hallo ik ben helemaal radeloos ben een week geleden bevallen van een prachtige zoon net als bij me dochter kwam mijn melk productie goed op gang alleen mijn zoon is met 37 weken geboren en hij was te zwak om uit de borst te drinken volgens mijn kraamhulp leg ik wel goed aan hij heeft gister 2 keer een half uur aan de borst gedronken ik was helemaal blij dat dit lukte! maar nu komt het de stuwing blijft en dus ook de pijn in me borst zo erg dat ik er niet meer van kan slapen ik kolf dus eigenlijk fulltime zodat mijn zoon toch mijn melk binnen krijgt maar als de pijn blijft trek ik het echt niet en sta ik dus op het punt om te stoppen wat ik zelf heel erg zonde ga vinden omdat hij wel al 2 keer goed aan de borst heeft gedronken maar na die 2 keer doet hij het niet meer hij pakt mijn tepel wel goed maar zuigt niet hard genoeg nou wil ik best doorgaan met kolven maar ik weet niet hoe die pijn weggaat gaat het niet weg dan overweeg ik echt om te stoppen heeft u misschien tips/middeltjes zodat de pijn en stuwing weg gaat ook merk ik dat in mijn linker borst veel meer zit dan in mijn rechterborst linker borst kolf ik zeker al 140 cc (vandaag namelijk helemaal leeg gekolft op advies van kraamhulp) maar de meeste pijn blijft in mijn linker borst rechter borst heb ik bij de volgende voeding helemaal leeg gekolft rechter borst doet nu niet z'n pijn meer alleen als het toeschiet wat dus ook gewoon tussendoor gebeurt als ik helemaal niet aan het voeden of kolven ben ik ben echt radeloos en wil eigenlijk helemaal niet stoppen maar de pijn is echt niet te doen
Probeer de rust te bewaren en doe de juiste dingen om je borstvoeding goed op gang te krijgen. Als je baby wat krachtiger is zal hij vanzelf beter gaan drinken. Jammer om het nu, als gevolg van stuwing, op te geven. Het is verstandig om 1 à 2 keer per dag je borsten helemaal leeg te kolven. Voorafgaand aan de kolfbeurt kun je dan een warme doek op je borst leggen om de bloeddoorstroming te verbeteren. Vervolgens kolf je de borst terwijl je gelijktijdig die borst masseert. Als de melkstroom afneemt kun je wisselen van borst. En zo nog een keer wisselen. Tussendoor massage. 2 keer per dag dus helemaal goed leeg, de ander keren kun je stoppen als de melkstroom flink afneemt. Kolf dus niet zozeer op minuten, maar meer op geleide van de melkstroom. Normaal gesproken is er rond deze dag al geen echte stuwing meer. Dit probleem moet echt binnen een dag of 2 een stuk vermindered zijn. Als je borsten na een voeding nog pijnlijk zijn kun je ze koelen met bijvoorbeeld koude compressen. succes Linda