Vraagjes mbt bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Astrid0482, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    Hoi,

Heb ff een paar vraagjes rond bevallen:

1. Hoe voelt een wee aan? Is dat hetzelde gevoel als menstruatiepijn (dus in je onderbuik)?
    2. Hoe groot is zo'n slijmprop? En stel je voor je loopt midden in de stad en voelt dan iets wegglippen? :confused:
    3. In welke volgorde dient de bevalling zich aan? Verlies slijmprop, weeën, vliezen breken?
    Ik heb hier nu zoveel info over gelezen dat ik het niet meer weet! :). Laatst had ik het er met mijn vriend over dat als de bevalling zich aankondigt je eerst weeën krijgt en daarna je vliezenbreken, of toch andersom #-o ?

Groetjes!

2. chantalk

chantalk Fanatiek lid

1) Een wee trekt met een golvende beweging door je buik. Ik vond het idd als menstruatiepijn aanvoelen, maar dan veel heftiger ;)

2) Bij mij was de slijmprop best groot.Ik verloor deze pas toen de bevalling al ver opgang was. Bij de tweede bevalling heb ik geen slijmprop gezien en ook van tevoren niet verloren.

3) Eerste bevalling begon met het breken van de vliezen, daarna kwamen de weeen op gang en pas daarna verloor ik de slijmprop.
    Tweede bevalling begon met lichte weeen die steeds heftiger werden. Bij 8 cm ontsl. en persweeen heeft de vk mijn vliezen gebroken. De slijmprop heb ik dus niet gezien.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Niet iedereen verliest een slijmprop. Ik ben hem zelf wel 2x voorafgaand aan de bevalling verloren, beide keren overigens op het toilet. Anders blijft ie wel in je onderbroek liggen drillen denk ik, haha, hij zal niet zo gauw je broekspijpen uitlopen!

Bevallingen kunnen trouwens op allerlei manieren beginnen, er is niet echt een vaste voorgeschreven volgorde voor, helaas. Zou wel lekker duidelijk zijn eigenlijk....
    Mijn eerste bevalling begon met de slijmprop, daarna direct weeën. De verloskundige heeft m'n vliezen gebroken toen ik persdrang kreeg.
    De tweede bevalling begon met weeën. Die slijmprop was ik de dag daarvoor al verloren op het toilet. Ook deze keer heeft de verloskundige mijn vliezen gebroken.
    De kans dat je bevalling begint met gebroken vliezen schijnt ongeveer 10% te zijn, hoorde ik laatst.

En ik vind de eerste weeën ook voelen als een hele stevige menstruatiepijn. Het grappige vond ik dat je een wee krijgt, het doet best wel pijn (mijn bevallingen verliepen heel snel, ik had ook al direct stevige weeën) en dan zakt het weer af en lijkt het alsof er niks aan de hand is. Tussen de weeën door kon ik het eerste uurtje ook nog van alles doen. Ik zat gewoon met m'n oudste zoontje te spelen op de grond, na een tijdje ging ik wat spullen klaarzetten en nog even douchen. Alleen tijdens de weeën kon ik helemaal niks meer.
    Ik was ook bang dat ik ze niet zou herkennen, zelfs bij de tweede bevalling, maar als je een wee krijgt, weet je het echt wel. Vooral omdat ze dus afzakken en na een tijdje weer opnieuw terugkomen.

4. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Ik heb 2 keer geen slijmprop gezien, eerste keer begon met weeen en 2e keer met gebroken vliezen en meteen daarna de weeen! Dus als je krampjes voelt, op gaan letten ;).

5. Makkie

Makkie Niet meer actief

Ik vond de weeen niet op menstruatiekramp/pijn lijken. Maar ik denk dat iedereen dat weer anders ervaart (ik had de weeen in mijn rug)

Ik verloos de slijmprop in kleine deeltjes. Op donderdagavond voor het eerst en toen vrijdag over de hele dag heen steeds iets. Zaterdag nacht toen bevallen.

