wat minder goed kunt afstemmen op vraag en aanbod.

Als je meer per keer kan kolven is het misschien niet eens nodig om een extra kolfmoment in te lassen.

Als leidraad voor de hoeveelheid voeding is er een vuistregeltje. 150 ml per kilogram lichaamsgewcit = totaal volume per 24 uur. Je deelt dat dus door 6 (bij 6 voedingen) en zo weet je wat ze ongeveer per voeding nodig heeft.
    Verder is het gewicht een indicatie of ze genoeg krijgt. Kindjes groeien de eerste 3 maanden op BV ongeveer 90-200 gram per week.

Voor KV kan je hetzelfde aanhouden als volume. Het kan inderdaad dat na een fles KV ze wat langer blijft slapen.

Succes

Ilse

Share This Page