Hallo Even een vraag over controles van me zwangerschap. Ik loop hier voor in het ziekenhuis, omdat ze bij me eerste zwangerschap na de bevalling vele fouten hebben gemaakt. Ik wil dat stukje afsluiten door weer vertrouwen te krijgen en dat ziekenhuis en meer begeleiding. Dit was toen bij de na-controle ook toe gezegd, als we zover waren voor een 2de. Nu had ik vandaag me 2de controle, kreeg een echo en een gesprekje. Ook werd me bloeddruk gemeten en dat was prima (140/80) In mijn eerste zwangerschap had ik vanaf week 14 hoge bloeddruk en gelijk medicatie. Nu na vandaag hoef ik pas over 11 weken weer komen. Wat ik nu toch wel lang vind. Ik vroeg waarom het zolang duurde. Hij zei dat ze toch verder niks doen, dan alleen een praatje maken. Ik melde dat mijn bloeddruk in mijn eerste zwangerschap al vanaf week 14 hoog was en ik medicatie moest slikken. En ik toch wel fijn vond dat dit wel in de gaten werd gehouden. Was nergens voor nodig want bloeddruk problemen komen alleen voor in de 2de helft van de zwangerschap. Dus ik weet nu even niet wat ik hier mee moet! Of komt dit vaker voor?? Bedankt!! Groetjes Spikkeltje
Hallo, Ik ben erg verbaasd dat je pas over 11 wkn terug moet, dat is niet zo als het hoort. Je hoort in het begin van de zwangerschap om de 4-5 wkn gecontroleerd te worden. Er moet ook naar het hartje geluisterd worden en gekeken worden of de buik goed groeit. Een hoge bloeddruk kan tijdens de gehele zwangerschap optreden maar treedt meestal pas in de 2e helft op. Neem contact op met het ziekenhuis voor het verzoek van eerder een afspraak, doen ze moeilijk neem dan contact op met de verloskundige bij jou in de buurt die ook het kraambed begeleidt, misschien kunnen hun wat voor je regelen of dat je een keer bij hun langs gaat. Groetjes Ineke
Bedankt voor de reactie!! Het was dus niet raar dat ik zelf ook verbaast hier over was. Ik had inmiddels vrijdag gebeld. het zat gewoon niet lekker. Omdat bij de eerste zwangerschap ik wel elke 4 weken kwam...Ik begon me flink zorgen te maken. De assistente vond het ook erg vreemd. En heeft een afspraak gemaakt voor over 3 en halve week. Ze gaf me groot gelijk dat ik toch belde. Ik krijg nu ook een andere gyn. Bedankt voor het antwoorden. Groetjes Spikkeltje
hoi hoi, Vandaag controle gehad.. En ik weet het niet hoor, maar de gyn luisterd gewoon niet.. Ben nu 14 weken zwanger en over 6 weken heb ik de 20 weken echo |(GUO) eerder hoef ik niet te komen.. Inprencipe te overzien, week later heb ik weer een controlle (dit was de afspraak waar ik de vorige keer over had, is niet doorgestreept) Maar kan het echt geen kwaad? Ook wilde ze me bloeddruk niet meten (had een andere, die ik eerder had is met v akantie) Heb weer uitgelegd, dat ik zelf het wel fijn zou vinden als er wel naar gekeken werd, ivm geschiedenis.. Was nergens voor nodig.. Ik wil nu langs de huisarts en bij de assistente me bloeddruk laten meten.. doe ik hier goed aan.. of moet ik er weer achter aan gaan in het ziekenhuis?? Zou de huisarts hier nog iets in kunnen beteken voor me? dat zij contact op neemt met het ziekenhuis? Ik probeer vertrouwen terug te winnen door dat ze na de bevalling mij 7 uur lang hebben laten liggen om te hechten...er was spoed, (moest op ok gehecht worden) Na 6 uur kwamen ze ineens met onze vraag aanzetten: de ruggenprik op de verloskamers.. ( we hadden na 3 uur liggen wachten gevraagd of dat niet kon, maar dat was niet mogelijk) Ik wil ook weer in het ziekenhuis, zodat we het stukje kunnen afsluiten...Maar of dat op deze manier lukt...ik hoop en duim dat het goed komt!! Maar ze zullen niet van me af zijn...
