Nou, positief getest dus en natuurlijk hardstikke blij. Maar dan... Ik ben altijd wel iemand die zich goed voor laat lichten en zelf dingen gaat uitzoeken. Nou staat er in de zwangerschapstest dat als je een positief resultaat hebt, je contact moet opnemen met je huisarts. Dus ik gisteren braaf gebeld. De assistente vertelde me dat ik niet op consult hoefde (tenzij ik vragen had), maar dat ik informatiefolders op kon komen halen. Oké, nou mijn man laten gaan, want die was vrij en ik moest werken. Kom ik thuis... wat heeft ie nou meegekregen? Twee folders van Moeders voor Moeders, een folder van een kraamhotel, een adres van een verloskundige en een adres van een kraamhulp. In mijn ogen dus alleen maar reclame. En niet eens keuze qua verloskundige of kraamhulp. Is dat normaal? Dat je maar één naam krijgt? Maar verder ook niet wat ik nu moet doen. Moet ik nu al contact opnemen met de verloskundige? Moet dat via mij zorgverzekering? Maakt het uit naar welke ik ga? Is het normaal dat je zo weinig informatie krijgt? Ik vind het niet erg om zelf te gaan zoeken, maar dit valt me wel erg tegen... Maar goed, misschien liggen mijn verwachtingen wel te hoog
je kunt zelf je verloskundige uitzoeken, heb ik ook gedaan, de huisarts doet inderdaad niks met je zwangerschap, hij zet het alleen in je dossier. dus gewoon even een verloskundige bellen en dan gaat het balletje vanzelf rollen, succes
Relax! Gefeliciteerd allereerst! Wat een huisarts ze, die je even vriendelijk ontvangt enzo. Je hoeft id helemaal niet langs je huisarts, tenzij hij de zwangerschap begeleidt. Rond 7 weken maak je een afspraak met een verloskundige naar keuze, dus trek open die goudengids! Ik mocht de eerste keer met 9 weken op consult. Dan kan je ook nog starten met Moeders voor Moeders mocht je dat willen. De vk geeft je wsl ook adressen van en een voorkeur voor kraamzorgbureaus mee. Die bel je rond de 12/13 weken. Ik heb dat trouwens via mijn zorgverzekering gedaan: die gebeld en mijn voorkeur opgegeven, die stond voorgedrukt op een formulier wat ik verder in moest vullen en dat heeft de verzekering naar het betreffende kraamzorgbureau doorgestuurd.
Ik heb mijn huisarts nooit gebeld toen ik zwanger was. De eerst keer dat k zwanger was heb ik met 7 weken de verloskundige gebeld. Mijn vk doet een intake met 8 weken. Paar dagen later miskraam. bij mijn 2e en 3e zwangerschap heb ik met 5 weken gebeld geloof ik. kon toen ook eerder komen. Je kan de vk allicht wel bellen maar dan heb je pas over een paar weken een afspraak. En je kan bij de vk zezlf natuurlijk veel meer onfo folders halen(Bij mij hebben ze er aardig wat). Vk zoek je zelf uit. Welke er bij jou in de buurt zit.
Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik had precies hetzelfde hoor ahha ik ging braaf naar de huisarts omdat erop stond.. kom ik daar pfff ik vertellen dat ik zwanger ben..kijkt ie me aan van ja dus? heb je verder nog vragen? maar volgens mij is het dus zo dat je niet naar de ha hoeft hoor zoek een vk bij jou in de buurt gewoon bellen..ze vragen dan ff hoe ver je bent en maken een afspraak met je voor een intake gesprek en daarna ook voor de 1e echo. mn verzekering..d8 ook dat ik die MOEST inlichten van mn zwangerschap.. maar die vent aan detel zei dat dat alleen hoefde als je kraamzorg wilde. van de ha hoef je niet veel te verwachten..info krijg je van je vk. op internet kan je de meest dichtsbijzijnde vk vinden maaaar je kan ook aan je ha een lijst vragen.
vanaf de vijfde week kan je contact opnemen met een verloskundigepraktijk bij jou in de buurt. Zij maken dan een afspraak voor een intake-gesprek. Je moet je zorgverzekeraar ook bellen. Dit i.v.m. de kraamzorg en om je zwangerschap bij hun te melden. Dan ontvang je (als je aanvullend verzekerd bent) rond de 7e maand een kraampakket. Dit heb ik gedaan na mijn eerste echo. Als je wilt meedoen aan moeders voor moeders moet je je rond de 5e week aanmelden. Laat verder eerst maar alles eens rustig op je inwerken. Meer kan je nu toch niet regelen.
Ik denk dat het er aan ligt waar je woont of je mag kiezen of niet. Ik mag namelijk ook niet kiezen. Woon in Rotterdam en per stadsdeel heb je weer een andere verloskundige. Super gefeliciteerd natuurlijk!
