Hoi allemaal, Ben nu 19 weken zwanger en sinds gister volgens mij erg last van bandenpijn. Nou is het voor mij de eerste zwangerschap dus alles is nieuw. Ik kon gister bijna niet uit bed komen steken en trekkend gevoel aan mijn rechterkant van de lies en straalt soms uit naar mijn rug waardoor ik bijna niet kan lopen. Heeft er iemand tips? Ik werk in een winkel en heb afgelopen week 6 dagen moeten werken misschien dat dat er mee te maken heeft? Maar wat kan ik doen zodat het wat minder pijn doet? XX
Het klinkt mij meer als dat je last hebt van je bekken en heupen. Bandenpijn kan het ook zijn maar trekt meestal na een paar minuten weg. Heb je het vooral als je opstaat? Volgens mij mag je aan je baas vragen of je wat meer mag zitten en weet niet vanaf hoeveel weken het is maar dan mag je niet meer lang achtereen staan. Succes en laat het je VK sowieso weten de volgende keer als je langs gaat
HOi, ja vooral als ik opsta en als ik net weer ga zitten. De pijn is echt gruwelijk soms kan gewoon niet lopen. Ik heb op het werk al een stahulp maar door het opstaan en weer gaan zitten continu helpt dit ook niet echt. Ik ga morgen toch even de VK bellen over hoe en wat. Bedankt voor je reactie!
Ik denk bandenpijn.. Rond de 20 weken gaat je kindje weer hard groeien en kan je ook meer bandenpijn hebben.
Heb er ook last van gehad rond die weken. Maar niet zo heftig als jij het beschrijft. Ik had het vooral als ik teveel werkzaamheden deed. We hebben een boerderij, dus doe lichamelijk zwaar werk, hoewel ik al lang niet meer zware dingen til enz. Maar vegen en emmers brokken vullen zijn soms nét even te zwaar als ik het allemaal te snel doe. Of als ik te lang achter elkaar liep/werkte. Dan deed het zo zeer om het ene been voor het andere te krijgen dat ik echt de neiging had om een rollator te bestellen, hihi. Nu heb ik er bijna geen last meer van, ik hou me wel gedeisd! Wel snel last van harde buiken en zwaar gevoel in onderrug, maar ook als ik teveel en te snel wil. Mijn advies; licht je VK in, overleg op je werk dat je in een rustiger tempo werkt en meer mag zitten. Blijf wel in beweging(niet te gek natuurlijk, hihi). Verdeel je werkzaamheden thuis over de hele week. Mijn VK adviseerde me 1 zware klus per dag aan te pakken. Je voelt je dan misschien een bejaarde die niet veel meer kan/mag, maar bedenk dat je het voor je eigen gezondheid en die van je kindje doet. En daarbij; het is tijdelijk. Zelf heb ik zwangerschapsbegeleiding bij Cesar-Therapie, dan leer je goede houdingen aan zodat je je buik en rugspieren beter gaat gebruiken en dus het (groeiende) gewicht kunt dragen. Ook leer je ademhalingsoefeningen die je tijdens je zwangerschap kan gebruiken om te ontspannen. Ook krijg ik er een stukje bij over hoe ik door de bevalling heen kan komen met ademhaling en houdingen. Ik moet het zelf betalen, maar als jij er erg last van hebt, kun je het misschien wel vergoed krijgen als het op medisch advies is van je VK/huisarts. Veel sterkte ermee!