hoi nou, het zit je niet mee dan zeg! Bloeddruk meten is een normaal onderdeel van de zwangerschapscontrole en mag eigenlijk niet worden overgeslagen. Meestal doet de gynaecoloog het niet zelf, maar zijn assistente wel. Heb je die niet gezien voor je controle? Ik vind het wel belangrijk om een uitgangswaarde te hebben, laat inderdaad maar even meten bij de assistente van de huisarts. Op zich is het niet heel ongebruikelijk om je na de controle van 14 weken weer te zien bij de 20 weken echo, maar erg netjes is het niet. Het kan geen kwaad overigens. Kun je niet een dubbele afspraak regelen en je vragenlijstje meenemen de volgende keer? Uitleggen dat jij graag vertrouwen wilt krijgen, maar dat je dan wel enige medewerking van hun kant zou willen? Bespreek ook wat je onprettig vond de vorige bevalling en vraag of er een geboorteplan ingevuld kan worden met jouw wensen. Als je het lastig vindt om dit allemaal te bespreken ( wat ik me voor kan stellen) neem dan iemand mee die jou kan ondersteunen. Succes en bij vragen hoor ik het wel weer. Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je antwoord. Er zat wel iemand bij, maar werd niks gedaan. Heb me geschiedenis uitgelegd..maar helaas er werd niet geluisterd. Vandaag was ik bij de fysio, heb scheve bekken en heb nu al klachten..komt ook omdat ik een handicap aan een voet heb..Maar in ieder geval.. alles kwam in tranen er uit en zij gaat me helpen met deze klachten uiteraard, maar ook om vk in het dorp te bellen...ik vertelde dat ik dit wilde doen, maar op een of andere manier niet durfde. Ik heb na-controles van hun gehad en de fysio kent haar.... de fysio vertelde dat dit opgelost moet worden, want waarschijnlijk zijn de klachten ook een deels stress wat op het zwakke plek van me lichaam slaat. Morgen weet ik meer... bevallingsplan is gebruikelijk in het ziekenhuis, dus was sowieso van plan om er op tijd mee aan de slag te gaan.. heb een kopie van de vorige nog.. dus heb een voorbeeld.. Vind het zo jammer..dat het zo gaat.. het is niet zomaar iets.. het gaat niet om een verstuikte enkel waar een arts niet naar wil kijken..Maar om 2 levens. die van mij en de baby!!! En vind dat toch wel zwaarde tellen, dan een enkel die verstuikt is... pfff lastig!! Maar bedankt en laat weten hoe dit afloopt!!
Hallo, Vervelend dat je zo je best moet doen om gezien en gehoord te worden. Het is een goed plan om de verloskundige erbij te betreken. Misschien kun je met hun afspreken om de controles om en om te doen. Dit is altijd te bespreken met de verloskundig. Succes. Groetjes Ineke
Hoi hoi vandaag bij de vk geweest. Ik had haar gisteren nog even gesproken aan de telefoon. het verhaal ook even gedaan. Ze schrok dat ik pas met 11 weken terug mocht komen en nu pas met 7 weken... We hebben besloten om weg te gaan bij het ziekenhuis. Het vertrouwen kan ik zo niet opbouwen. De GUO afspraak laten we staan.. Vk gaat al me gegevens opvragen via een fax zelf moest ik 2 afspraken annuleren... We hebben nog niet over plaats bevalling gehad. mag inprencipe thuis maar kan ook in ander ziekenhuis, zijn nog 2 dicht in de buurt..We zullen zien...heb nu elk 2 weken controle en me bloeddruk was vandaag super (120/75) hartje gehoord, buik groeit goed.. Zit er nog wel over na te denken om een brief te schrijven maar misschien moet ik het hier bij laten en nu gaan genieten!!! bedankt voor jullie luisterend oor en gesprekken!!