Ten eerste, van harte gefeliciteerd. op dit moment MOET je nog niets doen maar ik snap je gevoel. Ik ben ook van het goed voorbereiden. Alle stappen die je nu onderneemt zijn aan jouzelf. Je mag zelf een verloskundige uitzoeken (weliswaar iemand uit je buurt) dus ik zou even in het telefooboek kijken en bellen. Hier kan je je al laten inschrijven en misschien al een afspraak maken voor de intake en echo (rond de 10-12 wk meestal) Kraamzorg, dat moet je aanvragen via je verzekeraar. Je kan hun bellen en dan laten ze je weten of je wat moet invullen en of je zelf het bedrijf moet benaderen of dat zij dat doen. Zij hebben een contract met een aantal kraamzorgbureaus waar jij meestal uit kunt kiezen. Ze kunnen je gelijk laten weten wat jouw verzekering aanbiedt, bijvoorbeeld of ze de eigen bijdrage vergoeden en of je een kraampakket krijgt (anders moet je die zelf aanschaffen). Mij werd aangeraden kraamzorg rond week 8 te regelen ivm de tekorten die er vaak zijn. Het enige wat ik met mijn HA heb besproken is medicijngebruik. Verder niets. Waar je je ook in kunt verdiepen is opvang. Als je kindje straks naar de opvang moet moet je het misschien al inschrijven. Bij ons zijn de wachtlijsten zeker 12 maanden. Dus wij hebben al na een paar weken de kleine ingeschreven en hopen dat ie in augustus terecht kan. Je kan ook op het KDV gaan kijken of het je aanspreekt. Dit zijn de enige regeldingen die ikzelf belangrijk vond in de de eerste weken. Verder gewoon lekker gaan genieten!
Tja, beetje jammer dat je huisarts zegt dat je info folders kunt krijgen en vervolgens promotie folders van instellingen mee geeft. Je zult zelf de eerste stappen moeten ondernemen: zelf een verloskundige zoeken bijvoorbeeld. Ik weet niet beter dan dat je zelf mag kiezen welke. Ik zou zeggen, bel er 1 (of meer). Als je het toch via je verzekering zou moeten regelen, dan weet men je dat wel te vertellen. Als je net zwanger bent zul je nog geen afspraak hoeven te maken, maar je kunt natuurlijk best aangeven dat het je eerste is en dat je graag een gesprekje wil om te weten wat je mag verwachten. Op die manier kun je ook kennis maken met de praktijk en kijken of het klikt. Misschien is dat ook wel een standaard werkwijze, dat weet ik niet. Ik mag ook graag van te voren weten waar ik aan toe ben en hoe de dingen in zijn werk gaan. Hier wordt de zwangerschap en bevalling door de huisarts begeleid. Ik heb toen ik zwanger dacht te zijn gelijk een afspraak gemaakt en aangegeven dat ik graag wilde weten hoe het begeleidingstraject er uit zag. Ook kun je boeken lezen over je zwangerschap. Ik heb in de bieb een aantal boeken gehaald en uit eindelijk 1 een hele tijd in huis gehad als soort van handleiding; Veilig Zwanger van Beatrijs Smulders. Daar lees je in hoe je zwangerschap kan verlopen, waar je aan moet denken, wat je moet regelen etc.
Ik had dus alleen de assistente aan de lijn. Ik zei dus dat ik zwanger ben. Zegt ze: "Ah, en het is gewenst, zie ik." .... uHmmmmm... ja. Toen ze vertelde dat ik niet naar de huisarts hoefde, zei ik dat ik dat dacht, omdat dat in de bijsluiter van de test stond. Zegt ze: "Oja? Staat dat daarin?" Uhmmmm... Zou ze dat niet moeten weten? Maar ze wilde wel weten wanneer de eerste dag van mijn laatste menstuatie was. Dat moest in mijn dossier. Ik wist het niet precies en zei 14-12, maar dat mijn man als ie de spullen zou halen het wel zou weten. Maar goed, toen die kwam en het vertelde, werd er niet eens iets opgeschreven of zo. Waar gaat dat dan over?
Mja, maar mijn huisarst zit in een andere gemeente dan waar wij wonen. Is wel maar 4 km, maar toch... Ik kreeg een vk uit de gemeente van de HA 'toegewezen'. Ik ga zo eens in de Gouden Gids kijken naar een vk in onze eigen gemeente
ik heb met 5 weken mijn verloskundige gebelt en die gaf mij een lijst met dingen die ik kon en moest regelen. dus ik zou het daar vragen want je moet ze toch een keer bellen niet dan. waarom dan niet nu?
ik woon ook in rotterdam maar ik mocht wel kiezen..kraamzorg mocht ik kiezen. vk mocht ik kiezen..wat gek dat jij dat dan niet mag.. mag ik vragen waar van rotterdam jij woont?
haha jaa echt idioot allemaal! maar nog stommer was dat toen ik dus weer weg mocht van de h.a hij een afsrpaak maakte voor de volgend keer! nou toen keek ik em stom aan.. en de 2e keer toen ik ging ws het alleen en hoe gaat het?
nou dat had ik dus ook! ik naar de dokter. ik zei wil een afspraak want ben zwanger. zegt de assistent ja maar dat hoef niet je kan meteen naar verloskundige. maarja aangezien ik niet weet hoelang enzo wou ik tog even naar de dokter voor een verwijskaart voor termijn echo. nou dokter ontving mij gelukkig heel erg lief! alleen ken ik pas over 1 week terecht. ben ik niet gewend joh! ik woonde eerst in hilversum en daar werd je de zelfde dag nog naar het ziekenhuis gestuurd. hier in rotterdam is dat heel anders! hier moet je naar een soort medisch centrum en je krijg niet meteen de uitslag ofzo. echt heel erg wennen voor mij! vond hsum tog wel wat beter hierin maarja hopelijk zijn de verloskundige hier net zo lief als daar. al hoewel de dokter zelf wel heel lief reageerde. jullie vragen je maybe af waarom verhuis je uberhaupt naar rdam? tja..... scheiding haha en aangezien me familie en vrienden hier allemaal woont. woon nu ongeveer een jaar in rotterdam. en tja dan denk je ook wat moet je in je eentje in hilversum! al mis ik die stadje wel hoor! ow gezellie! allemaal rotterdamse moeders lees ik net hihi. begrijp me goed heb niks tegen rotterdam maar tis wel wennen! als je anders gewend ben.... nouhja denk eerder VERWEND hahahahaha groetjes mamadelight