Hallo Dames, Ik heb een vraag, en ik kan hem nog lang niet stellen aan de gynaecoloog aangezien ik daar met 36 weken pas weer terrecht kom, en ik nu 28 weken zwanger ben. En hij is ook niet dringend Ik moet in het ziekenhuis bevallen vanwege een keizersnede bij mijn eerste zwangerschap. Nu vind ik het wel prettig om altijd een beetje te weten wat me te wachten staat. Nu heb ik gehoord dat bevallen op een baarkruk prettig kan zijn, vanwege de zwaartekracht, en dat je baby tijdens het persen niet telkens weer een stukje terug glijd. Klinkt aannemelijk en lijkt me opzich wel prettig. Maar aan de andere kant weer zwaar om alles "zittend" te doen. Maar als je bij de eerste een keizersnede hebt gehad, heb je dan die keuze ook? Of heb je die keuze helemaal niet in het ziekenhuis, en moet je gewoon op een bed liggen? Wat vinden vrouwen in het algemeen eigenlijk de "prettigste " manier om te bevallen? Veel vragen weer, maar het houd me wel bezig, dus dan kan ik het maar beter vragen toch? Dank je wel voor het lezen. Liefs,
hoi Jolanda, je kunt bijna in elk ziekenhuis kiezen voor verschillende houdingen. Welke houding vrouwen het prettigst vinden, lijkt vooral bepaald te worden door de culturele achtergrond. In Afrika bevallen bijna alle vrouwen op hun hurken, in Nederland de meeste nog steeds liggend in bed. Je moet gewoon kijken wat jij op dat moment prettig vindt. Het is wel slim om alvast eens te gaan kijken op een open dag van de verloskamers. Dan kun je ook vragen welke houdingen daar mogelijk zijn. In principe is veel mogelijk, alleen omdat je weeën gemonitord worden vanwege de keizersnede in het verleden kan ik me voorstellen dat het bad afvalt. Ook kun je tijdens het persen regelmatig van houding veranderen. Mirjam