Thuis naar het hartje luisteren

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door chakie, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chakie

chakie Lid

3 jan 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Vandaag heb ik met de post een apparaatje gekregen waarmee ik naar het hartje zou kunnen luisteren. Ik ben nu dik 17 weken zwanger en voel nog niets. Ook al weet ik dat het bij een eerste langer duurt voor je iets kan voelen, toch maak ik me zorgen. Dit heb ik al vanaf het begin van de zwangerschap, wellicht is het toch wennen als het ineens gelukt is, maar ik hoe verder ik ben des te onzekerder ik word. Vandaar de aanschaf van het apparaatje.
    Nu dacht ik gerustgesteld te worden maar ik hoor het hartje niet. Heeft iemand ervaring met een doppler?

Liefs C

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Probeer je te herinneren waar de vk voor het laatst geluisterd heeft. En begin daar met proberen.

Probeer eerst in je lies (bv) je eigen hartslag te vinden. Dan weet je hoe het zou moeten klinken en hoe snel (langzaam) je eigen hartslag is. Die van je uk gaat een stuk sneller namelijk.

Met 17 weken (eerste kind) zit je bm nog niet tot je navel. Daarboven hoef je dan ook niet te proberen. Ik schat ergens rond de grens van je schaamstreek, of iets daarboven.

Ga gestructureerd van boven naar beneden, heel langzaam en schuif daarbij steeds een stukje op. Ergens, echt waar, zul je iets horen dat je denkt: dit is niet van mezelf, dit zijn niet mn darmen... En dan 'tjoeke, tjoeke, tjoek'...

Geen stress, het vergt wat oefening. Maar het lukt je vast!

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Het is nu nog vrij klein en kan alle kanten op.
    Ook kan je eigen isolatiemateriaal het geluid aardig dempen.
    Je hoort wel vaker dat het niet te horen is, geen zorgen!

Heb je niet binnenkort een controle afspraak? Misschien dat ze tussendoor even willen luisteren om je gerust te stellen.

4. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een overbodige opmerking, maar gebruik je wel olie of bodylotion als geleiding voor het apparaat? Met 17 weken hoorde ik zelf het hartje het duidelijkst vlak onder de navel.

Zelf vind ik hem altijd vrijwel gelijk, maar hij/zij zwemt ook vaak weer weg, en dat hoor je ook! dus ook als je geen hartje kunt vinden, maar wel 'geklots' hoort, dan hoor je ook je baby.

Succes!

5. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik ben ook 17 weken en heb ook zo'n thuis apparaat maar hier duidelijk te vinden vanaf dat ik precies 11 weken was. Ik vind hem eigenlijk altijd als ik hem in het midden vlak boven mijn schaambeen zet. Soms moet ik een tikkie naar links en soms moet ik het ding een klein beetje kantelen. Probeer het maar eens ik weet haast zeker dat je hem dan wel vindt.

6. mamavanamber

mamavanamber Actief lid

29 nov 2008
    154
    0
    0
    ik heb bij mijn eerste ook zo vreselijk moeten zoeken. en soms vond ik niks. niet erg geruststellend..

mijn huidige vk ( nou ja, ik loop nu bij de gyn) raadt het af. juist omdat mensen vaak dagelijks tijdenlang opzoek gaan. ik heb m bij deze zwangerschap dus ook niet gebruikt.

7. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ik had zelf een dopler. de eerste keer dacht ik hem gevonden te hebben. maar wat bleek het was mijn eigen hartslag;) dus daarna nog een keertje en de kleine zijn harslag zat pal naast die van mij. het klinkt als een galopje. toen ik rond de 17 weken was kon ik hem vinden precies in het midden tussen navel en schaambeen. en ik ook kantelde hem. maar je moet echt mm voor mm verschuiven. en heel langzaam.
    dan zal je hem wel vinden. het is soms even zoeken. maar een beetje geduld doet wonderen:) nu ben ik 24wk en 3 dg maar ik hoef de dopler niet meer te gebruiken. ik voel de kleine goed bewegen:)
    ps maak je maar geen zorgen dat je nog niks voelt.bij mij begon met 18 weken het lichte gerommel. dat ik dacht dat het mijn darmen waren. maar met 20 weken werd het mij duidelijk dat er regelmaat in kwam en toen wist ik dat het de baby was. en met 21,5 wken zag ik de buitenkant van mijn buik bewegen. toen wist ik het helemaal zeker.
    maar mijn vk zegt dat je tot de 24 weken nog niks hoef te voelen:)

8. Sopann

Sopann Niet meer actief

Bij mij hoorde ik hem tot 19 weken het best aan de linkerkant tussen schaambeen en navel. Net een locomotief.

Nu wil het niet meer. Hij trapt er steeds naar, ook bij de VK. Niet fijn voor je oren ;)

9. chakie

chakie Lid

3 jan 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel. Ik hoopte dat jullie me gerust zouden stellen en dat hebben jullie gedaan. Ik heb een afspraak bij de vk staan. Ik heb inderdaad even getwijfeld of ik het apparaat moest aanschaffen omdat het je ook juist onnodig ongerust kan maken maar ik wilde zo graag wat meer zekerheid. Ik ga straks rustig op bed liggen en mm voor mm op zoek adhv jullie tips. Ik heb mijn eigen hartslag inderdaad gevonden links van het midden. Ik dacht ook al dat het te langzaam was voor de baby.

Dank jullie wel voor jullie reacties!

10. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    belangrijkste is dat je lekker ontspannend ligt goede gel of olie gebruikt en rustig over je buik " zoekt" dus geen snelle bewegingen want dan mis je het namelijk het duurd soms even maar uiteindelijk vind je het wel en na verloop van tijd weet je precies waar de kleine zit het hartje is nog heel klein en dit apparaatje is heel secuur dus als je er net naast zit hoor je dus geen hartslag

11. Hier vind ik hem inmiddels ook tussen schaambot en navel in. Vanmiddag luisterde ik even, en ik hoorde hem eerst 'zwemmen' en daarna vond ik het hartje pas. Het is in het begin inderdaad even goed zoeken en verder sluit ik me aan bij de rest wat tips betreft :) Veel plezier met luisteren :)

Deel Deze Pagina