Hallo, Vandaag ben ik precies 34 weken zwanger van de eerste. Ik heb sinds enkele weken veel pijn bij de vagina, maar niet IN de vagina maar nog dieper, echt bij het bot. Deze pijn lijkt elke week heftiger te worden. Het valt het best te omschrijven als enorme branderige steken die optreden bij het omdraaien in bed of proberen op te staan uit bed, of bijvoorbeeld opstaan vanaf de bank. Het pijnlijke gevoel heb ik tegenwoordig ook wanneer ik lang achter elkaar lig (bijv bij een middagdutje en 's nachts). Vandaag was het een hoogtepunt qua pijn, bij een poging om uit bed te komen hoorde/voelde ik een harde KNAK en weer die steken. Ik kon er niet uit en de tranen stonden me in de ogen. Ik heb mijn verloskundige een paar keer gevraagd wat ik hier toch aan kan doen, maar zij verwijst mij naar een fysiotherapeut voor het bekken en weet verder geen oplossing. Ten eerste is fysio voor mij enorm duur (heb het niet zo ruim) en ten tweede is het echt puur het schaambotje dat zo'n enorme pijn doet. Ik heb geen last van mijn heupen o.i.d. Heeft u alstublieft adviezen over hoe van de pijn af te komen of hoe hier mee om te gaan? Misschien een wonderbaarlijke oefening om het (tijdelijk) te verlichten? Ik ben een beetje ten einde raad, vandaag is mijn verlof ingegaan en de komende weken ben ik dus alleen. Ik heb echt geen idee hoe ik uit mijn bed / bank moet komen in m'n eentje!
Hoihoi, Wat ontzettend vervelend! Hoe ben je verzekerd want de meeste verzekeringen vergoeden de eerste 9 behandelingen! TIps: Probeer traplopen zoveel mogelijk te mijden en loop de trap op en af door steeds een voet bij te zetten, ga van lig naar zit altijd via je zij, dus eerst op je zij gaan liggen en dan je zelf op duwen. Trek je broek zittend aan, ook je sokken en schoenen. Stofzuig met de slang achter je rug zo blijf je meer rechtop staan. Eventueel zou je een stepinn kunnen proberen (HEMA) dat geeft wat meer steun aan je buik wat de druk op het schaambot kan verlichten. Hopelijk helpt dit een beetje, maar ik ben het met je verloskundige eens een consult van een fysio heeft zeker meerwaarde en dit hoeven niet perse veel consulten te zijn! Imke