Mijn bevalling begon dus met het verliezen van de slijmprop, toen weeen en later braken mijn vliezen.

6. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Volgens mijn mensendieck waar ik de zwangerschapscursus doe begint zo'n 80/90 % van de bevallingen met weeen. Een bevalling kan echter ook beginnen met het breken van de vliezen of met het verliezen van de slijprop. De slijmprop kan echt een grote klodder slijm zijn zo groot als een kleine vuist, maar ook heel klein dat je het niet eens herkent in je slip. Dat ligt dus niet zomaar op de grond in de supermarkt of zo ;)

Ik hoor vaak zeggen dat weeen aanvoelen als menstruatiepijn/kramp. Ik had meer het gevoel dat ik niet meer naar mijn buik kon ademhalen omdat die helemaal opgezet was. Tja, iedereen ervaart het weer anders, maar meestal is het wel duidelijk als je ze hebt, vooral als er een ritme in komt.

Succes en het komt heus wel goed! Doe je eigenlijk een zwangerschapscursus? Vaak komt dit ook op zo'n cursus wel ter sprake. En de mijne krijg ik vergoed door de verzekering, dus vind het wel leuk om het te doen.

7. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    1. Een wee komt altijd met een golfbeweging: begint enheeft dan een piekmoment en neemt dan weer af. Je kunt een wee voelen in je buik, onderrug of bovenbenen. Waar je het voelt is per persoon wisselend, net als hoe je het ervaart.

2. De grootte vd slijmprop kan per persoon verschillen. Je kunt hem in delen verliezen of ineens. Het verliezen vd slijmprop zegt niets over het begin vd bevalling. KAn nog weken duren, dan groeit hij zelfs weer aan! Wel is het vaak een teken dat er 'iets aan het rommelen' is. Ikzelf heb niets van een slijmprop gemerkt.

3. Een bevalling begint in de meeste gevallen met weeen en in de overige gevallen met het breken vd vliezen. De slijmprop is geen duidelijk teken vh begin, al kan het dan wel snel beginnen...
    Heel vaak breekt de verloskundige de vliezen. Dan gaat de ontsluiting vaak daarna sneller.

Groetjes emmalotte (zwangerfitdocent)

8. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Weeen vond ik inderdaad te vergelijken met menstruatiepijn, behalve dat het veel meer pijn deed. Bij mij begon de bevalling (bij de eerste dan) met weeen, al had ik die zelf in eerste instantie niet als zodanig herkend. Zelfs de gyn, bij wie ik die dag op controle ging en aan wie ik vroeg wat toch die pijnlijke krampen waren die steeds terugkwamen, kwam niet op het idee te denken dat het wel eens weeen konden zijn. Nee, volgens haar waren het oefenweeen. Heb toen wel zitten janken thuis: als dit pas oefenweeen zijn, hoe erg moeten echte weeen dan wel niet zijn? 'Gelukkig' bleek het achteraf dus toch het echte werk te zijn... Heb geen slijmprop of vruchtwater verloren.

9. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Bij mij begon het met weeën. Had het gevoel even dubbel te klappen, maar dan was de pijn ook weer snel weg. Geen slijmprop verloren en de vk heeft de vliezen uiteindelijk gebroken, omdat de weeën uitbleven. Daarna is het snel gegaan en is Patrick geboren.

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik vond de ontsluitingsweeën wel iets van menstruatiekramp weghebben. Maar dan niet de menstruatie-buikkramp, maar meer die lage rugpijn die je dan wel eens hebt. Alleen dan wel duizend keer erger :) Maar dit geldt dus bij rugweeën (die had ik). Misschien krijg jij wel buik- of beenweeën...ik weet niet hoe die voelen.

