Binnenkort ga ik op vakantie. Nu heeft mijn man ontzettend moeite met in het openbaar voeden en dan vooral in Turkije. Daarom wil ik graag de avond voeding tijdelijk afbouwen. Dus de voeding van rond de 6 uur. Dan kunnen we gewoon uit eten en dan krijgt zoonlief kv. Maar hoeveel kv moet ik hem geven zodat hij 's nachts niet minder gaat drinken. Hij krijgt nu 5 a 6 voedingen per dag. Als ik kolf drinkt hij meestal 200 cc bv. (als het me lukt krijgt hij gekolfde bv maar weet niet of het me elke keer lukt omdat kolven niet echt mijn ding is).
Ik zou niet af gaan bouwen. Je kunt toch gewoon even van tevoren voeden? Ik voed op verzoek maar ook wel eens op mijn verzoek. Ik weet niet wanneer je op vakantie gaat, maar je zoontje is ook bijna 6 maanden en gaat dan denk ik ook bijvoeding krijgen?
Ik zou denken dat dat misschien het begin van het einde zou kunnen zijn.... maar dat is mijn gevoel. In Turkije kun je trouwens prima voeden, ik weet niet waar je naartoe gaat maar mijn ervaring is dat zowel in de binnenlanden als in toeristische plaatsen, ze een plekje voor je vrij maken waar je achteraf kunt zitten voeden. Hydrofiele luier mee en niemand die wat ziet.
Ik had ook altijd de indruk dat voeden en ook langvoeden in de Turkse gemeenschap gewoon geaccepteerd werd. Maar misschien is het dan gewoon een eigenaardigheidje van je man. Tijdelijk afbouwen en dat weer opbouwen voor een vakantie, poeh, da's wel ingewikkeld hoor! Kun je niet gewoon een kolf meenemen en voor je de deur uitgaat voor het avondeten kolven? Dan kan je man makkelijk jullie zoon een fles geven in het openbaar. Ik ben er niet dol op, maar als je man het er zo moeilijk mee heeft, je zou ook zo'n borstvoedingsboerka kunnen aanschaffen. Met zo'n schort voor ziet niemand wat er onder het schort gebeurt.
Mijn ervaring is wel zo idd Dirksmama. Mijn schoonfamilie voed ook allemaal lang (en overal) en ik heb ook erg op mijn gemak gevoed in Turkije. Op sommige plaatsen achteraf en andere plaatsen midden op straat. Maar mijn ervaring was dat veel mensen het juist top vinden dat je borstvoeding geeft en graag een plekje voor je maken waar je dit rustig kunt doen. Maar als haar man zich er niet fijn bij voelt, wordt het natuurlijk wat moeilijker...
Daarom noemde ik het ook, mijn ervaring met veel Turkse kennissen in de regio Rotterdam is juist dat men erg positief staat t.o.v. borstvoeding. In mijn kleuterklas had ik zelfs leerlingen die nog bij hun moeder dronken (maar dat hoorde ik alleen maar in vertrouwen toen die moeders hoorden dat ik ook al wat langer voedde). Dat je DISCREET voedt lijkt me eigenlijk iets dat vanzelf spreekt. Maar dat kan ook in principe.
Ik ga al over 2 weken op vakantie. Tijdens de vakantie wordt hij 6 mnd. Als hij 6mnd en 5 dg is komen we terug. Ik wil daarom eigenlijk met bijvoeden beginnen als we teug zijn. Lekker op ons gemakje. In Turkije is voeden idd heel gewoon maar dat kan ik mijn man niet echt wijs maken. Hij denkt dat ik word aangestaard omdat hij daar zelf nog niemand bv heeft zien geven. En dat ik ga vragen om een plekje wil hij al helemaal niet hebben Hij wou zelfs dat ik helemaal zou stoppen maar dat doe ik niet. We hebben een compromis gesloten voor de avondvoeding Aangezien mijn zoon ook al bijna 6 mnd bv krijgt is het ook niet zo erg als ik die ene voeding niet opnieuw kan opbouwen. Wat ik mij dan eigenlijk afvraag is of ik 200 cc bv door 200 cc kv kan vervangen. Ik hoor namelijk dat kv mama's soms maar 4 voedingen geven en ik geef er meestal 6. Ik wil niet te veel kv geven waardoor de nachtvoeding ook achteruit gaat.
Waarschijnlijk heeft hij daar heel vaak kindertjes lekker bij mama op schoot zien liggen slapen, niet wetende dat ze helemaal niet aan het slapen waren, maar gewoon aan het drinken Tja, papa's opvoeden lijkt soms nog moeilijker te zijn dan kind opvoeden, maar waarom niet gewoon kolf mee i.p.v. kunstvoeding? Dan heb je de optie om op momenten dat jullie NIET uitgaan gewoon aan te leggen. En natuurlijk moet papa de fles gaan geven he? Niet jij hoor!
Met gekolfde bv die je dan in het restaurant geeft sla je meerdere vliegen in één klap: 1. omdat jij die voeding kolft, loopt je productie niet zo terug als wanneer je 'm zou overslaan 2. je zoontje krijgt nog steeds jouw melk (niet dat kv nou zo slecht is, maar je bent vast met een reden vasthoudend in het bv willen geven) 3. als je zoontje nog nooit kv gehad heeft, zou het kunnen dat hij het niet lust. het is in elk geval een vertrouwde smaak voor hem. Maar hoeveel zou je moeten geven? Ik zou niet meteen één grote fles maken, maar eerst een wat kleinere en dan nog wat als hij nog steeds honger/dorst lijkt te hebben. Dus als je zoontje normaal 200 cc BV drinkt, maak je 120+4 of 150+5. Is dat niet genoeg, kun je nog een beetje bij maken. En nog een dingetje.... je hoeft natuurlijk niet om 6 uur uit eten te gaan. Voed je kindje eerst, ga dan naar het restaurant (neem voor de zekerheid een kleine hoeveelheid kv of gekolfde melk mee) en geef hem als je weer terug bent in het hotel nog een keer de borst. Dan is dat flesje echt voor nood, geen volledige voeding.
Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb ondertussen twee dagen kv gegeven rond 6 uur maar het voelt helemaal niet goed dat hij kv krijgt terwijl ik er gewoon bij ben. (hij heeft al eerder kv gehad als ik ging werken omdat ik niet genoeg kan kolven) Het voelt echt als een misdaad. Ik heb mijn man verteld dat ik me er echt niet goed bij voel en we hebben besloten dat is een bv wrap ga kopen voor discreet voeden (doekje vond hij te lastig ) Als we ergens zijn waar hij het echt niet prettig vindt ga ik kv of gekolfde melk geven. We gaan trouwens niet naar de kust maar naar istanbul. Ik kan dus niet elke keer even terug om bv te geven. Vooral ook omdat de afstanden te ver zijn.
Goed van je, dat je een oplossing hebt gevonden waar jullie je allebei (en hopelijk alledrie ) prettig bij voelen. Alvast een goede vakantie gewenst!
je kan dan idd voor de zekerheid zo'n kant en klaar pakje meenemen...maar als het lukt gewoon vantevoren voeden, of in de auto of ergens waar je prive hebt of met je wrap! succes! mss verandert je mans mening en gedachte ook wel als je er eenmaal bent!...dan kan ie de situatie veel beter bekijken enz... (over de hoeveelheid, mijn ervaring, in het begin valt het heel zwaar...en als het te weinig is, kan je kindje altijd zodra je weer thusi bent, bij je inhalen)