Hallo lieve verloskundigen, Ik heb zoals anderen hier op het forum een vraag. Ik ben 27 weken en 2 dagen zwanger op precies te zijn. Vorige week heb ik ontdekt dmv bloedafname dat ik een laag hb heb,. 6,5, ik heb hier ijzer pillen voor gekregen 3x 200 mg van de huisarts. Afgelopen zaterdag heb ik buikgriep gekegen kon niets binnenhouden de ijzerpillen dus ook niet, vocht ook niet ging er net zo hard weer uit was het niet van boven dan wel van onderen (sorry voor de details). Gisteren heb ik ook nog niet veel gegeten en gedronken en heb ook geen ijzerpillen gehad. Ik ben gsiteren ook bijna flauwgevallen kon mezelf nog net netjes op de grond leggen, ik kreeg het ineenkeer heel erg warm, hartklopppingen, duizelig en oorsuizen, was niet echt prettig. Vandaag ben ik weer begonnen met ijzer, maar ik voel mij nog steeds niet lekker ben erg raar op de maag. eten en drinken kan ik nog niet echt verdragen. Kan het nu zo zijn dat mijn hb verder is gedaald? Moet ik mn huisarts waarschuwen? Is een laag hb slecht voor de baby in mijn buik>? Hij beweegt overigens nog heel erg goed ! Hopelijk kunt u wat met mijn verhaal! groetjes Rainbow
Hoi Rainbow, je ijzer kan niet in 2 dagen heel veel dalen, dat gaat geleidelijk. Het is voor je kindje niet erg dat je je ijzertabletten niet hebt kunnen slikken. Die pakt wel wat ie nodig heeft en heeft er geen last van. Met de tabletten proberen we juist jou er bovenop te helpen, want je kunt je heel slap en moet voelen bij een laag ijzergehalte. Het is ook bekend dat zwanger vrouwen rond de 30 weken een dip hebben wat ijzergehalte betreft, dus het komt veel vaker voor. We proberen het ijzergehalte ook altijd zo hoog mogelijk te maken dan ivm bloedverlies bij de bevalling. Je moet namelijk dan wel het liefst een gezonde voorraad hebben dan. Probeer komende dagen te eten wat je wel binnen houdt en probeer toch veel te drinken, vooral als je diarree hebt. Misschien heb je wel een griepje te pakken want daar klinkt je verhaal ook wel naar. Het bijna flauwvallen komt waarschijnlijk gewoon van het niet eten en je niet lekker voelen. Ook dat kan geen kwaad voor de baby, als je maar niet valt. Wanneer je nu over een paar dagen niet beter bent, moet je wel even de huisarts raadplegen, puur omdat het voor jou wel leuk moet blijven. Grootmoeders tips: Drink bouillon en knabbel op worteltjes of een beschuit met kaas. Drink kleine beetjes en eet iets voordat je wat drinkt, anders wordt je sowieso misselijk. Niets vets eten en lekker rusten. (het zonnetje is heerlijk!) Groetjes Brigitte