De bevalling begon bij mij met weeën. 4 uur later braken mijn vliezen, en toen ik op de wc zat 'uit te druppelen' viel mijn slijmprop er ook nog gezellig achteraan. Het was niet echt een prop, maar meer een hele lange dikke sliert slijm met bloed erdoor. Ongeveer 20 cm. lang en een centimeter dik (als ik het me goed herinner hoor..) Yuck... :(

Maar hoe een bevalling begint staat niet vast. Het kan ook beginnen met het breken van je vliezen, al heb ik gehoord dat dat minder vaak voorkomt. Meestal begint een bevalling met weeën.

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zo ging het bij mij ook... Ik herkende de weeën in eerste instantie ook niet als het echte werk. Ik dacht ook dat het oefenweeën waren, en ben nog gaan douchen omdat ik had gehoord dat ze dan minder werden. Maar het werd alleen maar erger door het douchen! En toen had ik het NOG niet door dat het begonnen was :oops: Pas toen ze echt om de 4 minuten kwamen en steeds heviger werden, begon er iets te dagen...

12. EmyD

EmyD Niet meer actief

De weeen begonnen idd een beetje menstruatiepijn-achtig en werden steeds heftiger. Ik kan me het gevoel van de weeen niet echt meer voor de geest halen. Maar ik weet dat ik tijdens de weeen tegen mijn vriend heb gezegd dat het voelde alsof 'ze' met een aantal messen onderin mijn buik steken. Maar tussen de weeen door voel je echt helemaal geen pijn.
    Ik heb geen slijmprop gezien. Bij mij begon de bevalling dus met weeen en bij 4 cm ontsluiting heeft de vk de viezen gebroken (en toen spoot het vruchtwater er ook echt uit, haha..)
    Succes met je bevalling!

13. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    1. Hoe voelt een wee aan? Is dat hetzelde gevoel als menstruatiepijn (dus in je onderbuik)?
    Bij mij niet, ik had direct een weeenstorm van rugweeen, dat gevoel is nergens mee te vergelijken. Het beste kan ik het omschrijven 'alsof je onderlichaam uit elkaar wordt gerukt'.
    2. Hoe groot is zo'n slijmprop? En stel je voor je loopt midden in de stad en voelt dan iets wegglippen? :confused:
    Ik ben mn slijmprop nooit verloren, waarschijnlijk is ie pas meegekomen toen mn vliezen braken.
    3. In welke volgorde dient de bevalling zich aan? Verlies slijmprop, weeën, vliezen breken?
    Ik heb hier nu zoveel info over gelezen dat ik het niet meer weet! :). Laatst had ik het er met mijn vriend over dat als de bevalling zich aankondigt je eerst weeën krijgt en daarna je vliezenbreken, of toch andersom #-o ?
    Kan allebei. Bij mij braken spontaan mn vliezen, maar vaker gebeurt het dat je eerst weeen krijgt.

Succes met bevallen!

14. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ik vond weeën aanvoelen als enorme buikkrampen. Kon het vergelijken met een ernstige buikgriep en dat je niet naar de wc mag :)

Slijmprop ben ik nooit verloren en mn vruchtwater is pas gebroken 1 min voor ik mee mocht persen.

15. Miracle08

Miracle08 VIP lid

6 mrt 2008
    6.426
    0
    0
    Verkoopster
    Noord brabant
    Bij mij voelde het als menstruatie krampen onderin mijn buik samen met harde buiken
    2. Hoe groot is zo'n slijmprop?
    Ik zou het niet weten , ben nml na het strippen een paar sliertjes van me slijmprop verloren en de rest is er tijdens de bevalling gok ik uitgekomen
    Verlies van slijmprop laat ik maar even achterwege want dat wil niet per direct zeggen dat je ook daadwerkelijk gaat bevallen. Je krijgt normaal gesproken eerst weeen en daarna breken je vliezen of worden ze gebroken. In mijn geval werden ze gebroken want mijn weeen werden op een bepaald punt niet meer erger maar ook niet minder.

Suc6 met bevallen !

Deel Deze Pagina